Zoals de titel al zegt: heeft mijn baby van 7 weken genoeg aan 5 voedingen per dag? Hij lijkt wel tevreden maar ik ben bang dat hij toch te weinig krijgt. Hij laat overdag 3-4 uur tussen de voedingen en 's avonds om 20:00 krijgt hij zijn laatste voeding. Dan wordt hij meestal rond 5:00 weer wakker en leg ik hem weer aan. Hij drinkt meestal twee borsten leeg. Als hij er maar 1 drinkt dan kolf ik de andere. Hier komt dan meestal tussen de 60-80cc uit.
Ik ken je "zorgen", ik denk ook altijd "krijgt hij wel genoeg?" Het mooie van babytjes is, dat ze hun keel wijd open zetten als ze echt honger hebben als je zoontje begint met hongersignalen afgeven zoals smakken, op zijn vuistje kauwen en/of huilen, dan weet je dat hij waarschijnlijk honger heeft en kan je hem nog gewoon een keertje extra aanleggen. Doet hij dat niet en is hij gewoon een blije, tevreden baby tussen de voedingen, dan weet je dat hij genoeg heeft aan wat je hem geeft. borstvoeding mag onbeperkt, dus laat je gewoon leiden door je kindje.
Onze dochter heeft vanaf 8 weken zelf besloten dat 5 ook genoeg was en ze blijft gewoon netjes doorgroeien). Ze drinkt ook veel in een keer, 2 borsten worden helemaal leeg gedronken en als ze een flesje krijgt doet ze het niet minder dan voor minimaal 200cc. Dus 5 kan prima hoor!
Nou, die theorie van je kindje volgen is heel mooi, maar helaas moeten je borsten ook voldoende gestimuleerd worden om op langere termijn voldoende melk aan te maken. Tenzij je een uitzonderlijk makkelijke melkproductie hebt, vrees ik dat je binnen enkele weken wel eens in een situatie van te weinig melk zou kunnen terechtkomen. Hoe gaat het met gewicht en lengte van je kindje? Volgt dat mooi een lijntje?
Nou daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Hij wordt pas volgende week weer gewogen dus over zijn gewicht kan ik nu niets zeggen.
Wat je zou kunnen doen is voordat je zelf gaat slapen nog beide borsten leegkolven, dan heb je toch een 6e moment. Verder als je kindje goed blijft groeien en je productie zou hierdoor toch wat teruglopen, krijg je waarschijnlijk vanzelf regeldagen om dat weer opgekrikt te krijgen. Waarschijnlijk heb je wel een vrij makkelijke productie, want anders zou je zoontje niet genoeg hebben aan 5 voedingen. Persoonlijk zou ik denk ik toch even dat kolfmoment inlassen, totdat je zoontje iets ouder is, want ik zou huiverig zijn voor de volgende regeldagen icm met een wat teruglopende productie.
Mijn oudste dochter zat met 2 maanden op 4 voedingen. Zij sliep toen gewoon van 19.00 tot 7.00 klokje rond en ze groeide als kool! Als hij tevreden is denk ik dat het geen probleem is. Kun je niet eerder het cb binnenlopen om even te wegen? Dan weet je vast of hij gegroeid is.
Dat zou ik eens moeten melden aan mijn zoontje van twee maand Hoe lang heb je bv gegeven? Geen last gehad van verlaagde productie?
Hier tot 14 maanden bv gegeven. vanaf begin 7 voedingen gehad, hij dronk zelfs uit een borst elke keer, en na 4 maanden viel laatste voeding ook af. En s'nacht moest ik hem zelfs wakker maken als mijn borsten te pijnlijk werden. Hij dronk wel 200ml afgekolfde bv al na 5 weken. Het is hoe je kindje zelf drinkt en hoeveelheid, hoe vaker je aanlegt hoe vaker hij zal komen omdat ze minder per keer drinken en jij ook minder aanmaakt per bv moment. Hoe minder ze komen hoe meer ze drinken per keer. Dat is mijn beredenering geweest.
Ze heeft 11 maanden bv gehad. Waarvan 6 maanden zonder bijvoeding. Ze groeide altijd goed en was tevreden.