mijn zoontje is nu bijna 7 maand en een goede eter. ik zoek nog wel eens wat op.maar zie zulke verschillende dingen staan.. hij krijgt nu naast zijn flessen, waarvan 1 x pap.sochtends als tussendoortjes het volgende: sochtends fruit en evt brood smiddags brood/fruit/soepstengel/enkele keer liga groentehap maak ik zelf en sinds deze week probeer ik wat vlees er bij door te doen, gaat goed. nu krijgt hij sinds deze week ook een toetje, vanille yoghurt.... maar daar beginnen mn twijfels, de een zegt ja, ander nee. zo ook met roosvicee en meerdere dingen. wat vinden jullie nou? wat wel en wat niet en waarom? misschien een voedingsschematje erbij?
Ik denk dat hoe minder je hem laat wennen aan zoete smaakjes hoe beter het is. Door de geraffineerde suiker is vanilleyoghurt net even ongezonder dan gewone yoghurt, dus waarom zou je het doen? Wat je niet kent kun je ook niet missen, dus als ie blij wordt van naturel yoghurt zou ik dat altijd verkiezen boven spul met een extra smaakje. Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat mijn dochter ook genoeg ongezond spul eet, omdat ik het ook belangrijk vind dat ze zich volledig onderdeel voelt van het gezin. Dus als wij zoetigheid (of andere ongezonde dingen) eten krijgt zij het ook. Maar dat ging pas ietsje later spelen dan 7 maanden. Toen zag ze het verschil nog niet tussen mijn bak vanille-ijs en haar bakje griekse yoghurt
Lastig he, met dat eten! Ik heb op borstvoeding.com het voedselintroductieschema uitgeprint en daar kijk ik eigenlijk altijd op. Staat per maand aangegeven wat ze mogen. Ik vind het erg handig!
Je mag het zelf bepalen, er zijn geen wetten voor Ik heb het eerste jaar niets gegeven wat suiker bevatte, en sowieso weinig zoet (behalve fruit dan). Wel veel verschillende smaken, ook zuur en bitter. Zout: alleen voor zover dit in brood zat. Verder geen producten met zout erin. Verder was ik heel erg voorzichtig met noten en pinda's, ivm allergie. Koemelk vanaf 11-12 maanden, aangezuurde zuivel al wat eerder (yoghurt, karnemelk). En geen honing tot 1 jaar. Persoonlijk vind ik vlees bij nog geen 7 mnd erg vroeg, zelf gaf ik dit pas met een maand of 9. Ei ook. Ik vond het te belastend voor hun darmen. Maar ik was sowieso rustig aan met de introductie van nieuwe spullen. En als toetje zou ik naturel yoghurt geven, geen zoete variant. De eerste paar keer zal je kind misschien een heel vies gezicht trekken (foto!), maar na gewenning zal het goed hem vast goed gaan smaken!
Mijn tips op die jonge leeftijd: - Pure smaken ( Geen vanille yoghurt dus ) - Producten met goede voedingswaarde ( Liever volkoren als liga koek - Geen toegevoegde suikers ( Liga, roosvicee ipv thee bijvoorbeeld )
Ik ben met 6 maanden van lieverlee steeds meer variatie in zijn groenten/vlees/ei/aardappel/rijst/pasta gaan geven. Eerst de pure enkele smaken en die steeds verder uitgebreid. Hij eet nu met 10,5maand alles. Ik geef hem wel hele dunne Diksap en soms ook een scheutje door zijn yoghurt. Hij drinkt bij de boterham slappe thee en in de ochtend water. Als tussendoortje krijgt hij bijv; soepstengel, rijstewafeltje van goodies,cracotte,reepje peperkoek en heel soms een goodies koekje. Ook op brood geef ik hem al vanaf het begin boter en even later ook beleg. Ook dit varieer ik. Volg je gevoel, hoe veel waarde hecht jij aan wel/beetje/geen suikers. Er zijn zoveel verschillenden meningen mbt eten voor kleintjes. Ik zoek er mijn eigen middenweg in, soms best lastig maar naar alle adviezen luisteren werkt soms ook alleen verwarrend.
Hier eentje van 8 maand en ook een goede eter. Ik denk dat je vooral zelf moet bepalen waar jij je prettig bij voelt qua eten voor je kindje... Ik bied eigenlijk alles aan en kijk hoe ze erop reageert, met resultaat dat ze nu al dingen eet zoals gember, gedroogde pruimen en tomaat, vind ze heerlijk... Danoontjes geef ik hier ook gewoon en dat is het enige waar behoorlijk zoetigheid inzit, als je je daar niet prettig bij voelt kun je ook bv griekse yoghurt geven gezoet met wat gepureerd fruit bv. Hier een voorbeeldschema van vandaag: 6 uur fles 200/6 half 10 peer in stukjes en een paar losse rozijntjes half 12 ontbijtkoek met gember half 1 broodje met appelstroop fles 150/4 half 4 rijstewafel naturel en 2 snoeptomaatjes (zo schattig eet ze die, ze bijt er eerst een gaatje in, zuigt de sap en zaadjes eruit en eet dan de rest op.) half 6 halve aard, 1 lepel rode bietjes met appel plus een danoontje half 8 fles 220/7