Wie kan mij helpen?? Laat ik bij het begin beginnen.. 12 Oktober is onze zoon Fer.re geboren na een bevalling, inleiding, van 1,5 uur incl 4 minuten persen. Fer.re bleek erg misselijk en dronk de eerste 24 uur niet. Na deze 24 uur begon F te drinken, maar groeide niet. Dag 2 begon ik al pijnlijke tepels te krijgen. Dag 3 had ik al flinke kloven. We zijn op dag 4 begonnen met tepelhoedjes wat al beter vol te was te houden, want ik had echt pijn onder het voeden (vooral het aanhappen). Dag 7 kreeg ik een fikse borstonsteking, aan de antibiotica. Ik kon het geven van borstvoeding niet meer aan, zo'n zeer deed het. Daarom hebben de verloskundige en huisarts besloten tot kolven. Dag 9, afgelopen zondag, ontdekt de verloskundige dat Fer.re een veel te kort tongriempje heeft, waardoor hij niet goed kon zuigen. Gisteren, dag 11, is dat tongriempje doorgesneden. Vandaag heb ik weer geprobeerd aan te leggen, wat nog net zo zeer deed als van te voren en mijn tepels zijn gelijk weer open.. Helaas kan ik niet genoeg melk produceren om genoeg af te kolven. Ik geef dus nu borstvoeding uit de fles, aangevuld met Nutrilon. Fer.re is een zeer lief en rustig jongetje, groeit sinds ik kolf goed (190gr in de afgelopen 2 dagen). Hij vraagt bijna nooit om eten, maar zuigt dan op zijn knuistjes. Na een tijdje begint hij wel te huilen, ook als hij (net) niet genoeg heeft gehad. Ik wil héél erg graag borstvoeding geven, maar zoals het nu gaat weet ik even niet meer hoe ik verder moet. Het doet me gewoon teveel pijn. Wie kan mij helpen? Hoe ga ik verder? Met tepelhoedje? Zonder? Door de pijn heen bijten? Tepels eerst compleet dicht laten gaan?
Hoi. Jeetje, het wordt je niet gemakkelijk gemaakt. Mijn advies: - Blijf kolven tot de kloven zo goed als genezen zijn. Dan zal de pijn ook minder zijn. ( dit kan al na een paar dagen zijn) - Voor de pijn mag je gewoon paracetamol nemen. 4x per dag 1000mg. - Smeer na het kolven een druppeltje moedermelk op de tepels. (hier zitten anti-bacteriële stofjes in) en laat het aan de lucht drogen. - Smeer purelan op je tepels. - Gebruik gelpads in je BH om te voorkomen dat je tepels?wonsjes aan je BH vast plakken. Gebruik bijvoorbeeld Mother Mates. - Als je denk dat je toe bent aan voeden, start dan met een tepelhoedje. Hiermee bescherm je je tepels nog iets langer. - Bouw het tepelhoedje z.s.m. af, nadat het voeden goed gaat en je tepels niet meer kapot gaan. - Zorg ervoor dat je kindje goed aanhapt. Zo niet, weer opnieuw aanleggen. De eerste 20 seconden mogen gevoelig zijn bij borstvoeding, daarna niet meer. Succes en laat je even weten hoe het gaat? Groetjes Saskia
Heel erg bedankt voor je advies.. Ik blijf nu kolven tot alles zo goed als heel is. We zijn al een heel eind op weg. Ik ga je andere tips zeker uitproberen! Dankjewel! Ik laat even weten hoe het afgelopen is..