Baby 7 weken drinkt te weinig

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JupitR, 3 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113

Heb je een who groeicurve ingevuld? Of een geboortegewicht en laagste gewicht?
    5,7 kg klinkt niet als heel weinig.

2. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Die relatie tussen reflux en krampjes had ik nog niet bedacht. Klinkt logisch.

Onze mini spuugt echt letterlijk niets. Alles wat omhoog komt slikt hij weer terug.

Droomvoeding kan ik zeker proberen!

Qua koemelk, dat heb ik bij mijn middelste ook geprobeerd en viel me toen best zwaar, maar bande toen ook alles waar melkeiwit in zat (koek bijvoorbeeld). Is dat eigenlijk nodig? Of gaat het vooral om zuivelproducten?

3. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Nee, hij groeide echt geweldig tot een week of 5 en sinds week 4 doet hij steeds moeilijker met drinken. Mijn zorgen zijn nu dan ook meer mbt dreigende uitdroging en niet de groei per se.

Ondertussen baal ik gewoon dat ik telkens moet kolven om voldoende productie te houden, maar dat is eigenlijk mijn minste probleem.

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Maar groei en uitdroging hangen wel samen natuurlijk bij een baby.
    Als je echt het zo spannend vindt zou ik toch proberen om vandaag of morgen nog een keer naar de huisarts te gaan. Vraag om een verwijzing naar de kinderarts.

Dat kolven herken ik. Ik had alleen serieuze overproductie. Moest eerst druk eraf kolven anders ging het echt oas echt mis. Tot 8 setjes kleren per 24 uur..
    Nog steeds kolf ik een fles per werkdag meer dan dat J drinkt.

Ook echt niet fijn en keihard werken. Kolven begint me nu al wat tegen te staan ook onder werktijd..

5. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Ja, dat het samenhangt is natuurlijk zo. Voelt alsof de groei nu minder problematisch zou zijn als het even wat minder is, omdat hij daarvoor zo hard ging en wel flink vetjes heeft.

Als het vandaag weer zo-zo is dan ga ik idd morgen de huisarts nog een keer contacten. Net wel een goede voeding gehad (= 8 minuten rustig drinken) en een goede plasluier.

Waar bewaar jij je gekolfde melk in? Ik had heel veel flesjes, maar die heb ik nu allemaal wel gebruikt.

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Fijn! Ken je een borstvoedingshulpset? Dat is misschien ook nog wel iets om wat extra binnen te laten krijgen.

Ik gebruik ijsklontjes zakjes. Niet heel milieuvriendelijk maar wel handig. Makkelijk verkrijgbaar en te doseren

JupitR vindt dit leuk.
  7. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tip! Ik ga dinsdag wegen bij het CB, mocht de groei nu achterblijven is dat mogelijk nog nuttig. Maar zal ook nog overleggen met een LK.

IJsklontjeszakjes moet ik ook nog wel hebben :cool:

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een lactatiekundige gehad en woon in zuid Holland
    Praktijkjessie.nl

misschien heb je er wat aan, ik vond haar heel fijn

JupitR vindt dit leuk.
  9. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Ze weegt nu 5.2 en was donderdag precies 3 maanden. Welke berekening gebruik jij? In het ziekenhuis gebruiken ze 5.2 x 150, maar bij de borstvoedingspagina's gebruiken ze 5.2 x 120/130. Volgens mij heeft mijn baby wel in elk geval zo'n 750 nodig om haar groeilijn te volgen, als ik naar de hoeveelheden van afgelopen week en haar groei kijk.

Vaste voeding kan zeker beter gaan! Al vaak gelezen! Bij onze oudste (ook reflux) duurde dat wel heel lang. Hopelijk bij deze wat sneller.

Hoe ging het vandaag? Hier opeens een hele slechte dag. Geen een voeding die fijn verliep of voldoende was. Slapen ging ook niet lekker. Terwijl gisteren best goed ging. Denk dat er ook een sprongetje bezig is. Sabbelt ineens veel op haar handje bij het slapen/in slaap vallen en maakt meer geluidjes. Maar zo frustrerend dat ze dan gelijk zo slecht drinkt.
    Hopelijk bij jou beter!

10. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Ik had op internet inderdaad iets gevonden van 130 ml per kg lichaamsgewicht in de tweede maand. Redt jouw ďochter die 750 dus niet? Ik ben eens terug gaan kijken in de kdv boekjes van mijn andere twee, en zag daar qua flesjes iig heel wisselende aantallen. Van 60 tot 120, uitzonderingen van 140 en 150, maar het vaakst 100 ongeveer. Maar zij dronken toen 's nachts nog vaak. Dat doet jouw dochter ook niet, begrijp ik uit jouw posts? Alsof ze hun energie dan toch heel hard nodig hebben om enkel te slapen.

Wel vervelend om je kindje dan zo groot te kijken zeg, af zijn van al die babyproblemen. De eerste weken hier waren nog wel top en genieten, dat dan weer wel. Hoe was dat bij jou?

En wat naar om te lezen dat jullie dag niet zo goed was. Waar slaapt jouw dochter? Ik heb het bedje overdag opgegeven en knoop hem nu meteen in de draagdoek. Scheelt wat frustratie vanuit mij over het niet in bed slapen van baby. Hopelijk maken jullie een goede nacht en doet dat haar wel goed. Hoe is haar ontwikkeling verder eigenlijk? Ik zie mijn zoontje maar weinig lachen, het is vaker drinken, dan huilen en speentje en dan slapen. Niet zo veel vrolijke momenten eigenlijk. Durf hem nu ook niet echt plat op een kleed te leggen.

Wij hadden ook geen beste dag. De eerste voeding vanochtend was rustig en duurde welgeteld 8 minuten en de drie voedingen daarna waren 5 minuten max en daarna huilen. Nou stopt hij ook wel eens zonder huilen, maar dan bied ik nog weer aan, hapt hij aan en gaat na 30-60 seconden alsnog hard huilen. Waarschijnlijk moet ik niet extra aanbieden, maar ik wil zo graag dat hij drinkt. Weet niet waar ik dan goed aan doen eigenlijk. Zijn luiers namen gedurende de dag ook af, en om 1730 heb ik maar met hem mee gehuild. Zowaar dan net weer een langere voeding in halve slaapstand. En ik las dat je medicatie toch ook wel een week de tijd moet geven. Dus dat is weer een sprankje hoop. Ik zal blij zijn als de sneeuw weg is straks, dat ik weet dat we iig veilig bij het ziekenhuis kunnen komen mocht het nodig zijn. Man en ik durven dat nu beide niet met de auto.

11. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Wat jammer dat jullie dag ook niet zo goed was. Maak je je zorgen? De voedingstijd zegt niet altijd zoveel. Maar zijn afnemende plasluiers natuurlijk helaas wel. Hier drinkt ze soms een half uur over 60, en zojuist een minuut of 10 over 160(wow ik was ook verbaasd! De enige goede voeding van vandaag. Wel na 3,5 uur bovenop mij te slapen en slapend laten drinken).
    Als je je echt zorgen gaat maken, zou ik gewoon bellen voor advies! Qua rijden zou het idd fijn zijn als de sneeuw weg is. Moet je lang rijden voor een ziekenhuis?

Medicatie moet idd een tijdje inwerken. Soms kan dat wel 2 weken duren zelfs. En in die tijd kunnen bijwerkingen ook optreden, zoals krampen of misselijkheid (waardoor weer slechter drinken). Jammer dat ze niet kunnen praten he, dan wist je in elk geval wat ze voelen!

Mijn dochter komt nu meestal op 750 uit per dag ja. Dat gaat dan wel met (grote) moeite en geregeld met aanvullen via sonde erbij. 's Nachts komt ze ook niet veel nee. Ik haal haar zelf maar eruit soms. Gek hoe doorslapen voor de meesten hemels is en ik hoop alleen maar dat ze vaak wakker wordt en wil drinken;)

De eerste 4 a 5 weken gingen hier echt perfect! Bij jou dus ook?
    Ze heeft een behoorlijke tijd alle slaapjes in de draagdoek gedaan. Maar inmiddels slaapt ze in haar bed meestal langer, hoe vreemd dat ook klinkt. Ik wil haar het liefst dag en nacht bij me, maar doe nu wat het beste lijkt te werken.

Wat rot wat je zegt over het weinige lachen van je zoon. Dat is heel naar. De focus ligt dan zo op het voeden he. Je wilt lekker genieten van je kindje en nog liever dat je kindje zelf ook lekker geniet en ontspannen is.
    Hier wel een erg ontspannen baby tussen de voedingen door. Ook als ze nauwelijks drinkt, merk je niet veel aan haar en is ze gezellig. Maar ook veel focus op voeden, kolven, evt sonde en dan weer naar bed. Weinig tijd voor spelen en lichamelijk ontwikkelen.

12. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Zo, eindelijk een rustig moment hier. Ik maakte me inderdaad zorgen gisteren. Toen om 2000, 2300, 230 en 6u rustige voedingen gehad en voelde het wat meer oké. Vandaag werd het weer met elke opvolgende voeding eerder drama. Morgen naar het CB, dus ben benieuwd naar zijn groei. Denk dat ik meteen een nieuwe weegafspraak maak. Ben namelijk toch wel benieuwd wat dit gekke drinken daarmee doet. Tot hoever is achterliggende groei eigenlijk acceptabel? Je hoort toch niet vaak dat een baby om deze reden een sonde krijgt, of wel? Ik vind het iig fijn om te weten dat dat altijd nog kan.

Wow, 160 ml is echt fantastisch! Hoe zou dat nou toch werken, die grote verschillen. Ongemak of ook gewoon meer en minder honger, net zoals echte mensen ;) Hoe ging het vandaag? Hebben jullie regelmatig contact met een arts eigenlijk?

Er zit hier een ziekenhuis binnen 5km. Denk 30-45 minuten lopen. Denk dat ik met sneeuw dan ook lopend zou gaan. Maar hopelijk niet nodig. Vooralsnog wel elke 6u iig een plasje.

Hier gingen de eerste 4-5 weken ook top. Was toen nog een eitje met hem. Onrust nam in de avonduren toe vanaf 4 weken, en sinds 6 weken is het echt slecht drinken. Doet me wel erg denken dat ik niet nog een baby wil. Mijn dagen zijn gewoon voeden en dragen en baby kalmeren. En toch wel meer en minder zorgen maken. Met elke 3u een voeding ontkom je daar dan ook niet aan. Vast herkenbaar?

Wel fijn dat ze bij jou tussen de voedingen door zo ontspannen is. Scheelt dan misschien dat je niet door hoeft te proberen te voeden bij een slechte voeding? Dat je niet over dat pijnpunt heen moet ofzo?

13. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    En.. hoe is zijn groei? Ik hoop dat het meevalt! Wat jammer dat je je toch zorgen maakte, dat betekent dat het echt niet lekker liep. Fijn dat er ook rustige voedingen tussen zaten.

Mijn meisje was 2x echt uitgedroogd en het lukte niet om haar aan het drinken te krijgen. Vandaar dat de sonde geplaatst werd. En daarna erin gehouden om de groei te waarborgen. Ik weet niet of het soms ook geplaatst wordt puur voor de groei eigenlijk.
    Fijn ook dat het zkh zo dichtbij is dat je het desnoods kunt lopen! Hier is het zkh op 10min rijden, ook niet ver.

Ik werd donderdag gebeld door de arts. Een arts die ik nog nooit heb gezien/gesproken. Was waardeloos. Ik moest de lat wat lager leggen (toen ik vertelde over de grote onrust en weinig drinken), want ik had het al druk genoeg met de peuter en kleuter erbij. Zij had er alle vertrouwen in. Daar moest ik het eigenlijk mee doen. Over 1,5 week belt ze weer. Heb er al zin in..

Wat je schrijft over niet nog een baby is zó herkenbaar! Dat doet me wel pijn. We wilden het toch al bij 3 laten dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Maar toch voelt de reden nu anders en dat raakt me wel.

Gisteren ging hier heel goed! 770 zonder sonde. En vandaag gaat tot nu toe ook best goed, dus hopelijk hebben we het ergste gehad. Durf het soms niet meer te hopen, maar het kómt goed. Ook voor jou. En intussen worden wij nog sterkere mama's voor die kleine strijders ♡

14. Lieflief

Lieflief Fanatiek lid

12 jan 2013
    1.715
    206
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Ik heb niet alles heel grondig gelezen, dus misschien is het geopperd, maar zou het spruw kunnen zijn? Hierdoor doet het drinken zelf pijn.
    Bij mijn dochter was het niet goed zichtbaar in haar mondje, maar bleek het wel zo te zijn en toen waren we al een tijd aan het klooien en dronk ze heel onrustig en kort. Het was een heftige en machteloze periode.
    Pas nadat ik zelf klachten kreeg bleek dit de oorzaak te zijn en duurde het nog even voordat het onder controle was.

Iig heel veel sterkte met alles!

15. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Ik denk het niet. Het gaat eerst 4 minuten goed en dan is er heel plotseling een omslag naar overstuur, waar hij soms maar moeilijk uitkomt. Lijkt me bij spruw anders?

Lief dat je meedenkt :) Ik vind het ook heftig.

16. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Zijn groei was prima. Maar dat had ik tov 4 weken terug ook nog wel verwacht. Nu hebben we een 0-punt met zijn nieuwe, vreemde drinkgedrag en volgende week een extra weegmoment om dan te kijken hoe dat gaat. De vrouw van het CB nam echt haar tijd en nam me zeker serieus, heel fijn was dat.

Ik blijf echt bang voor uitdroging, baal daar wel van. Zag net dat zijn fontanel wat ingedeukt leek en maak me dan meteen weer zorgen. Maar ik heb een vriendin die op het CB werkt en die zei dat het er hartstikke normaal uitzag. Nu lijkt het ook wel weer normaal.

Ik snap idd dat jouw dochter daarom een sonde kreeg. Denk dat ik zoekende ben naar houvast, en het idee dat een sonde altijd nog kan, in ieder geval in praktische zin, is fijn voor achter de hand.

Jammer dat dat gesprek met die arts zo verliep zeg o_O Waar had ze precies vertrouwen in? En leg jij de lat voor de baby dan te hoog volgens haar?

Wat ontzettend fijn om te lezen dat jullie zo'n goede dag hadden zeg! Mooie prestatie van je dochter ♡ Ik geloof ook zeker dat het beter wordt, zo jammer alleen dat dat het nu zo beïnvloedt. Ik denk bij elke goede voeding ook: ja, nu zo door! En bij de slechte: zie je, het gaat nu steeds slechter:p Beetje alles of niets. Ik hoop dat er iig goede voedingen blijven zijn. En dat dat er toch snel meer worden.

17. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Fijn dat de groei nog goed was! Dronk hier voor de problemen zoveel dan? Of hij drinkt nu toch meer dan je denkt. Maar dan zouden misschien de luiers voller moeten zijn. Hoe gaat het nu? Maak je je nog zorgen of gaat het al beter? Fijn dat het CB je serieus nam, dat scheelt al een hoop. Ben benieuwd hoe de groei volgende week dan is.
    Bij mijn meisje lijkt de fontanel soms ook ingedeukt, maar ligt dan net aan de houding waarin ze zit. Toen ze uitgedroogd was natuurlijk wel, maar nu krijgt ze genoeg binnen en lijkt het soms ook ingedeukt. Laat ik haar dan bijv. plat liggen, ziet ie er weer normaal uit.

De arts had er vertrouwen in dat mijn dochter en ik het kunnen. Ja, dat weet ik ook wel, maar het gaat soms vreselijk moeizaam. En dan ligt ze te kronkelen aan de borst, continu happen en loslaten, maar eigenlijk wel willen, enz. Dus ik zei dat ik dat vreemd vond en graag wilde dat ze lekker ontspannen zou drinken, dat ik haar dat gun (en mezelf ook). Toen zei ze dus dat ik de lat niet zo hoog moet leggen. Het is al zwaar genoeg voor me met een peuter en een kleuter erbij en ik moest het drinkgedrag dus eigenlijk maar accepteren. Dat kan ik dus niet, want ik merk dat haar dan echt iets dwars zit.

Op dit moment heeft ze al 4 dagen goed gedronken zonder sonde. Zelfs 775, 805, 835 en 840. Suuuperblij mee. Sommige voedingen gaan nog steeds moeizaam, maar ik denk dat we steeds meer onze weg vinden. Nog steeds doe ik wel gelijk na het wakker worden voeden, bij mij op bed in het schemerdonker en stilte. De andere kids spelen dan ergens anders of kijken rustig en stil een filmpje boven op de gang. 's Nachts drinkt ze ergens rond 3 a 4 uur, dan in de ochtend weer. Daarna elke 3 uur, als ze dan nog slaapt maak ik haar wakker. Qua houding enz ook wel anders dan de gemiddelde baby denk ik haha. Maaaaar het gaat. Stiekem komt de lockdown goed uit, want ik zou nu toch echt niet weg kunnen. Dat benauwt me soms wel eens, maar wie weet hoe het er over een maand(en) eruitziet. We proberen nu langzaam de medicatie wat te verminderen, kijken of ze dat we echt nodig heeft. Wel fijn dat de sonde er dan nog inzit, want als het minder zou gaan door het afbouwen hebben we die nog als backup. En we geven altijd de medicatie via de sonde, dan hoef ik haar er niet voor wakker te maken. Ook handig ;)

Hopelijk heb je (en vooral ook je baby!) een goede dag vandaag!

18. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    Mijn mini dronk eerst misschien wel veel dan ja. Iig vergeleken met nu wel :p En mijn andere twee zoontjes groeiden ook heel hard die eerste weken. Mijn middelste was met 3.5 kg geboren en bij 8 weken 6.5 kg. Maar dat was ook wel extreem denk ik. Hij schoot overigens ook heel erg de lengte in. Dus ik had dat als mogelijkheid gezien en dan was de groei de laatste week minimaal, of hij krijgt idd meer binnen dan ik dacht. We gaan het merken!

De afgelopen 3 dagen gaan trouwens een stuk beter en maak ik me ook wat minder zorgen. Mini heeft iets meer rust, ook al drinkt hij meestal nog steeds niet erg lang. Maar 6 minuten ipv 5 is toch 20% langer ;) Ik vind zijn plasluiers iig minder dramatisch. Hij meldt zich gisteren en vandaag soms ook al na 2 uur. Ik hoop dat de medicatie dus nu zijn vruchten afwerpt. Hoe gaat dat afbouwen bij jullie in zijn werk?

Fijn om te horen wel dat de fontanel bij jouw dochter soms ook wat ingedeukt is. Toen ze uitgedroogd was, was het toen nog heftiger ingedeukt dan?

Heb jij een idee wat jouw dochter nog dwars zou kunnen zitten dat ze zich zo gedraagt tijdens de voedingen? Het klinkt echt heel herkenbaar van mijn zoontje. Als je voldaan bent zou je niet meer aanhappen zou ik denken. Het klinkt nu als iets dat je dan toch maar uit moet zitten..

Hoe zijn de afgelopen dagen weer gegaan? Nog steeds zoveel cc? Dat maakt je dan qua stemming ook vast veel beter? Wat voor weegschaal heb jij trouwens? Ik heb er ook 1 besteld, in eerste instantie om zelf thuis groei op te kunnen bijhouden. Maar dacht hem evt voor en na voeding te wegen om een indicatie te krijgen, maar hij beweegt zoveel dat dat de weegschaal ook beïnvloed, dus dat schoot niet op.

zonnetje2015 vindt dit leuk.
  19. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Ben vooral heel benieuwd wat hij dan volgende week weegt joh! Zou tof zijn als hij meer binnenkrijgt dan je denkt! Ik heb de babyweegschaal "babyscale". Die is inderdaad ook niet altijd stabiel met wegen als ze veel beweegt. Ik gok dan een beetje, kijken waar hij het langst op blijft hangen. Of ik leg haar ook nog wel eens op haar buik erop, dan kan ze minder wiebelen.

Fijn dat hij ook ietsje langer drinkt. Lijkt alsof hij weer de juiste kant opgaat.

De fontanel was met de uitdroging geloof ik niet persé erg ingedeukt. Kan het me niet herinneren dat het me is opgevallen in elk geval.

Hier gaat het gisteren en vandaag weer iets minder. Gisteren moest ze rond 23u nog drinken voor de nacht, maar ik was al gaan slapen. Dus had mijn wekker gezet. Ben ik er doorheen geslapen, baal dan eigenlijk zo want dan mis je weer een voedingsmoment. Uiteindelijk rond 1u gedronken, daarna pas om half 7. Ik dacht, eens kijken wat je doet met de ochtendvoeding als ik je niet 's nachts wakker maak. Nou, dat viel tegen. De 3 voedingen van vandaag heeft ze alledrie tijdens het drinken heel veel gepoept, waarvan 2x helemaal in dr romper. En dan lukt drinken ook niet meer bij dr. Blehh. Nouja, hopelijk straks weer een goede voeding.
    Wat haar dwars zit tijdens de voedingen.. tsja.. Ik denk o.a. haar darmpjes, poepen doet ze eigenlijk altijd tijdens het drinken. Soms ook windjes. Terwijl ik haar altijd heel goed laat boeren. Verder ook de melkstroom. Vanochtend kwam de melk voor mn gevoel echt niet heel snel maar dan loopt ze zo "lomp" te doen, zo onrustig. Ik hoop dat het snel weer wat beter gaat met jouw zoon en mijn dochter! En dat we op een dag (binnenkort!!!) erom kunnen lachen tijdens één van de heerlijk ontspannen voedingen die we dan hebben.

20. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.800
    7.436
    113
    Vrouw
    @Edr89, dank voor de tip van de weegschaal. Omdat het wat beter ging en ik het niet te grote focus wil laten worden, heb ik hem er verder niet meer opgelegd. Ik wacht met enige ongeduld morgen af ;) Aan de ene kant denk ik dat hij toch echt wel gegroeid moet zijn, en aan de andere kant ben ik bang dat het te weinig is en we toch "iets" moeten gaan doen.

Gisteravond was weer heel veel drama! En dat was heel opvallend na 3 relatief rustige dagen, dus nu vermoed ik hierbij ook een sterke reactie op iets dat ik de 2-48 uur ervoor gegeten heb. Curry soep, en/of chili con carne en/of spinazie met kerrie. Dus daar blijf ik voorlopig vanaf. Gelukkig daarna weer wel wat beter met drinken.

Wat jammer dat je dochter niet een soort inhaalslag maakte na de gemiste voeding 's nachts.. Alsof er toch gewoon een tijdklok op zit hoe lang ze wil drinken. Hier gaat het echt zelden voorbij de 5-6 minuten. Hoe je dochter zich verder gedraagt met scheetjes en poepen klinkt heel erg als mijn zoontje ook doet. Ik hoop dat je na je berichtje toch nog weer wat betere voedingen had. En anders goed in je achterhoofd houden dat het soms met vallen en opstaan gaat! Dus die goede momenten komen zeker weer :cool:

Deel Deze Pagina