Tot hoe oud deden jullie kinderen een middagslaapje? En hoe veel slaapjes doen jullie kinderen van 18 maanden nog en hoe lang slapen ze? Ik kan me van mijn zoon herinneren dat hij zeker tot 3 jaar nog een uurtje sliep in de middag. Dochter is nu 18 maanden en sinds een week of 2 gaan ze echt niet meer slapen in de middag. Ze is niet moe. Daarintegen moet ik rond 17.00 uur de hoempapa dansen om haar wakker te houden en gaat ze rond 18.00 / 18.30 naar bed toe tot de volgende ochtend 7.00 / 7.30 Ik vind het voor mijn gevoel zo vroeg om nu al van de middagslaapjes af te zijn dus ben benieuwd naar "vergelijkingsmateriaal".
Mijn dochter had rond die leeftijd ook een periode dat ze smiddags echt niet meer wilde slapen. Ben der elke dag op bed blijven leggen en na een week of 4 sliep ze weer. Nu wilt ze ook niet meer slapen overdag maar ik leg der smiddags alsnog op bed. De ene keer valt ze wel in slaap en de andere keer niet.
Mijn zoon is bijna 3,5 en slaapt nog twee tot drie uren 's middags. Mijn dochter is bijna 20 maand en slaapt 1,5 tot 2 uren 's middags. Mijn zoon sliep tot een maand of 18 twee keer per dag, mijn dochter zat net voor haar eerste verjaardag op een slaapje.
Oudste ging met 16 maanden naar 1 slaapje en met 2,5 stopte hij er mee. Jongste is net met 14 maanden naar 1 slaapje en ik hoop dat hij dat nog een hele tijd volhoudt
Op leeftijd van 18 mnd heb je nog grote kans dat het nu slechts 'een fase' is, maar er zullen ook echt kindjes stoppen met slapen op die leeftijd. Mijn oudste heeft vrij lang geslapen, die heeft moeten afbouwen i.v.m. dagbehandeling (vanaf 3 jr 7 mnd), maar heeft zeker nog tot 4,5 jaar in middag geslapen als hij de kans kreeg. Middelste ging rond 1 jaar naar 1 slaapje, ging vaak overslaan vanaf 2 jaar en vanaf 2 jr 3 mnd was het helemaal klaar. Heeft ook nu nog niet zo veel slaap nodig... Jongste ging rond 10 mnd naar 1 slaapje, ging vaak overslaan vanaf 2 jaar en vanaf 2 jr 5 mnd was het helemaal klaar. Heeft ook nu nog niet zo veel slaap nodig...
Op die leeftijd krijgen veel kinderen volgens mij zo'n moment dat ze niet meer willen slapen. Ik legde ze wel altijd op bed, al is het maar voor een rustmomentje. Mijn oudste ging met 2,5 jaar niet meer naar bed overdag, dochter was bijna 4. De jongste was nog geen 2, maar hij is vanaf zijn geboorte al een erg slechte slaper geweest, dus we probeerden alles om hem maar iets meer te laten slapen 's nachts. Dat middagdutje eraf halen zorgde ervoor dat we weer een normale avond hadden, want hij sliep toen om 18.30 uur meteen, met onderbrekingen, tot een uur of 7. Met middagdutje was het zo 22.30, en daar baalde ik op een gegeven moment echt van. Nu slaapt hij heel af en toe een keer in de middag, als hij echt doodmoe is, maar dat is dan vaak als hij voor 05.45 uit bed is. Hij gaat dan ook absoluut niet meer slapen, en dan is tot 18.30 wel erg lang.
Wat ik nog kan herinneren van mijn zoon (nu 9) die heeft ook even een tijdje gehad dat hij niet meer wilde slapen maar bleef hem op bed leggen en uiteindelijk sliep hij weer maar het slapen was met 2 jaar en 3 maanden helemaal over. Mijn dochtertje van 11 maanden slaapt op dit moment nog steeds 3x per dag terwijl de meeste kinderen op 2 slaapjes zitten maar ze heeft dat kleine uurtje tussen 17.15 en 18.15 ongeveer echt nog nodig om daarna om 19.30 uur weer naar bed te gaan.
Mijn dochter sliep tot 18 maanden 2x, toen pas over naar 1x, van 2-3 uur. Sinds de zomer kan ze weleens zonder. Als ze wel slaapt, is het max 1-1,5 uur, anders slaapt ze 's avonds zo laat. Slaapt van 19.45/20 tot 6.30/7.
Ik denk een fase. Zou het wel elke dag blijven proberen, wil ze niet dan niet, ik maakte van het middagslaapje nooit een strijd, maar voor hetzelfde geld valt ze wel weer een keer in slaap. Hier had hij zo'n fase rond de 1,5 en vlak voor z'n 2e verjaardag. Uiteindelijk rond de 2,5 echt gestopt met slapen elke middag maar zo af en toe als hij echt moe is of we gaan 's avonds nog weg dan gaat hij nog even naar bed 's middags.
Onze oudste zijn we er rond de 2 jaar mee gestopt omdat ze in de avonden niet meer ging slapen (pas 22.00) Onze jongste is nu net 3 en die slaapt nog zeker 1,5 tot 2,5 in de middag en die maakt ook nachten van 12 a 13 uur. Is echt zo persoonlijk de een heeft meer slaap nodig dan de ander.
Oudste ging met 8 maanden naar 1 slaapje. Rond 1,5 jaar was het slapen overdag klaar. Trok de dag verder prima en sliep van 19.00 tot 7.00. Jongste is nu bijna 6 maanden en slaapt 2x 45 min overdag. Als ik geluk heb slaapt ze 1 slaapje 1,5 uur. 's nachts slaapt ze van 18.30 tot 7.00 met meestal 1fles 's nachts. Ze is verder supervrolijk dus helemaal prima!
Vanaf 9 maanden deden beide kinderen alleen nog een middagslaapje. Aiden was vervolgens toen hij net 3 jaar was, ook klaar met zijn middagslaapje. Finley was met net 2 jaar al klaar met zijn middagslaapje.
Bij 2,5 wilde de oudste niet meer (terwijl hij eerst nog 2 uur sliep en i eens hop over) toen vanaf 3 weer even (nu een uurtje op de bank)
Hier met 9,5 maand over op 1 slaapje. Nu 21 maand en slaapt gelukkig nog steeds. Hopelijk blijft hij dat nog even doen, want ben nu 34 weken zwanger. Zou wel fijn zijn als ik straks ook nog ff tussen de middag kan liggen
Het is inderdaad wel erg vroeg om nu een middagslaapje te skippen. Mijn zoontje wordt in januari 4 en begint nu het middagslaapje over te slaan. Met 18 maanden deed hij nog 2 slaapjes. In de ochtend en de middag. Misschien is het even een fase en gaat ze straks wel weer overdag naar bed. Zo te horen heeft ze het wel nog nodig.
Bedankt voor alle reacties! Ik hoop dat het inderdaad een fase is. Ik leg haar nog elke dag op bed maar dan is ze alleen maar aan het kletsen en zingen op haar manier. Toevallig vanmiddag wel een slaapje van 1 uurtje op de bank. Ik had haar na een half uur kletsen en zingen uit bed gehaald. Ik was daarna even aan het bellen en toen ik omkeek was ze op de bank gaan liggen en in slaap gevallen. (Helaas werd ze wakker met 40 graden koorts dus hoop niet dat dat de oorzaak was dat ze wel is gaan slapen).
Ik hoopte op 10 jaar ofzo maar helaas...de realiteit is hard Hier slaapt die sinds een paar weken, nu 3.5, niet meer en als die slaapt dan is t in de auto of op de bank maar kort. Vanmorgen was die om 5.15!!! Wakker joeeeee mahaaammm wanneer gaan we naar Leah!?!?! (Vriendinnetje) Dus dan slaapt die ff in de auto. Maar dat is te kort dus dan komt de duivel los. Gelukkig is Leah wat gewend In de avond slaapt die dan wel snel in.
Ik hoor diverse verhalen van kindjes die vóór hun 1e verjaardag al geen dutjes overdag meer doen tot kindjes van 4 jaar die het nog steeds nodig hebben. Hier een dreumes van 1,5 die doorgaans 3 uur middagslaap pakt (nacht van 19-7 en in t weekend 19-8 vaak).
Zal wel een fase zijn. Dochter is 20 maand en doet heeeel moeilijk tussen de middag lees nu. Mopperen in bed, maar na 20 min valt ze toch in slaap. Normaal is ze met 5 min vertrokken.