Hoi allemaal, ik maak mij zorgen om mijn dochter die nu bijna zeven weken is. Tot voor gisteren huilde ze eigenlijk nauwelijks. Alleen als ze wilde eten bijvoorbeeld of was ze heel moe was. Ze is normaal op gewicht en ook op normale termijn geboren, wellicht relevant voor de rest van het verhaal. Verder krijgt ze op dit moment vijf à zes voedingen op een dag van 150 cc. Die gaan niet allemaal leeg maar soms ook wel. Maar nu, sinds gisteren huilt ze ineens enorm veel. Ik heb geen idee waar het aan kan liggen, ik vind het ook heel moeilijk om te zien of ze nu bijvoorbeeld buikkramp heeft. Ze lijkt iets meer te spugen dan voorheen en natuurlijk heeft ze het ook gewoon warm, ookal probeer ik haar zo koel mogelijk te houden. Ik denk dus eigenlijk ook niet echt dat het daar aan ligt. Maar wat dan wel? Ze huilt echt veel en ook hard, gaat echt compleet over haar toeren en is ook bijna niet te troosten op zo'n moment (of nou ja moment.. De huilbui duurt steeds best lang) Alles helpt maar heel eventjes. Ze huilt tijdens het wandelen in de wandelwagen, en ook in de auto, en ook in de draagdoek (wat ze voorheen juist altijd fijn vond). Het is ook niet zo dat ze gewoon aandacht nodig heeft of bij mij wil zijn, want dan gebeurt het net zo goed. Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of ideeën of tips? Ik begin me echt zorgen te maken, het is zo zielig om te zien.
Hier waren dat echt krampen, begon ook rond die tijd. Trappelt ze veel met beentjes? Advies wat je zoveel leest dat je er misschien moe van wordt, maar wat hier ècht hielp, osteopaat. Ook als het geen krampen zijn maar wellicht iets anders wat haar dwars zit dan kan de osteopaat dat wellicht opsporen en behandelen.
Heb je de voeding onlangs opgehoogd? Slaapt ze normaal gesproken goed of is er een kans dat ze inmiddels oververmoeid is? Zoontje sliep hier ook niet veel de eerste weken, leek er ook geen last van te hebben, maar opeens was hij oververmoeid en overprikkeld.
Ik snap dat je t moeilijk vind hoor om te zien wat t precies is. Dat heb ik nu nog steeds bij mijn dochter als ze huilt zo lastig dat ze niet kunnen praten! Omdat je zegt dat ze ook wat meer lijkt te spugen, zou ze last kunnen hebben van maagzuur. Maar darmkrampen kunnen ook Hoor je haar ook veel slikken tussendoor? Trekt ze haar benen op of strekt ze ze juist? Kronkelt ze? Zie je een soort patroon dus bijv altijd een uur na de fles dat het begint? Of juist direct na de fles? Probeer haar eens op haar buikje te leggen, dit verlicht vaak buikpijn zowel afkomstig van de darmen als de maag
@ Fee90; ik vind dat zo moeilijk om te zien.. Want ook als ze honger heeft en daarom huilt (dat weet ik dan zeker omdat het dan ook echt tijd is voor de fles) trappelt ze wild met haar benen en zwaait ze met haar armen. Ik voel af en toe wel iets borrelen als ik mijn hand op haar buik leg, maar of dat nou dan meteen kramp moet zijn? Ik vind het ook zo gek dat het dan sinds gisteren INEENS zo erg is, terwijl ze het daarvoor echt vrijwel niet had.. Osteopaat ben ik zelf ook een voorstander van, ben daar geweest toen ze 3 weken was voor een algehele check na de (snelle) bevalling, misschien maar weer een afspraak maken. @ Olifantje1991 Ze sliep tot gisteren heel goed en ook behoorlijk veel. Dus dat ze nu ineens heel weinig slaapt én heel veel energie stopt in het huilen, is voor haar niet echt een vooruitgang.. Ze kan best oververmoeid zijn, dat zou ik tenminste wel zijn als ik haar was Ze ziet er ook heel moe uit, zeker na een flinke huilbui. Maar wat moet ik doen om haar weer goed aan het slapen te krijgen? Zelfs in de draagdoek slaapt ze niet (terwijl dat voorheen een garantie voor succes was...). En ik weet het dus ook niet zeker, of het niet tóch krampen zijn of reflux of iets dergelijks... @ Veera; Dat maagzuur heb ik ook al aan zitten denken. Ze slikt wel veel, maar dat komt volgens mij ook wel een beetje door het harde huilen. Ze heeft ook veel bubbeltjes/belletjes op haar tong trouwens, wie weet zegt dat ook nog wat. Vanavond hebben we voor het eerst haar voeding een beetje dikker gemaakt met Nutriton, maar ze huilt wel nog steeds, alleen vanavond niet aan één stuk door maar in buien. Heb ook echt het idee dat ze helemaal gesloopt is van deze twee dagen.. En haar benen, ze trappelt er wild mee tijdens het huilen en soms strekt ze ze ook met veel kracht. Verder is er geen patroon te ontdekken; het begint soms meteen na de voeding maar soms ook een uur of zelfs 2 uur na de fles . Het is bijvorbeeld al een paar keer voorgekomen dat ze lekker sliep, en dan ineens wakker werd en weer heel hard begon te krijsen (en dan was de fles alweer een anderhalf uur geleden..) In elk geval bedankt voor jullie reacties en het meedenken! Fijn!
Bij ons waren dit toch echt darmkrampjes zoals jij dat omschrijft. En ons zoontje had ze heel erg al vanaf dag twee. Hij had er dan ook nog verborgen reflux bij dus het feest was compleet. Wat hier hielp was in de draagzak/draagdoek. Voeding met bronwater aanmaken en de fles roeren in plaats van schudden. Voeden met de DR Brown fles. Fietsen met de beentjes, massage van de buik, op je onderarm leggen en zo rond lopen (zingen ging hier ook goed bij warme kruik erbij/ op buikje. Reflux herken ik er niet zo in maar ik ken je kindje natuurlijk niet zoals jij het kent. Als ze daarnaast ook nog even net in een ''sprongetje'' zitten ofzo heb je ineens een totaal ander kind. En helaas blijft dat zo. Mijn dreumes is nu ruim 1,5 en in twee weken tijd volledig omgeslagen van vrolijk mannetje naar alleen maar huilend hoopje kind. Zit ik wederom met mijn handen in het haar wat er nou in hemelsnaam kan zijn Succes, ik hoop dat ze snel opknapt! Edit: hier deed hij het ook niet alleen direct na de fles maar bijv. na 2 uur of midden in de nacht ineens. Voeden werkte dan ook averechts. vooral dat trappen met die beentjes en kracht zetten herken ik. Heel veel rondjes snachts gelopen met hem op mijn onderarm. Dat werkte dan het beste door de druk op zijn buikje denk ik..