baby 8 maanden erg vroeg wakker

Discussion in 'Baby en dreumes' started by pline, Jul 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pline

pline Actief lid

Dec 25, 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Hallo,

Mijn dochter wordt volgende week 8 maanden. Ze is altijd een slechte slaper geweest die veelvuldig wakker wordt 's nachts. Nu ze sinds een maandje kruipt en we Pantley's methode toepassen voor het slapen, gaat het iets beter, maar nu wordt ze 's morgens heel erg vroeg wakker (tussen 5u30 en 6u) en wil ze dan niet meer slapen. Ik ben bang dat ze heel erg weinig slaapt. Ze is overigens wel altijd vrolijk, heel actief en jengelt zelden. Mama en papa daarentegen zijn doodop...

Kunnen jullie even meedenken of en wat ik hier aan kan doen?

Dit is haar schema (flexibel) tijdens de week:

als ze wakker wordt: bv
    6u30-7u: ontbijt (stukjes fruit en wat brood)
    8u30: bv voor ik naar mijn werk vertrek
    9u-10u30: ochtendslaapje (we proberen haar wakker te houden tot 9u, maar soms lukt het niet als ze vroeger wakker is en stoppen we haar er al vroeger in. Slaap varieert tussen 1 en 2u, het is langer als ze erg vroeg wakker is)
    11u30: beker afgekolfde melk (110ml)
    12u: lunch (stukjes groenten en aardappel)
    13u15: bekertje afgekolfde melk (50ml)
    13u30-15u: middagslaapje (varieert opnieuw tussen 1 en 2u)
    15u30: beker afgekolfde melk (110 ml)
    17u30: bv
    18u: avondeten (stukjes van wat wij eten, en boterham)
    19u: slaapritueel (bad, massage, boekje lezen, bv en dan slaapt ze tussen 19u30 en 20u in)

In het beste geval wordt ze dan nog wakker om 22u en rond 2u (ze krijgt dan meestal nog bv). [Vannacht was ze overigens elk uur wakker, we weten niet waarom).

Alvast bedankt!

2. minon

minon Niet meer actief

Een slaapje eraf halen was hier de oplossing rond die leeftijd.
    Ze sliep dan tussen de middag van 11:30 tot 14:30/15:30ongeveer. Ondanks dat het qua tijd even lang was als twee slaapjes werkte het op een of andere manier wel.
    Eten jullie in de avond warm? Ik zou ze dan warm mee laten eten en smiddags een boterham. Misschien dat ze dan ook meer verzadigd gaat slapen en dus langer slaapt.

3. pline

pline Actief lid

Dec 25, 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Bedankt Nijntje. DL is echter pas van 3 hazeslaapjes (ongeveer 45 minuten) naar 2 slaapjes gegaan. Ik dacht dat ze nog tot 1 jaar ongeveer 2 slaapjes nodig hadden?

Rond 9u is ze echt wel moe `s morgens, ik denk dat we haar niet kunnen wakker houden tot 11u30... Maar het is dus echt wel zo dat als ze 's ochtends vroeg wakker was, dat haar ochtendslaapje lang is (vanmorgen wakker om 5u30, en geslapen van 8u45 tot 11u...).

4. bloem18

bloem18 Fanatiek lid

Jun 13, 2011
    1,463
    0
    36
    Noord-Holland
    Geloof dat half 6, 6uur voor heel veel kinderen normaal is om wakker te worden. Kan je denk ik niks aan doen. Hopen dat het een fase is. Hier hebben we er ook 1 die het 6 uur wel mooi geweest vindt en wordt luid en vrolijk wakker, papa en mama zijn heel moe gaaaaap.

5. Vie87

Vie87 Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,802
    1,646
    113
    Hier ook een slechte slaper en zo rond 8/9 maanden was het echt extreem slecht. Misschien ook een fase bij jullie? Daarna werd hij een poosje maar 1x wakker voor bv en sliep gerust tot 7. Nu weer een dip door tandjes/sprong. Het zijn allemaal fases. Ik probeer ze altijd maar uit te zitten. Heb al bijna een jaar niet fatsoenlijk geslapen en t went wel haha. Leuk is anders! Heb helaas niet echt tips dus.

6. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Is de kamer goed verduisterd?

7. pline

pline Actief lid

Dec 25, 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Haha, wij zitten dus ook al bijna 8 maanden in "een fase"... Ze sliep nu net een tweetal weken iets beter (lees: maar 2 keer per nacht wakker worden...)...

8. pline

pline Actief lid

Dec 25, 2012
    472
    108
    43
    NULL
    We hebben speciaal voor haar in ons huurappartement Velux blackout blinds aangekocht. Het is niet "perfect", maar wel zo goed als het kan.

9. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Mijn dochter was tot 13 maanden elke ochtend om 6uur wakker. Ik moest er op werkdagen ook echt om die tijd uit en op vrije dagen ging ze automatisch mee in dat ritme. Tot ik een andere baan kreeg en toen ik ze om 6uur niet hoorde, heb ik haar laten liggen tot ze reactie gaf. (of ze wakker was of echt sliep weet ik niet). Dat schoof iedere keer een kwartiertje op. Bij echt huilen of jammeren haalde ik haar er wel uit. Zodoende slaapt ze nu ongeveer tot 7uur.

Is alles medisch uitgesloten? Oortjes gecheckt? Verkouden? Warmte? Misschien verlatingsangst? Schema ziet er op zich goed uit, misschien is de overstap naar een slaapje minder de oplossing. Hier speelde dat ook erg mee! Met 9 maanden nog wel 4 slaapjes hoor, dat had ze echt nodig omdat ze overdag gigantisch actief was (en nog!). Met een jaar 2 slaapjes en met 15 maanden nog één (nu nog).

10. Sarax

Sarax Bekend lid

Jan 19, 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ons zoontje is ook om 6 uur wakker of eerder, meestal krijgt hij dan de fles en blijft hij wakker, maar sinds een week valt hij na z'n fles weer in slaap tot 7 a half 8.
    Zijn schema nu is.

6.00 fles 180cc met 2 en Bambix
    9.30 fruit met water
    9.45 naar bed, hij slaapt meestal 1,5 uur
    11.45 1,5 boterham en fles 90cc
    14.30 rijstwafel en fles 90cc
    14.45 naar bed, weer 1,5 uur slaap
    17.45 groente aardappel vlees
    18.30 yoghurt 50cc
    19.45 fles 180cc en naar bed.

Hij eet veel en wil veel dus geef ik hem dat ook gewoon, hij is een tijdje elk uur gekomen en dan om het kwartier totdat ik hem meer avondeten gaf, toen kwam hij bijna niet meer.
    Hier ook een hele slechte slaper, sinds zijn geboorte 3 nachten doorgeslapen, vaak helpt een speentje geven prima, maar het breekt op.
    Ik zou proberen haar iets meer eten te geven en kijken hoe ze het daarop doet.
    Wij hebben toen ook van alles geprobeerd om te kijken of we 6 uur konden rekken, maar niets hielp, dus zou ervan uit gaan dat dat ff blijft helaas :(

11. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    Hier ook 8 maanden en ook iedere dag tussen 05.30 en 6 uur wakker. Onze dochter sliep op die leeftijd tot half 9 uit! Nog steeds trouwens.
    Ik heb de hoop maar opgegeven, het is gewoon een vroege vogel.

12. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

Mar 22, 2011
    2,264
    0
    0
    Hier precies hetzelfde, helaas ;)

Onze dochter gaat soms nog wel eens slapen, maar op mijn werkdagen heeft dat sowieso geen nut. Vandaag was ze 'pas' om 6 uur wakker. Ik hou gewoon hoop dat ze uiteindelijk wel een keer wat langer gaat slapen ;)

13. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,850
    1,060
    113
    Oh wat is het vroeg he? Ik kan er ook nog niet aan wennen. Het is ook zo ongezellig om steeds vroeg naar bed te gaan, maar ja. Hier varieert het 's nachts wakker worden ook van 1 keer voor voeding tot een keer of 5/6. Meestal ligt hij nu in zn eigen bedje en gaat hij na een slokje water en knuffel weer verder slapen. Soms ligt hij tussen ons in, als ik het zat ben.
    Onze zl is ook pas over na 2 slaapjes van 1,5 uur. Ik merk wel dat hij 's ochtends steeds iets minder moe is om 09:00/09:30
    Ik denk dat het vanzelf wel weer veranderd. 'Wakker houden' kost vooral mijzelf veel energie, dus dat is geen oplossing.
    Ik neem zl wel eens bij me om 06:00. Ik leg zn hoofdje op mijn arm en we liggen allebei op onze zij tegen elkaar aan. Heerlijk als hij dan nog even een half uurtje/uurtje in slaap valt. Misschien kun je dat eens proberen.

14. pline

pline Actief lid

Dec 25, 2012
    472
    108
    43
    NULL
    Vanmorgen geprobeerd, tot ze na enkele minuten begon te tateren en mijn neus vastpakte en aan mijn haren begon te trekken :D

Share This Page