Vragen over bijvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Samurai, 16 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Een aantal vragen over bijvoeding:

Hoeveel groente en fruit krijgt jullie kleine? Ik geef 1 appel of peer (ander fruit gaat nog niet zo lkr) en ongeveer twee eetlepels groente. Is er een richtlijn??

Fruit geef ik tot nu toe rauw, maar ik las in een boek van Stephanie lampe (vind haar toch wel een goeroe op baby gebied) dat fruit het eerste jaar gekookt of gestoomd moet worden. Doen jullie dat?

Ondanks zijn fruit en groentenhap wil mijn zoon nog 4 flessen. Moet ik afbouwen of wachten tot hij ze zelf niet meer wil.

Ik volg min of meer het voedselintroductie schema van Stephanie lampe en hij krijgt nu een beperkt aantal groentes, zoals bloemkool, wortel, boontjes en courgette, maar ik lees dat andere mama's al veel andere dingen geven. Zelfs yoghurt? Ben ik te voorzichtig?

Oh....topics over bijvoeding zijn altijd tricky.....nodigen nog weleens uit tot discussie. Zullen we het dit keer leuk houden ;) Alle meningen zijn hier welkom :)

2. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter krijgt naast haar 4 flessen van 180/6, 50 gram fruit en 50 gram groente per dag. 50 gram is ongeveer een half potje. Ik maak alles zelf en heb diepvriesbakjes van prenatal en dat is precies een portie. Ik maak alles zelf. Tot nu toe qua groente alleen bloemkool, broccoli, sperziebonen en worteltjes. En qua fruit appel, banaan en peer. Appel en peer stoom ik 5 min om het wat zachter te maken. Ik gebruik overigens de stomer/blender van Philips Avent. Ik heb haar ook al eens potjes bruinebonen/appel, wortel/aardappel en gemengd fruit (Olvarit 4+) laten proeven. Dat vond ze ook erg lekker!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vanaf 6 maanden geld de regel;
    Jij beslist wat je kindje eet, hij beslist hoeveel hij eet.

Dus je mag in principe nu onbeperkt aanbieden. De meeste kindjes herkennen prima de grenzen en zullen zich niet overvoeren.

Fruit koken, nee nooit gedaan. Bij bijv appel kan je dit idd prima doen, omdat het anders te hard kan zijn. Maar een rijpe peer is al lekker zacht genoeg.
    Appel koken is dan ook voornamelijk voor de rapley methode. Als je pureert heeft koken weinig extra effect.

4 flessen is op deze leeftijd prima. Bij mij werd dat minder zodra ze echt brood gingen eten. Dat bood ik pas aan vanaf 7 maanden.

Yoghurt kun je beter nog niet geven met 6 maanden. Ik geloof dat het mag vanaf een maand of 10. Ik heb echter 2 kindjes met kea, dus die mochten geen yoghurt.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij bijvoeding heb ik nooit iets afgewogen. Ik vind dat de hoeveelheid in het bakje nooit de beperkende factor mag zijn. Onze dochters mochten eten zo veel/weinig ze zelf wilden.
    Appel stoomde ik ook even een paar minuten.

5. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    De hoeveelheid bijvoeding wisselt hier nogal. Jongste zoon drinkt nog 4 (soms 5) flessen per dag, hoewel hij soms ook al flink eet van de bijvoeding.

Wij doen een combinatie van Rapley en geprakt eten voeren. Zoon krijgt zelf wat stukken eten om zelf in zijn mond te doen en mee te spelen. Daarnaast voer ik hem wat grof geprakt eten. Het zelf eten is hier wel favoriet!

Oh ja, fruit koken we niet. Wat harder fruit prakken we grof en dan krijgt hij het prima weg.

6. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie reacties! Ik heb hem deze week wat meer groente aangeboden en hij eet het allemaal op. Fijn dat hij dat zoveel mag eten als hij wil (van bijvoeding) en goed om weten dat vier flesjes niet zo gek is. Hij eet en drinkt heel graag :)

7. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Mijn oudste heeft tot een maand of 8 nog 7 flessen gehad per dag en daarnaast at ook zij inderdaad zoveel ze op kon. Vanaf daarna stopte ze heel rap met de vele flessen en ze bleef goed eten van de bijvoeding. Ik kookte en stoomde het fruit niet, behalve appel. Haha, een banaan stomen brr.

Ik gaf geloof ik vanaf 6 maanden ook af en toe griekse yoghurt toe. Vanaf 7 maanden een boterham als ontbijt gegeven. En geloof ook als lunch. Ik volg zelf het introductie schema van Stefan Kleintjes, ken die van Stephanie Lampe niet.

Deel Deze Pagina