hoe vaak bezoek opa's en oma's?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Mir1984, Jul 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mir1984

Mir1984 Fanatiek lid

Aug 8, 2010
    1,299
    0
    0
    Filiaalmanager, drogisterij
    Asperen (Gelderland)
    Hallo mama's,

Ik vroeg me af hoe vaak jullie beebjes bezoek krijgen van opa en oma! Mijn ouders komen gemiddeld 1x in de week, maar hebben heel vaak de behoefte om hun kleinkind vaker te zien. Dit begrijp ik volkomen, maar ik werk op het moment weer (3 dagen) en op m'n vrije dagen heb ik heel veel dingen gepland bv CB, KA, fysio ed. Ik moet ook nog m'n huishouden bij houden en in het weekend willen we graag genieten met z'n drieen als gezin. Het lukt dus meestal niet om ze vaker als 1x in de week te laten komen. Hoe gaat dit dit bij jullie?

Liefs Mir!

2. Mlien

Mlien Fanatiek lid

Jun 24, 2010
    3,756
    0
    0
    In een klein dorpje
    Ik werk dan nog niet, maar ik woon op 40 minuten rijden van beide opa's en oma's, van mijn kant komen eens in de 2 a 3 weken nu de kleine geboren is (daarvoor alleen op onze verjaardagen) en de ouders van mijn man komen in principe nooit, daar moeten wij naartoe als ze hem willen zien.. 1x in de week lijkt mij ook wel genoeg hoor, je moet er ook wel voor zorgen dat je tijd met je gezin overhoudt!

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik vind het al knap dat je ze elke week kunt zien!
    Wij hebben van alletwee de kanten de opa en oma nog. Maar IK wil ze echt niet elke week zien hoor! We hebben het superdruk met allebei een baan (hij binnenkort een nieuwe baan van 40 uur, en ik 32 uur, ik vind het best zwaar), daarna het kleintje ophalen van het kinderdagverblijf (3 dagen per week).

Papa werkt één dag thuis maar dan moet hij ook wel werken en is er dus geen tijd voor bezoek. Ik heb één vrije dag en die is me kostbaar. De kleine en ik gaan dan net als jij Mir de afspraken af zoals fysio, osteopaat, tandarts (moeders heeft ook weleens iets voor zichzelf op de agenda staan haha!) en tussendoor is het vooral de baby eten geven, kolven, en, ook niet onbelangrijk, iets aan het huishouden proberen te doen.
    De dag vliegt om!

Na een werkdag of papa/mama dag gaan we koken en samen eten, kleine een keer in bad, schone broek, dat werk en dan is het al snel weer half zeven! Dan wil Ratababy gewoon zijn fles en naar bed!

Doordeweeks is dus geen optie, behalve als ik Ratababy langer wakker zou houden maar dan heeft hij daar de volgende dag last van. Daarnaast vind ik niet dat Ratababy maar wakker zou moeten blijven voor de behoeftes van andere mensen. Ik heb de instelling dat wij er zijn voor hém en niet andersom.
    Wanneer ik opa en oma net na het eten zou uitnodigen en dan gewoon door zou gaan met de dagelijkse taken raakt Ratababy helemaal opgewonden omdat er visite is (dat vindt hij namelijk prachtig) en laat hij niet merken dat hij moe is.
    Dan moet ik dus de strijd aan met opa en oma (Hij ziet er niet moe uit hoor Rata! Ja maar ik wéét dat hij moe is) en daar heb ik na een drukke dag gewoon geen zin in.

In het weekend willen we met zijn drietjes kiezen wat we gaan doen. Er is dan echt weleens tijd voor bezoek van opa en oma maar we hebben ook nog ooms, tantes, mijn eigen opa en oma's leven nog, en daarnaast willen we ook weleens naar vrienden!

Naast bezoek hebben we ook nog een leven en dat moet ook in het weekend. Bijvoorbeeld shoppen voor kleding, of leuk met zijn drietjes naar de dierentuin/naar het bos/whatever. En dat moet allemaal geplanned worden rond mijn kolfmomenten en babies eetmomenten.

Het klinkt nu als een vreselijk leven maar het is hartstikke leuk :)
    Ik wil even duidelijk maken dat opa's en oma's vaak veel willen maar dat dat gewoon niet kan.
    Mijn schoonouders bijvoorbeeld noemen hun baan een fulltime baan, maar ze werken ongeveer 28 uur. Tja, dan hebben ze tijd te over en ze denken dan maar dat wij dat ook hebben. Ik heb heel duidelijk moeten maken dat wij het ECHT druk hebben en daarnaast ook van elkaar willen genieten!
    Mijn eigen familie woont 60 kilometer verderop en hoewel dat echt niet ver is (3 kwartier rijden) gedragen ze zich alsof het een wereldreis is. Maar wel zeuren dat ze onze kleine willen zien (Ja, fijn dat wij ook welkom zijn :p)
    We zijn daar de laatste weken heel vaak geweest en dat heeft ons heel veel tijd gekost, nu gaan wij even lekker van elkaar genieten en als ze osn willen zien mogen ze de wereldreis aangaan :p.

Ik heb er een heel verhaal van gemaakt zie ik, haha!

4. fafa

fafa Niet meer actief

ik vind 1x in de week ook best veel hoor.

Hier wonen van allebei de kanten de opa's en oma's op meer dan 3 kwartier rijden, dus dat scheelt ook. Maar we zien ze ook echt maar 1x in de 2 of 3 weken.

5. woezeltje1

woezeltje1 Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    2,031
    0
    36
    1 keer in de maand mijn ouders of zo..Maar die geven niet veel om kleinkinderen.ze vinden hun zelf belangrijker dan wat dan ook.

en me schoon ouders 1x in de week

6. Daro

Daro Fanatiek lid

Aug 1, 2010
    2,548
    0
    0
    West-Brabant
    Mijn vader komt meestal 1x per week in het weekend langs, soms slaat ie een weekje over. Mn moeder ziet hem sowieso eens per week omdat ze dan oppast. Daarbuiten spreken we niet vaak iets af omdat ik ook gesteld ben op mn weinige vrije tijd met mn gezin.

Schoonouders wonen in het buitenland dus wat dat betreft geen problemen, zij zien hem gemiddeld 1x per week op de webcam en 1 tot 2 keer per jaar in real life.

Maar als ik jou was zou ik bespreekbaar maken waar je mee zit, dan is het voor alle partijen duidelijk.

7. p1982

p1982 Niet meer actief

me ouders passen iedere woensdag op dus dan en dan denk ik nog 1x per week soms wat meer
    schoonouders nu al 3 maanden niet gezien tonen geen intressen prima (wonen op 20min afstand)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn ouders en schoonouders wonen op ruim 2 uur rijden, niet echt een tochtje voor elke week.

ik denk dat ik mijn ouders eens per 5 weken zie, meestal gaan we daar een weekend heen, soms komen ze hierheen. maar dat laatste is lastiger door hun bedrijf.

Mijn schoonouders komen hier vaker een dagje hier, maar wij zijn daar weer minder vaak. Dus dat zal ook ongeveer elke 5-6 weken zijn.

Soms vind ik dat wel jammer, maar elke week vast een bezoekje vind ik ook wel veel, zeker als je genoeg te doen hebt..

9. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

Apr 4, 2011
    2,070
    0
    0
    Hier
    gemiddeld zien mijn ouders haar zo'n 3x per week, we wonen een kwartiertje bij elkaar vandaan, en mn vader is s avonds vaak in de buurt, en komt dan een 'pyamakusje' geven en is na 10minuutjes weer weg.

mn schoonouders zien haar zo'n 1x per 5/6 weken denk ik (we hadden geen contact al 4jaar, en nu sinds geboorte gaat mn man heel af en toe langs)

de bezoekjes van mijn ouders zie ik niet als visite en als ik daar heen ga ook niet, lastig alleen is dat ze daar alleen op zondag een slaapje kan doen, vanwege een verbouwing. en ze is na 1,5uur wakker weer moe.

10. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Ik zie mijn ouders best vaak, meestal wel 2 of 3x in de week. Maar ze wonen hier vlakbij. Ik ga vaak daar een bakkie doen, of ze komen hier even een bakkie doen.
    Ook brengt mijn vader ons meestal naar het ziekenhuis als Thirza daar heen moet (ik heb geen auto). En meestal eet ik zo'n 1 a 2x per 2 weken bij ze. Dan heeft mijn man late dienst en ik vind het niet zo gezellig om alleen te eten:D.

Mn schoonmoeder zien we gemiddeld zo'n 1x in de week. Soms wat meer en soms wat minder. Maar die werkt nog best veel en onregelmatig.

11. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn schoonouders wonen in dezelfde stad als wij, en die zien wij 1 á 2x per week. 1 x na het oppassen op vrijdag, en vaak gaan wij daar op zondagavond nog eten.

Mijn vader en stiefmoede zien we 1x per maand, of nog minder. Ze wonen op 40 min. rijden van ons, maar komen bijna nooit onze kant op. En ik heb geen zin om elke keer daarheen te gaan, want 80 min. in de auto voor een kop koffie bij die heks van een stiefmoeder vind ik zonde van mijn weekend ;) Ik moet haar niet, en zij mij niet. Prima zo.

Mijn moeder zie ik 1x per 2 maanden.

Ik ben het eens met Ratatosk: als je allebei werkt is het al lastig om eens een dagje met je gezin samen te zijn. Dan heb ik geen zin om ook nog eens langs de familie te moeten leuren omdat ze anders beledigd zijn. Ik kan mezelf niet in honderden splitsen om iedereen tevreden te houden. Mijn schoonouders wil ik dan wel vaker zien dan mijn eigen familie, omdat zij heel veel voor ons doen, en omdat mijn zoon stapelgek op ze is.

12. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Mijn moeder: gemiddeld eens per 2-3 weken, denk ik
    Mijn vader & stiefmoeder: om de maand ongeveer (woont op ruim een uur rijden en ze werken allebei FT en in ploegendiensten)
    Mijn schoonouders: wisselt - soms 1 keer per kwartaal, soms 1 keer per halfjaar. Het boeit ze niet zo.
    Mijn bonus-schoonouders: elke 2-3 weken, maar wij gaan dan wel bij hun langs, omdat we in de buurt zijn.

Overigens is iedereen wel tevreden met de frequentie, hoor. Tuurlijk zou ik mijn ouders graag wel vaker zien, maar met de uren die iedereen (wij, maar zij ook) werkt enzo zit dat er gewoon niet in. Misschien als ze allemaal met pensioen zijn :p

13. siepie

siepie Fanatiek lid

Apr 28, 2010
    3,424
    3
    38
    Hoihoi,
    Wij zien mijn ouders wel veel, wonen ook op 10 min rijden.
    Mijn ouders werken allebei in het dorp waar ik woon dus ze waaien ook nog wel eens langs (ze bellen wel hoor vantevoren!)
    In het weekend zien we ze niet perse.
    Mijn moeder past sinds deze week, moet weer werken, 1 dag op.

Mijn schoonvader heeft onze dochter 3 keer gezien; de dag van geboorte, toen ze uit het zhuis kwam en 1 keer op een beeldscherm in de kerk.
    En ik neem haar niet mee naar hem toe dus die zien we eigenlijk nooit!
    Hetzelfde voor schoonzus.

14. adi

adi Niet meer actief

- schoonmoeder komt 2x per week oppassen;
    - schoonvader zien ze 1x per week, we gaan meestal in het weekend daar even langs;
    - mijn ouders komen bijna elke avond even langs. Als ze hun kleinkinderen 3 dagen niet gezien hebben worden ze gek denk ik

15. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

Apr 4, 2011
    2,070
    0
    0
    Hier
    wat ik alleen lastig vind zijn onze eigen opa en oma's die willen haar vaak zien, bellen en klagen dan dat we nooit langskomen enzo, maar zelf komen ze niet! en daar voel ik me wel eens bezwaard over, en probeer dan in t weekend toch nog af en toe zo'n bezoekje te regelen, om van t gezeur af te zijn.

en de buren..... van beide kanten: wanneer kom je nu eens koffiedrinken met t kleintje, terwijl ik met beide niks heb, de ene zijn 75 en de andere 60/65.

ik ben al blij als ik alle afspraken, mn huishouden, mn dagje werk, de paar uurtjes bij mn broers bedrijf en mn vriendin in een week heb weten te proppen. maar gelukkig lees ik dat jullie buiten je werk en je eigen gezinnetje ook niet zo'n behoefte hebben aan alle visites.:)

16. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier soms 2x per week bij m'n ouders maar ook wel eens 2 weken niet. Schoonouders ook meestal 1x per 2 weken (gaan we meestal daar heen) en 1x per 1-2 maanden komen ze hier.

17. misa

misa Niet meer actief

Mijn ouders zie ik eigenlijk altijd 1x in de week, ook omdat ze dan oppassen (mijn moeder voornamelijk).
    Soms ook nog een keertje extra. Ik vind dat prima!

Mijn schoonouders zien we eens per paar weken, soms kan er wel 2 maand tussen zitten. Ik had voor mijn man gehoopt dat het toch eens anders zou worden na alle gesprekken, ruzies en uiteindelijk veel kansen gegeven om ze welkom te laten heten bij ons. Maar ze blijven het op hun manier doen. Ook al zouden ze misschien wel vaker willen. Ondertussen ben ik er dus klaar mee en bepalen alleen wij nog... Jammer maar de grens is bereikt. :)

Dus ik zou zeggen: doen waar je je goed bij voelt. En desnoods aangeven dat je net weer werkt en het dus op de vrije momenten druk hebt met allerlei dingen. Misschien dat het straks weer wat meer gaat veranderen. :)

18. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Dat is bij ons met de schoonouders ook zo.

Toen mijn ouders nog leefden, kwamen ze 1 x per week bij ons en ik ging met de kindjes 1 x per week naar hun, maar die woonden dan ook bijna 'n uur rijden van ons vandaan.

19. romygizmo

romygizmo Actief lid

Feb 19, 2010
    401
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie mijn ouders regelmatig, ze wonen op ong 15 min rijden. Ik ga dan ook af en toe op de fiets, net een mooi stukje. Mijn ouders komen minder vaak bij mij thuis. Ze zijn zich ervan bewust dat we het nogal druk hebben en de dagen die we als gezin vrij zijn graag zelf willen invullen.
    Het doordeweeks bezoeken van mijn ouders is voor ons allemaal wel handig en dan hou je het weekend mooi voor jezelf en gezin.
    Mijn schoonouders komen amper bij ons langs. Ze gaan ervan uit dat we met onze dochter naar hen komen (tja) en als ze komen dan komen ze op de meest onmogelijke tijden en ook nog onaangekondigd!:x
    De band met mijn ouders is veel hechter dan met mijn schoonouders, dus dan heb je daar automatisch ook meer contact mee.

20. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

mijn ouders passen 2 keer in de week op.. daarnaast gaat we 1/2 keer in de maand extra heen..

schoonouders passen 1 keer in de week op en ze verwachten van ons dat we elke week nog 1 keer komen.. hier komen ze nooit.. ook niet als ik vrij ben terwijl ze maar 5 min van ons af wonen nou vind ik het niet zo erg want heb niet zo beste band met ze.. maar ze zeiken wel altijd dat we nooit komen..

Share This Page