Hoe geef ik mijn dochtertje (11 maanden) voldoende vocht?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Noontje, 15 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noontje

Noontje Actief lid

7 apr 2013
    345
    0
    16
    Goedemiddag,

Ik heb een vraagje over het drinkgedrag van mijn dochtertje. Bij mijn laatste CB-bezoek werd er aangegeven dat zij veel minder melk moest gaan drinken en dat in de loop naar de leeftijd van een jaar, ze ongeveer moest gaan uitkomen op 300 ml. melk (incl. evt toetjes) per dag.

Op het moment krijgt ze 's ochtends een papfles van 210+7 en 's avonds een gewone fles van 180+6 (wordt min. 150 ml+5 van opgedronken, ene keer houdt ze dan op, andere keer drinkt ze 'm wel helemaal leeg). Daarnaast krijgt ze gewoon nog een toetje, dus dan komt er nog iets van 30 ml. bij.

Ik kan de melk wel minderen, het probleem is alleen dat zij overdag helemaal niet veel drinkt. Ze lust het wel (bijv. water of verdund diksap), ze trekt in ieder geval geen vies gezicht, maar ze houdt het na een paar slokjes voor gezien (zowel uit de fles als uit een tuitbeker). Geef ik 'r een keer een extra melkfles, dan drinkt ze die wel maar zo leeg (150+5).

Het CB heb ik hierover ook gebeld (aangezien ik pas over ongeveer een maand terug hoef) en zij kwamen niet echt met een antwoord. Het bleef een beetje bij 'Ja inderdaad, ze moet nu toch wel richting de 300 ml. melkproducten op een dag gaan, je drinkt zelf namelijk ook niet heel veel melk meer op een dag, dat heeft ze gewoon niet meer nodig', maar dat ze dan zo weinig andere dingen drinkt, was toch ook eigenlijk niet goed..

Hebt u advies hiervoor?

Groetjes,
    Noontje.

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemiddag Noontje,

Dankjewel voor je bericht over de voeding van je dochtertje. Na de leeftijd van één jaar heeft ze inderdaad nog 300 ml aan melk(producten) nodig.

Het zou mooi zijn als je in de ochtend en avond een fles aan kunt bieden van 180 ml water met 6 maatschepjes. Zo kom je totaal uit op 400 ml opvolgmelk. Na de leeftijd van één jaar kun je haar twee keer per dag 150 ml water met 5 maatschepjes aanbieden.

Op het moment dat ze nog weinig drinkt van het water en de aangelengde diksap kun je dit wat vaker op een dag aanbieden. Belangrijk om haar niet meer dan 150ml te geven op een dag.

Ik hoop dat je vraag zo voldoende is beantwoord.

Groetjes,

Anne-Lotte- Nutricia voor jou

3. Noontje

Noontje Actief lid

7 apr 2013
    345
    0
    16
    Bedankt voor je antwoord!

Ik begreep van het CB dat ze straks (als 1-jarige) 750 ml vocht moest drinken, maar dat is dus veel te veel begrijp ik? Dan doet ze helemaal zo gek nog niet..

Groetjes,
    Noontje

4. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Beste Noontje,

Ons advies is ook om na de leeftijd van een jaar 750 ml aan vocht te geven aan je kleintje. Naast de 300ml melk(producten) kun je nog 450 ml aan water, thee, aangelengd diksap/vruchtensap aan bieden. Mocht je dochtertje nu enkel kleine hoeveelheden drinken kun je deze drankjes vaker op een dag aanbieden of eventueel een piepklein maatschepje opvolgmelk toevoegen, zodat deze drankjes wat meer de associatie hebben met de melk.

Groetjes,

Anne-Lotte

Deel Deze Pagina