Slapen in eigen bedje.....wel of niet?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by channe, Mar 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. channe

channe Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    1,147
    70
    48
    NULL
    Ik zal eerst de situatie uitleggen...

Mijn meisje van nu bijna 8 weken slaapt sinds geboorte bij ons op de slaapkamer in haar kinderwagenbak dit ivm borstvoeding.
    Sinds 4 weken geven we haar nu haar laatste voeding in kv en de eerste van de ochtend ook.

Overdag kan ik haar nergens laten slapen of neerleggen als alleen in mijn armen, wandelend in kinderwagen of in de draagzak.
    Zodra ik haar in de box, bedje of boven in kinderwagenbak leg dan begint ze te huilen wat uiteindelijk krijsen wordt.
    Ik laat haar bijna nooit huilen en pak haar zo snel mogelijk op, omdat ik het niet nodig vind dat ze zo overstuur wordt.
    Sinds 2 weken kan ik haar wel even in wipper,box, bed leggen tijdens plassen, eten of wasje opvouwen, max 30 min, maar slapen nog steeds niet.
    Ik heb haar dus hele dagen vast, op buik of wandelend..in de avond slaapt ze wel redelijk op onze kamer in haar bak. Best zwaar voor mij, absoluut maar ik vind haar welzijn belangrijker dan mezelf op t moment.
    Maar nu komt het......mijn man wilt de kleine zo SNEL mogelijk op dr eigen kamer omdat ze MOET wennen om daar te slapen.

Hij wilt dus dat ik haar overdags zoveel mogelijk in haar eigen bedje leg om zo te oefenen, maar ik weet nu al dat dat niet gaat lukken. Ook al leg ik haar half slapend, of slapend erin mevrouwtje wordt wakker en gaat huilen. Punt is dat wij lijnrecht tegenover elkaar staan en ik gewoon niet weet wat te doen.
    Wordt ons kindje nu al te verwend (wat ik niet denk, man wel), verwacht hij teveel of ben ik te beschermend naar de kleine?

2. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Klinkt hard; maar gewoon in eigen bedje neerleggen. Ze moet er echt aan wennen. Was hier ook zo. Je kunt ook de wagenbak een paar nachtjes in haar ledikant zetten en daarna haar in het ledikant leggen.
    De 10 min methode pas ik hier toe en dat werkt vaak. Dan huilt je babytje even en ga je erheen om te troosten.

3. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

Oct 14, 2011
    4,136
    0
    36
    friesland
    Sorry maar ik vind helemaal niet dat je het maar even moet laten huilen en persee moet laten wennen. Ze is nog maar 8 weekjes en heeft altijd bij jou gezeten in je buik, ze zoekt gewoon nu nog even warmte. Heb je al aan een draagdoek gedacht? heb je je armen wat vrij en de kleine meid is blij. Zou het rustig opbouwen hoor het alleen slapen.

4. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,862
    0
    36
    Channe , blijf bij je eigen gevoel . Je heb je kindje 9 maanden in je buik gehad . Ik vind het dus onzin om die band af te gaan bouwen door een kindje zo snel mogenlijk te wennen in haar/zijn eigen kamer . De meningen verschillen er heel erg over , dat weet ik .
    Maar ik deed precies zoals jij , alleen een aankleedkussen tussen ons in ipv wagenbak . En nog steeds hoor als hij niet kan slapen help ik hem en hij mag altijd bij me slapen , op schoot of wat dan ook .
    Hij slaapt nu sinds een paar weekjes overdag binnen gewoon wel in de wagen . Terwijl hij eerst alleen op schoot wou slapen .
    Hij is morgen 15 weken .

Mijn mening is dat een kindje gewoon bij zijn moeder wil zijn en dat dat niet op jonge leeftijd afgebouwd hoeft te worden.
    Hier nu een co-Sleeper dat werkt prima .
    Laat hem bij mij in bed in slaap vallen in zijn slaapzak zodat ik hem zo in zijn Co. Sleeper kan leggen .

Ik heb hem nog nooit laten huilen !
    Wil hem juist laten weten dat zodra hij huilt of om mij vraagt dat ik er dan ook voor hem ben .
    En het heeft totaal geen nadelige effecten , hoef nu maar zijn handje vast te pakken en hij is stil !

5. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Wij zaten ook zo, vooral overdag. Snachts sliep hij wel goed in zijn wiegje naast ons bed. Overdag kwam vanzelf, hij sliep vaak of bij mij in bed, of beneden in de wagen... Met een maand of 4 ging het beter en bouwde het snel op hoelang hij sliep. Ik zou het bij een evt tweede weer zo doen. Ik ben ook heel onzeker geweest in doe ik het wel goed, moet hij niet toch in eigen bed, maar ik vind het de stress niet waard....

6. Akira1978

Akira1978 Actief lid

Mar 3, 2013
    109
    15
    18
    Female
    Het eerste half jaar (met uitloop naar 1 jaar) kun je een baby niet verwennen. Er wordt zelfs aangeraden om je baby een half jaar bij je op de kamer te laten slapen i.v.m. wiegendood Dit advies zie je ook terug in veel zwangerschapsboeken (de Geboortegids)en wordt door veel kinderartsen gegeven. Ook zou het heel goed zijn voor de hechting en leer je het slaappatroon van je baby goed kennen.

Maar het is ook begrijpelijk dat er mensen zijn die dit niet zien zitten. Je moet dus doen wat voor jou goed voelt. Het lijkt mij lastig als je niet op 1 lijn zit met je partner; dan kun je jouw gevoel niet volgen. Misschien kun je eens op zoek gaan naar info hierover die je als argument kunt gebruiken in de discussie met je man hierover.

Verder is raadzaam te achterhalen waarom je dochter zo huilt. Duidelijk is in ieder geval dat ze zich niet goed voelt en jullie hulp nodig heeft.

Mijn zoontje heeft 3,5 maand bij ons in de kinderwagenbak op de kamer geslapen. De eerste tijd was hij in de avond erg onrustig en heeft hij ons enorm nodig gehad. Na hulp d.m.v. inbakeren, haptonomie, lactatiekundige en een osteopaat ging het een stuk beter rond de 3 maanden, Omdat ik toch wel onrustig sliep hebben we onze zoon op zijn eigen kamer gelegd, wel in de kinderwagenbak waar hij altijd al in heeft geslapen. Eerst de hele kinderwagen en nu staat de bak in zijn ledikant. Dit gaat eigenlijk erg goed allemaal. De volgende stap is het ledikant (hier heeft hij overdag wel al in geslapen). Hier wachten we rustig een voor hem geschikt moment voor af. Overigens hebben mijn vriend en ik afgesproken dat onze zoon direct terug bij ons op de kamer zou komen, mocht hij niet goed op zijn eigen kamer kunnen slapen.

Het op de eigen kamer slapen komt echt pas als je dochter daar klaar voor is. Zoals jij zelf ook al denkt en nee je verwent haar niet!

7. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Het kan nu nog geen gewenning zijn. Ik was daar ook wel bang voor in het begin maar als je kindje ouder wordt merk je vanzelf wanner ze je "neppen" door aandacht te vragen dmv huilen. Datis nu echt nog niet aan de orde en komt pas rond de 6/7 maanden. Ik merk nu dat als ik weg loop bij de box hij weleens gaat huilen om mij daar terug te krijgen maar dat heb je snel genoeg door. Ik heb mn baby nog nooit laten huilen, sommige doen het wel. Je moet doen waar je je goed bij voelt maar het huilen heeft nu nog eennalarmerende functie dus zou ik zeker niet negeren. Je kleintje leert op latere leeftijd vanzelf wel dmv wennen aan haar eifgen bedje....

8. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Kindjes houden je niet voor de gek. Kindjes zijn gewoOn oprecht blij dat jij er voor ze bent. Volg je gevoel, je kleintje heeft je blijkbaar nodig. Komt vanzelf goed en vanzelf zal ze ook echt wel meer weg te leggen zijn. Mijn dochter slaapt nu perfect in haar eigen bedje, maar hoeft nog steeds niet (alleen) te huilen. Als ze mij nodig heeft dan ben ik er.

Ik zou wel goed met je man praten. Mijn man vond dit ook, tot ik het dus omdraaide. Geef je kind vertrouwen en je laat ze uiteindelijk op een natuurlijke manier los :)

9. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Sluit ik me bij aan! Overigens is mijn ervaring ook dat het vaak tussen 3-4 maanden veel makkelijker gaat om ze in hun eigen bedje te laten slapen.
    Jongste kon alleen slapen als ik haar in slaap wandelde en die slaapt vanaf 3,5 maand in haar bedje. Ik bleef erbij tot ze sliep, ze protesteerde iets maar niet hard huilen ofzo en ik liet merken dat ik er was. Binnen 10 minuten sliep ze steeds en ik kan nu gewoon gelijk weglopen zodra ze rustig ligt.

10. channe

channe Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    1,147
    70
    48
    NULL
    bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga ze ook allemaal aan mijn man laten lezen. Het is idd lastig dat we beide niet op 1 lijn zitten, maakt mij ook best verdrietig.

Ik vind 10 minuten laten huilen voor een baby wel erg lang hoor... zal niet mijn keuze zijn.

Ik heb een draagzak en dat werkt heel goed, ze slaapt zo 2 uur achter elkaar als ze erin zit. huishouden ermee doen is wat lastig, ik ben vrij klein en eromheen werken is dus lastig, maar ik blijf proberen.

Als ik mijn gevoel volg wil ik gewoon dat ze bij mij blijft liggen, ik vind het zelf ook prettig om haar dichtbij me te hebben.

Voor zover is er lichamelijk niets met haar aan de hand, ze heeft alleen behoefte aan lichamelijke contact en wel last van krampjes. Ik ga maandag de haptonoom bellen, daar zijn we geweest voor de zwangerschap en misschien kan zij wel iets voor ons betekenen wat betreft de rust bij de kleine vinden of waar ze de onrust in kan vinden..

Ik vind het erg prettig om berichten van anderen te lezen, de onzekerheid die ik soms voel of dat ik het allemaal wel goed doe is niet prettig en dan is het fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die hier ook mee lopen...

11. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    onze zoon slaapt sinds 2 wk op zijn eigen kamer en kan ook pas sinds 2 wk echt zelf goed in slaap komen. Het afgelopen half jaar van alles geprobeerd, maar hij sliep overdag en vaak ook in de nacht gewoon weg slecht en kan niet in slapa komen ivm krampen en spugen. Liep ook veel met hem rond steeds en vond het heel zwaar. Maar opeens hield het spugen op en lukte het wel met slapen, ik weet zeker dta eht verband met elkaar had al kon men niks vinden.

Waarom geef je eigenlijk KV en BV? Onze kleine viel namelijk wel vaak in slaap aan de borst en dna kon ik hem weg leggen. Ik vind ze nu echt nog te klein om in eigen kamer te leggen en is voor jou ook zwaar met nachtvoeding. Ze slapen met 8 wk nog niet door en komen nog vaak (soms elke 2-3 uur) voor nachtvoeding die ze nodig hebben.

Ik kan alleen maar zeggen doe waar je je zelf goed bij voelt en wat jij denkt wat goed is voor je kleintje. Het heeft ons veel vermoeidheid en slapeloze nachten gekost en veel onzekerheid. Maar we wisten echt dat onze kleine man ons dichtbij zich nodig had en hij niet lekker in zijn vel zat. Ondanks kritiek die we er op kregen van familie en vrienden. Nu het wel goed gaat met hem, slaapt hij eindelijk ook prima en geeft het ons ondanks alles voldoening hoe we het hebben aangapkt.

12. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    hier sliep ons meisje vanaf 6 weken in haar eigen bedje en dat beviel erg goed.
    daarvoor sliep ze beneden maar merkte dat ze er toch wat onrustiger van werd.
    wat hier heel goed geholpen heeft is om haar bedje al voor te verwarmen met een kruik zodat de overgang van een warm lichaam naar koud bedje niet te groot is

13. Akira1978

Akira1978 Actief lid

Mar 3, 2013
    109
    15
    18
    Female
    Fijn dat je iets aan de reacties hebt! Overigens vertelde mijn haptonoom dat kindjes die ook zwangerschapshaptonomie hebben gehad vaak meer gericht op contact maken zijn na de geboorte (is haar ervaring). Waarschijnlijk omdat er tijdens de zwangerschap al heel bewust contact met ze is gemaakt.

Overigens heeft de haptonoom ons vooral technieken geleerd om zoonlief rustiger te krijgen (kloppen op zijn billen in het ritme van een hartslag; dit werkte echt super). De osteopaat kon echt iets doen aan de oorzaak. Mijn zoontje had door de bevalling spanning op zijn sleutelbeen links (ook pijn tijdens het omkleden enzo). Na de eerste keer lukte het slapen veel beter met name overdag (in de nacht lukte het meestal wel). Ik ben nu 3x geweest en ik zie echt een enorme verbetering. Officieel is er met mijn zoontje ook niks medisch aan de hand, zonder de osteopaat waren we hier echter nooit achter gekomen.

Maar ik vond de haptonoom ook erg prettig; ze dacht goed met ons mee en wij hebben aan haar ook veel gehad. Kijk dus maar even! Overigens slaapt mijn zoontje nu ook in een Puck a baby. Dit helpt ook enorm. Binnenkort moeten we helaas gaan afbouwen, maar bij deze versie kun je ook de armpjes uit de mouwen halen. Hij kan er dan toch nog een poosje in slapen (i.v.m. draaien). Ik merk dat mijn zoontje "omhulling" ook erg prettig vindt namelijk. Het echte bakeren werkte na een paar weken niet meer helaas.

Succes!

14. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Wij hebben het slapen op zijn eigen kamertje opgebouwd door hem eerst af en toe overdag in de kinderwagenbak in het ledikant te laten slapen. Daarna overdag in het ledikantje zelf. En de volgende stap was 's nachts en dat was toen hij 8 weken was. Ging meteen goed. We hebben een babyfoon met camera en de eerste nachten heb ik bijna alleen maar op de babyfoon gekeken of het wel goed ging... Ik sliep 's nachts bijna niet meer met hem naast mij, omdat hij steeds meer geluiden ging maken. Ik denk wel dat des te langer je ermee wacht, des te moeilijker het wordt. Niet alleen voor je kindje, maar ook voor jezelf. Het is toch wel even een hele stap vond ik!

15. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Ik lees nog eens goed je bericht door. De eerste weken konden wij ons kindje ook bijna nergens plat neerleggen. 's Nachts ging het wel, want dan was hij zo moe dat hij niet anders kon dan slapen. Bleek dat hij verborgen reflux heeft en daarom niet plat kon liggen vanwege de pijn in zijn slokdarm. Hebben hem die weken ook veel gedragen in de draagzak. Dan sliep hij tenminste nog wat. Misschien goed om uit te zoeken of er lichamelijk niet iets aan de hand is.

16. mnonc

mnonc Fanatiek lid

Mar 9, 2012
    2,589
    0
    0
    Mijn meisje sliep ook nooit in eigen wieg of wagenbak..
    Altijd bij mij, dit ging vanzelf over tot ze 3 a4 maanden was.
    Probeer een tutdoekje of knuffel aan te wennen en een vast ritueel.
    Hier deed ik t wel ieder slaapje proberen (ieder slaapje boven) en opeens lukte t.
    Je kan ze zeker niet met die leeftijd verwennen hoor!

17. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    u

Volg je gevoel. Verwennen kan echt nog niet. Sommige kinderen hebben gewoon wat meer tijd nodig. Had mijn dl ook hoor. Ik probeerde het iedere keer. Als het niet lukte pakte ik haar en probeerde het met het volgende slaapje weer. Nu gaat het vaak goed, soms niet en dan help ik haar weer. Ze slaapt ook nog bij mij op de kamer. En vaak overdag op mijn rug :).

(Gebruik je wel eer ergonomische draagzak??)

18. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

Nov 7, 2011
    1,354
    0
    0
    Verwennen kan inderdaad echt nog niet, dat is tot een maand of 6 als ze ook verlatingsangst kunnen krijgen en doorkrijgen dat ouders weg kunnen gaan. Het is onze samenleving dat het zo 'hoort' dat kinderen op hun eigen kamer zouden moeten slapen. Kijk naar een Afrikaanse vrouw die haar kind altijd bij zich heeft, tot een aantal jaar oud, dat is daar normaal.

Volg inderdaad je gevoel. Het is jammer dat je man hier anders over denkt. Probeer hem duidelijk te maken dat jij denkt dat dit goed is en probeer in gesprek te blijven met hem.
    Ik hoop dat het lukt dat ze ook op zichzelf een keer in slaap kan vallen zonder jou, maar ook die tijd komt zeker wel. Wanneer verschilt alleen per kind. Succes! :)

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

ik ben mijn zoontje nu ook aan het "leren" om in zijn bedje in zijn slaapkamer te laten slapen
    1 keer per dag, rond de middag breng ik hem naar zijn bedje sinds enkele dagen, tot nu toe geen succes ;)
    als hij rondkijkt laat ik hem, ook als hij wat jengelt, begint hij te huilen ga ik naar hem heen en wrijf over zijn wangetje want dat vind hij heerlijk, likt het niet dan neem ik hem na enkele keren getroost te hebben weer naar beneden.

ik kan me voorstellen dat het eng is voor die kleintjes, het bed is zo groot (voor hem dan) een grote kamer, alles ziet er nieuw uit, nog onbekend dus het kan eng zijn

gisteren was hij weer aan het huilen dus heb ik hen zijn flesje gegeven in zijn kamer, toen keek hij ook echt rond enz,...nog wat met hem gezeten en in bedje gekegd en toen ging het een halfuur redelijk goed dus vanaf nu geef ik hem ook elke dag, of toch als we thuis zijn 1 voeding op zijn kamertje

zodra hij boos en verdrietig word ga ik naar hem heen, zijn kamertje moet hij als positief ervaren en als veilig en als ik hem laat huilen word dat voor hem negatief, hij moet weten dat als er iets is dat ik ook in zijn kamertje er onmiddellijk voor hem ben en geen angst hoeft te hebben dat ik niet kom

zodra hij overdag er goed slaapt en zich er veilig voelt ga ik eens een nacht proberen, kan over een week zijn maar ook over een maand, gewoon op zijn tempo

ik moet wel zeggen dat hij in de box en wieg wel goed slaapt

20. Behappy

Behappy Niet meer actief

Hier wilde ik haar in der eigen kamer en bedje hebben omdat ik niet kon slapen van haar geluidjes. Eerst wilde ze dit echt niet . Na 3 mnd nog een keer geprobeerd en heb 3 avonden naast haar bedje gezeten.
    Nu gaat t vlekkenloos heerlijk ! Zowel overdag als snachts.

Vriendin vsn mij heeft n zoon van 3 en die staat regelmatig snacht naast haar bed omdat hij erbij wilde ..hij sliep al van baby af aan bij haar in bed en was dit dus ook gewent ..dit wil ik voorkomen dus ook daarom in haar eigen kamer ;)

Share This Page