Baby (8 maanden) heeft geen interesse in bijvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Indy89, 23 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Indy89

Indy89 Fanatiek lid

19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Hoi Dames,

Ik heb een hele lieve dochter van 8 maanden en ze oogt gelukkig alleen ik ben enorm aan het tobben met de bijvoeding.

Ik bied nu al ruim 3 maanden fruit en groetenhapjes aan. Potjes verschillende merken, maar maak ook zelf hapjes. Echter is ze het na 3 happen al zat of houdt haar lippen stevig op elkaar. Brood komt er vrijwel meteen uit (in de melk gedoopt, boter, zoet beleg..).

Eetschema wat ik aanbied:
    8:00 fles 200 cc
    11:00 fruithapje
    13:00 brood/fles 200 cc
    15:00 koekje / thee of water
    17:00 groentenhapje
    19:00 papfles
    's nachts soms een paar slokken water met 1 schepje melk

Ze drinkt eigenlijk alleen de flessen en de rest weigert ze. We hebben al eens met de tijden geschoven, maar dat helpt niet. Ze stopt ook zelf niks in haar mond, dus zelf laten pakken en eten werkt niet. Ze is verder vrolijk en qua gewicht op het onderste lijntje, maar loopt wel keurig op tot nu toe. S nachts komt ze nog af en toe omdat ze honger heeft (denk ik).

Bij de oppas/gastouder gaat het ook moeizaam een enkele keer eet ze wel ineens wat meer maar dat is een uitzondering...

Moet ik hier wat mee? Of zijn er kids waar het uiteindelijk zelf goed gekomen is? Ik blijf aanbieden, maar moet zoveel weg gooien... Zonde! Tips zijn dus welkom:) gr Indy

2. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hier ook een meisje van bijna acht maanden en hier ook al maanden getob met bijvoeding. Maar er zit wel vooruitgang in, daar houd ik me maar aan vast.

Ze krijgt nog vier flessen van 180(6) en die gaan allemaal leeg. Dan eet ze sochtends een paar hapjes fruit. Afgelopen weekend maakte ik er smoothies van en dat ging ineens stukken beter.

Brood eet ze weinig, een kwart boterham. Gedurende de dag geef ik wat korstjes brood, die eet ze dan meestal wel ( geef ik dan in haar handje).

Van het groentehapje eet ze nu meestal een half potje. Vers gemaakt door mijzelf wil ze echt niet, ik denk door de structuur. En af en toe snoept ze mee met onze groente. Vorige week aten wij courgette en toen stopte ik was mini blokjes in haar mondje, en daar at ze er vier van.

Ik blijf wel vers aanbieden, maar als ze dat niet eet: dan maar een potje. Wil ik eigenlijk niet, maar ik vind het wel fijn als ze in ieder geval iets eet.

Collega van mij dat zijn dochter ook pas met 9 maanden fatsoenlijk ging eten. Het komt denk ik vanzelf goed. Gewoon blijven aanbieden.

Indy89 vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.101
    3.487
    113
    Tot een jaar is melk de hoofdvoeding, dus je hoeft je nergens druk om te maken.
    De een is er eerder aan toe dan de ander.
    Ik zou gewoon elke dag wat van wat jullie eten aanbieden, dan hoef je ook weinig weg te gooien.
    Dus lekker samen sochtends fruit gaan eten, snijdt het voor haar in handzame stukken, gaan gezellig samen aan tafel zitten en laat haar lekker haar gang gaan.
    Als jij weer klaar bent, ruim je het op en ga je weer gewoon verder. Geen druk op leggen.
    Met de andere maaltijden net zo.
    Brood geef je haar gewoon terwijl jij eet.
    En met het avondeten geef je ook iets van wat jullie eten. Soms is het handig om groente in handige stukken te snijden.
    En let een beetje op het zout en suiker.
    Maar verder kun je gewoon alles aanbieden.

Nescio, Aegyo, Blijdorp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.277
    25.746
    113
    Het eerste wat ik denk is gewoon blijven aanbieden en geen strijd van maken. Wil ze niet dan niet. Het komt echt vanzelf wel. Melk is nog het belangrijkste.
    Wat je ook kan proberen is het aan haar overlaten. Dus geef haar een stuk banaan (leg het voor haar neer) en kijk wat ze er mee doet. Geef haar wat boontjes of stronkjes broccoli en kijk of ze het wel zelf wil pakken en gaat eten.

Indy89 vindt dit leuk.
  5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je al eens gewoon stukken voor haar gelegd? Mijn zoontje vond gevoederd worden maar vind, maar zelf doen vindt hij geweldig.

Maar los daarvan: je hebt nog alle tijd!

Indy89 vindt dit leuk.
  6. Indy89

Indy89 Fanatiek lid

19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie advies! Het CB maakt me wat onzeker merk ik.
    Ik ga gewoon wat kleine dingen aanbieden en dan komt het vanzelf wel! De melk vindt ze wel lekker en ze is tevreden en dat is nu het belangrijkste. Nogmaals dank!

7. Indy89

Indy89 Fanatiek lid

19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Dat probeer ik wel (stukjes banaan en brood) , dan speelt ze er nog mee. Ze is "oraal" nog niet zo in de ontdekkingsfase, als dat komt gaat ze vanzelf wel stukjes in haar mond doen.
    Fijn gepureerde worteltjes en fruithapjes gaan als ze eet redelijk, alles met stukjes gooit ze er weer uit.

8. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Als ik terug kijk op de babytijd zou ik me minder aantrekken van het gewicht en meer op intuïtie af gaan. Zo wordt het een dwangtoestand. Misschien een flesje erbij geven in plaats van hapjes. En een beetje ontdekken wat ze graag lust en hoe. Mijn ex was als baby ook te dun. Het was gewoon genetisch.

Indy89 vindt dit leuk.
  9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Relaaaaaaaaax (ik heb makkelijk praten, sorry). CB moet je zien als complex bureau, heb je alles op orde maken zij je weer onzeker en voel je je rottig.

Wat de rest al zei, melk is 1. De rest komt vanzelf.

Die van ons begon met 4 maanden met potjes, fruit moest ze niet kaken gingen dicht na de eerste hap alsof ik dr gif gaf. Groente daarentegen kon ze niet genoeg van krijgen (raar kind, heeft ze niet van mij ik gruwel van groente) maar geen wortel, geen dopwerwten en geen boontjes. Bruine bonen met appel dat was de tophit, broccoli en bloemkool ook.

Heeft denk ik een maand of 2-3 geduurd eer madame ook maar iets van fruit at. En eigenlijk begon dat op de kdv, ze kreeg normaal maar 2 potjes groente, bleef t ook niet weggooien. Probeerde t na een paar weken wel weer. Was al blij met groente dat ze fruit niks vond trok wel weer bij leek me.

Andere kindjes kregen daar appel banaan en peer uit de blender, gewoon een keer geprobeerd en ja hoor madame at wat hapjes gezellig met de rest. Thuis blender in huis gehaald, en hetzelfde gemaakt. Mondjesmaat ging t er dan wel in.

Puur de appel, banaan of peer als in los van elkaar at ze echt niet. Of t nu geblenderd vers was, vers gesneden of uit een potje, je kon op je kop staan.

Toen nog t gemeut met worteltjes, doperwten en boontjes. Dat heeft ze tot ongeveer 9 maanden oud geweigerd en eet ze nu ineens wel na een keelontsteking. Kwam denk ik door een potje met pompoen, zat ook wortel in. Daarvoor alles waar wortel in zat, weigerde ze pertinent. Vanavond at ze zowaar nog ff met de pot mee: wortel en aardappel. Ze had al gegeten maar ach wat, paar happen extra valt ze niet om van. Verwachtte er niks van...verrek...of we even op wilde schieten met dat lepelen!

T loopt gek en soms ineens krijgen ze t te pakken.

Indy89 vindt dit leuk.
  10. Indy89

Indy89 Fanatiek lid

19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Haha @Vero0504 wat een mooi verhaal. Ben blij met jullie adviezen.
    @Maiasaurus, ik was als baby ook altijd op het onderste lijntje en ben idd ook "groot" geworden.
    Het gaat ook tegen mijn gevoel in om te "pushen" en wil er zeker ook geen strijd van maken.. Kan er moeilijk wat instoppen als ze haar mondje niet open doet toch?
    Heb er alle vertrouwen in dat het goed komt, ieder kind zijn eigen lijntje.. Blijf gewoon wat aanbieden en dingetjes uitproberen en lukt het niet, dan lukt het niet. Dan maar een extra flesje als ze er om vraagt, ze kan het hebben!

11. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

De jongste hier van 9 maanden lust alleen zoet dus fruit, vooral banaan, appelmoes en kennelijk ook yoghurt. Groente of avondeten wil hij alleen met appelmoes. De flessen waren ook altijd proppen en ik probeer het los te laten maar blijft moeilijk. Hij is super actief, zit, staat en probeert langs de tafel en de bank te lopen maar heeft geen grammetje teveel.

Indy89 vindt dit leuk.
  12. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter was ook zo. Ze vond bijvoeding hartstikke leuk, maar na drie hapjes had ze genoeg. Pas met een maand of 10 kreeg ze ineens de geest en gingen er hele potjes naar binnen, vrij plotseling ook. Brood was ze nog later mee, dat ging pas met een jaar een beetje.
    Van het cb kreeg ik nog de 'tip' om dan maar minder flessen te geven ( niet dat ze daar nou zoveel van dronk, drie per dag nog maar), dan zou ze wel meer gaan eten. Dat hebben we dus maar niet gedaan...

Bootcamp babe en Indy89 vinden dit leuk.
  13. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.515
    13.801
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Misschien zeg ik nu iets dat je al doet, maar omdat ik het niet kan opmaken uit je openingspost zeg ik het maar gewoon: zien eten, doet eten.
    Oftewel: geef je zelf het goede voorbeeld, of eet je niet elke maaltijd/fruithap gezellig met haar mee?
    Is dat laatste het geval dan valt daar vást nog winst te behalen :)

Indy89 vindt dit leuk.
  14. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Sorry geen praktische tips, kleine hier werkt alles blij naar binnen. Wel als algemene tip: gewoon blijven proberen en je er niet druk om maken. Duurt even maar komt heus goed.

Indy89 vindt dit leuk.
  15. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hier precies zo! Ze eet alles wel, maar na een paar mini hapjes is ze er klaar mee. Fijn om te lezen dat het uiteindelijk vanzelf beter wordt.

16. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn dochters hebben BV gehad en hebben in begin met bijvoeding uitsluitend gespeeld en gekliederd. De eerste keer dat er überhaupt een piepklein hapje doorgeslikt werd waren ze toch al ruim 8 mnd. Heel langzaam hebben ze dat uitgebreid (iedere week een pietsje meer), tot ze met 1 jaar eigenlijk best goed met de pot mee-aten! De middelste heeft een beetje combi van Rapley (stukken) en gepureerd gehad, de jongste alleen maar Rapley (want dat is echt voor luie moeders ;)).

Ze moeten nu voeding ontdekken, de verschillende smaken, texturen, en vooral ook ontdekken dat eten 'leuk' is. Ik zou zeggen gun je kind die tijd. Ga aan tafel zitten met je kind, biedt iets aan op momenten dat je zelf ook iets neemt (ongeacht wanneer laatste fles was). Hoeveel ze daadwerkelijk opeten is dan van ondergeschikt belang.

Vero0504 en Indy89 vinden dit leuk.
  17. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Hm, hier na een week goed volhouden begint hij ineens te eten. Bizar. Hij is ruim 9 maanden.

Indy89 vindt dit leuk.
  18. Indy89

Indy89 Fanatiek lid

19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Wat fijn! Ineens gaat de knop om!

Mijn meisje is erg zien geweest, keelontsteking dus weinig gegeten en gedronken. Ze begint nu aan een inhaalslag lijkt het.. (ook snachts helaas haha). Vandaag wel een paar happen groenten en een heel fruithapje op. Probeer met elkaar aan tafel te eten en dan geef ik haar een paar stukjes om mee te "knoeien" en tussendoor een paar happen eten.
    Heb er alle vertrouwen in dat zij ook opeens lekker gaat happen:)

Deel Deze Pagina