Hoihoi, mijn zoontje van 8 maanden heeft sinds nu zo’n 2 weken de vervelende gewoonte om wakker te worden russen 4.30 en 5.00. Zodra ik hem hoor weet ik gewoon hoe laat het is. Hiervoor was dit nooit, hij werd dan wakker tussen 6.00 en 7.00u. Overdag doet hij 2 slaapjes. Dat hangt er dus een beetje vanaf hoelaat hij wakker is hoelaat hij voor het eerst gaat. Ik had de fles van 23 u eraf gehaald om te kijken wat er zou gebeuren, en hiermee sliep hij tot 6.00u. Prima dus. Nu dus niet meer en dacht misschien dat het daar aan zou liggen, dus ben de fles om 23 u weer gaan geven. Het maakt helaas niets uit, ook dan is hij 4.30 wakker. Ik probeer hem echt nog te laten slapen, en ga absoluut niet naar beneden. Ik geef hem dan dus een flesje, en soms slaapt hij nog even. Vaak is dit steeds 15 minuten en ga k weer terug om zn muziekje aan te zetten, en zo gaat dat door. Soms moet ik er een uur lang naartoe en heeft hij helemaal niet meer geslapen. Ik heb niet het idee dat hij heel erg wakker is, want vaak legt hij zichzelf wel even weg. Maar het lukt hem dan gewoon niet meer. hebben jullie tips? Moet ik overdag iets met zijn slaapjes doen? Inkorten? Ik heb al gehoord dat je hem het eerste slaapje niet langer dan een uur moet laten slapen omdat ze anders het idee hebben de nacht te verlengen. En het 2e slaapje 1,5 uur. En niet te kort op de avond wakker worden. Maar het is soms niet te plannen. Iemand ervaring hiermee? Elke dag half 5 wakker breekt echt op. hij gaat trouwens elke dag tussen 1830 en 19.00 u naar bed.
Gaat ie huilen of maakt ie alleen geluid? Als die niet gaat huilen zou ik er niet naar toe gaan. Ik ging eerst ook altijd als ze geluid maakte. Nu doe ik dat een tijdje niet meer en valt ze na een paar minuten toch weer in slaap. Soms duurt het wel wat langer. ze heeft overigens een Chico muziekbeer in bed al vanaf de geboorte. Ze zet deze al een hele tijd zelf aan. soms word ik snachts wakker en hoor ik der beer aan staan. Dan is ze blijkbaar even wakker geweest. Ideaal
Hi! Hoe laat leg je hem weer neer voor het eerste dutje? Mocht dat eerder dan 9:00u zijn dan zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je hem ná 09:00 pas weer neerlegt voor een dutje. Ongeacht hoe laat hij 's ochtends is wakker geworden. Ze schijnen alle slaap voor 9:00 ook bij hun nacht op te tellen en een te vroeg dutje werkt dus averechts. En inderdaad, zolang hij niet huilt, lekker laten liggen. Hij kan er ook aan gaan wennen dat jij steeds terugkomt als hij geluid gaat maken en dat dus gaan inzetten om je er gezellig bij te hebben zo vroeg in de ochtend Die van mij kletst (maakt geluid) ook een uur lang in de ochtend voor ik hem kom halen. Mocht je het leuk/interessant vinden, je kunt hier het schema van mijn zoontje vinden toen hij 8 maanden was (is 1 maand geleden ) Wat mij heel erg opviel zo rond die 8e maand is dat mijn zoontje sowieso slechter ging slapen, ook overdag. Zaten wel even wat pittige weken tussen. Het enige wat schijnt te helpen is consistent blijven doen wat je ervoor (toen wel alles goed ging) ook deed, dus niet uit bed gaan halen, fles weer geven, etc etc. Daar zouden ze aan kunnen gaan wennen en dan onhandige slaapassociaties ontwikkelen. Succes!
Zolang hij niet huilt ga ik er niet naar toe. Hij kan zich zelf prima weer in slaap krijgen de laatste tijd. Helaas gaat hij dus wel huilen uiteindelijk en dan ga ik er naartoe, hij ligt te draaien en te wringen. Fijn dat ze dat al zelf doet, hoe oud is ze?
Het ligt er echt aan hoe vroeg hij wakker is hoelaat hij weer terug gaat. Als hij 5.30 wakker en beneden is, haal ik 9 uur niet. Dan ligt hij 8 uur weer terug, en als ik de oudste naar de peuterspeelzaal breng om 8.15 valt hij in de auto in slaap. Na het eerste slaapje red hij het om ongeveer 3 uur wakker te zijn, maar als hij dus vroeg in de ochtend wakker was dan moet er al een 3e powernap bij gedaan worden anders is het stuk naar dr avond veel te lang en dit werkt ook averechts. Sinds 2 dagen slaapt hij 3 dutjes van 45 minuten en hier word hij niet vrolijk van. Dit was normaal 2keer 1,5 uur. Ik merk dus dat het overdag ook wat minder gaat inderdaad. Ik zal eens naar je schema kijken, dankje!
ik denk dat het dat wel is want hij slaapt nu overdag ook veel korter dan voorheen. Hij sliep normaal van 9.30/10.00 tot 11.30/11.45 in de ochtend maar hij lijkt die tijd niet meer te redden dus hij gaat rond 8.30 en slaapt maar 45 min. Smiddags ook maar weer 45 min en dan is het stuk naar de avond te lang. Dan moet hij voor een 3e keer slapen(powernapje) maar dat krijg ik bijna niet voor elkaar. Een wakker tijd smorgens schijnt vaak ook niet veel langer te zijn dan 2 uurtjes maar als je dan vroeg wakker bent loopt je hele dag in de soep als je steeds maar heel kort slaapt.
Ik werkte op die leeftijd met het 2-3-4 uur (in begin 2-3-3) schema van stefanie lampe. Wat inhoudt na 2 uur wakker zijn naar bed, na dit slaapje 3 uur wakker, en na het volgende slaapje 3 tot 4 uur wakker. Bijvoorbeeld 700 wakker + fles (pap heeft de mijne nooit gelust haha) 830 fruit 900 - 10.30/1100 slapen 1100 fles 1300 boterhammetje 13.30 - 15.00 slapen 1500 fles 1700 warm eten + eventueel beetje yoghurt 1900 naar bed en fles 2300 wakker maken voor laatste fles Ik zou nu dan eerst zijn vroege tijd aan houden en in dit schema komen, en het straks meer verschuiven. Verder zou je op de website van stefanie lampe kunnen kijken. Hou ook rekening mee dat door overmoeidheid een kind niet goed kan door/uit slapen.
Rond de 12 maanden heeft onze dochter een periode gehad van ca 6 weken dat ze wakker werd tussen 4.30 en 5.30 uur. Normaal ook al niet zo’n uitslapen maar 6.00/6.30 uur was het vaak wel. Daarna ging het weer goed. Nu is ze 23 maanden en alweer ca 6 weken bezig met wakker worden tussen 5.00/6.00 uur. En dan weer een uitschieter naar 6.45 uur Ik ben gestopt met zoeken naar verklaringen want rond de 12 maanden hebben alles geprobeerd. Eerder naar bed (soms wekt een late bedtijd een vroege opstaan in de hand). Maar niets hielp. Slaapjes overdag waren toch al niet lang dus konden die niet nog korter maken Sterkte in elk geval.