baby 8,5 mnd en weigert mijn vers gekookte eten

Discussie in 'Voeding' gestart door vruchtje24, 31 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Dit is eigenlijk al vanaf het moment dat ze bijvoeding krijgt vanaf 5,5 maand. Potjes van olvarit smult ze enorm van dus de keuze was makkelijk gemaakt en gaven we potjes. Enkele keer probeerde we vers maar ze hoefde echt niet dus dat was niet motiverend apart te koken.

Nu willen we toch over op vers. Meer variatie, meer smaken leren kennen etc. Hoe moeten we dit aanpakken. Nu eet ze gerust heel 6 of 8 mnd potje leeg met vers 1 tot 4 happen? Stug blijven aanbieden en dan maar met honger naar bed:( ? Of gewoon lekker potje geven en komt vanzelf straks wel goed als ze met honger1 jaar met pot mogen mee eten?

Alle tips/meningen zijn welkom!!

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Gewoon blijven aanbieden. Ze moet wennen aan de structuur van versgekookt eten, die potjes zijn enorm glad gepureerd en dat hapt en slikt natuurlijk makkelijker. Maar op deze leeftijd heeft ze ook gewoon grovere structuren en stukjes nodig, iets dat die potjes niet kunnen bieden. Zo leert ze ook kauwen (ook al heeft ze misschien nog geen tandjes).

Met honger naar bed kan nog niet op deze leeftijd, ik neem aan dat ze nog melkvoeding krijgt en daar haalt ze nog steeds de meeste voeding uit.

Dit is de tijd om bijv. ook stukjes aan te gaan bieden en haar zelf met haar handen te laten eten. Kook eens een stronkje broccoli en geef die in haar handjes. Ze zal er misschien de eerste keren niet veel mee doen, daar moet je haar even de tijd voor geven. Of prak het eens grof en zet dat voor haar neer.

Je moet het echt 10 tot 15 keer blijven aanbieden om te concluderen dat ze iets echt niet eet. Het is even doorbijten dus, maar alles waard.

Hoe gaat het met fruit? Bied je dat ook vers aan? Ik zou dat ook direct doen en haar bijv stukjes peer, banaan, etc. geven. Helpt misschien ook om te wennen aan de groenten.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter is trouwens ongeveer even oud als jouw dochter, en hier zijn we vanaf 6 maanden al begonnen met stukjes. In het begin even spannend en ze eet er echt niet veel van, maar nu gaat het super en eet ze alles.

Potjes hebben we alleen op reis gegeven en ja, die eet ze ook vlug. Maar laatst waren we op visite, ik had een potje mee van wortel en nog iets, en dat bliefde ze absoluut niet. Wortel heeft natuurlijk een uitgesproken smaak en ik denk toch dat ze gewend was dat in een stuk op te eten ipv in een brij.

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Fruit krijgt ze vers (grof geprakt). Stukje moeten we nog proberen lijkt me zo eng met oog op stikken. Brood stukjes stopt ze wel zelf in haar mondje

Blijven het maar proberen dan.

5. adi

adi Niet meer actief

Waarom ben je bang dat ze stikt in stukjes als ze al brood eet? Dat zijn ook stukjes.
    Een stronk broccoli of bloemkool, of een stuk gaargekookte aardappel is veel zachter als een stukje brood.

Gewoon dat idee loslaten, babys stikken niet zomaar, ze weten instictief wel wat ze met een stukje moeten doen (dat doet je dochter toch al met brood?)

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Vandaag stukje gekookte wortel gegeven. Ze deed er (nog) niets mee. Daarna grof geprakt met aardappel en heel moeizaam gegeten. Vaak erbij huilen. Zielig hoor omdat ze normaal echt smult, maar we houden nu vol

Adi: klopt ik moet dat idee loslaten.

Deel Deze Pagina