Baby 7 wk slaapt graag op hoofdkussen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Annanas, 3 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annanas

Annanas Actief lid

18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Daan is nu ruim 7 weken oud en ik heb ontdekt dat hij veel relaxter slaapt als hij op mijn hoofdkussen ligt. (lees: als hij uberhaupt slaapt, hij heeft problemen met zijn darmpjes, krijgt medicijnen maar dat slaat vooralsnog niet heel erg aan).

Nu lees ik overal dat het gebruik van een hoofdkussen onder 2 jaar wordt afgeraden ivm wiegendood en verstikkingsgevaar. Nu ben ik er op zich altijd bij wanneer hij op een kussen ligt, alleen ik vraag me af of er misschien ook andere redenen zijn waarom het wordt afgeraden? Iets met spierontwikkeling misschien?
    En is er een andere manier om zijn hoofd te verhogen tijdens het slapen dan het gebruiken van een hoofdkussen?

Ik ben benieuwd of andere baby's het ook fijn vinden om op een kussen te slapen ;)

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza vond het ook fijner om omhoog te liggen. Ook wel logisch, omdat zij naast darmkrampen ook veel spuugde.
    Of het ook andere redenen heeft dat het afgeraden word, weet ik zo niet. Gezien het feit dat ook het veel liggen in een wipstoeltje op deze leeftijd afgeraden wordt, kan ik me wel voorstellen dat dat te maken heeft met de ontwikkeling van de (rug)spieren en de wervels...

Wij hebben het matras destijds wat opgehoogd, (in de wieg eerst met een badhanddoek, in het ledikant met een deken onder de matras). Dat geeft hetzelfde effect en is veel veiliger ;)
    Voor het ledikant kun je er ook voor kiezen een paar boeken ofzo onder de poten van het hoofdeinde te zetten. Liggen ze wel recht op het matras, maar ligt toch het koppie hoger :)

3. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Misschien vindt je zoontje het fijn om op het kussen te liggen, omdat hij dan niet helemaal plat ligt. Dan zou je iets onder het hoofdeind van het matrasje kunnen leggen waardoor hij ook in zijn bedje niet helemaal plat ligt.

Volgens mij heeft het idd te maken met mogelijke wiegendood en verstikkingsgevaar.
    Wat ik van de kinderarts heb begrepen, is het gevaar dat baby's hun hoofdje niet wegdraaien als ze met hun gezichtje ergens tegen of onder liggen dat hun ademhaling enigszins belemmert. Het gevaar is dat dat ze gewoon stoppen met ademhalen.
    Als ze wat ouder zijn zijn ze sterkt genoeg om hun hoofdje wel weg te draaien.

4. Mariya

Mariya Actief lid

3 jan 2009
    445
    0
    0
    Is het alleen jouw kussen of elk hoofdkussen?

5. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Weet je zeker dat het aan een kussen ligt, of aan jouw geurtje in de kussensloop? Misschien werkt het dan ook als je een t-shirt of pyjamashirt in zijn wiegje/bedje legt :)

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou het ook eens proberen met het verhogen van het hoofdeinde (boek onder pootjes of handdoeken onder het matras). En jou pyama geven. Je kunt ook een hydrofiel bij je dragen en die geven als ze naar bed gaat..

Volgens mij wordt het ook afgeraden, omdat het hoofdje dan tever naar boven komt. Het is dus beter om op een schuin bedje te liggen, dan alleen met hun hoofd op het kussen..

7. Annanas

Annanas Actief lid

18 jul 2010
    129
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Bedankt voor de tips! Het bedje ophogen dmv boeken hebben we al eens geprobeerd (dat was tegen reflux en spugen) maar dat vond hij geen succes.
    Het gaat overigens niet alleen om mijn kussen maar om alle kussens in huis (alleen mijn kussen is zo'n donzen geval, daar slaapt hij het lekkerst op. Mijn vriend heeft een synthetisch kussen en daar slaapt hij ook op, maar minder fijn lijkt wel).

Hij houdt dus sowieso van kussens en bovenal een kussen van dons. Tja ;)

Ik blijf het een beetje vreemd vinden, ook inderdaad vanwege het wipstoel idee (daar mag je ze ook niet langer dan 2 uur inlaten, net als de maxicosi).
    Zal eens kijken of het ophogen van zijn matrasje dmv een handdoek werkt, denk alleen niet dat het een succes wordt. Misschien houdt hij wel van dat 'inzakken' of zo ;)

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

En als je hem in een voedingskussen te slapen legt dan? Je hebt van die hoeze die je daaromheen kunt doen, dan vouw je het kussen dubbel in een U zeg maar, gaat die hoes eromheen en liggen ze in het midden, waar het wat inzakt. Draaien kunnen ze dan echt niet, wegzakken ook niet, en toch de voordelen van slapen op een kussen :)
    (Bedje is uiteraard beter, maar als niets werkt, is slapen op een voedingskussen altijd nog beter dan niet slapen... Hier destijds trouwens Thirza hele dagen in een draagdoek (combi cotti) gehad en dat werkte ook als een tierelier :)).

Deel Deze Pagina