Het-aan-het-eind-van-de-middag-in-slaap-val-probleem...

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Kabouter Klus, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    De situatie de afgelopen 2 dagen met zoontje van 3,5 mnd.:

Ca. 14:30 uur voeden (180 cc.), daarna boeren, even "spelen", in de box wat kletsen totdat meneertje zelf aangeeft moe te zijn (lees; rode wangetjes, kleine oogjes, druk, jengelen).
    Dus zo'n anderhalf uur na de voeding leg ik hem op bed. Althans, probeer dat... Zodra ik hem neerleg, is het huilen geblazen. Niet voor 10 minuutjes jengelen ofzo, maar het gaat echt een hele poos door.

Troosten helpt 1 minuutje, voor eventjes kalmeren op de arm geldt hetzelfde. Maar slapen, ho maar... hij blijft huilen. Honger, krampjes,
    koorts en vieze luier zijn uitgesloten. Hij heeft nogal last van eczeem, dus dan wellicht de jeuk die hem parten speelt. Toch maar eventjes mee naar beneden dan. Op het moment dat je hem in de box legt, is hij meteen stil en begint wat om zich heen te kijken.

Gisteren hebben we hem onder supervisie op zijn buik in de box gelegd en hij viel als een blok in slaap en sliep zo 3 uur! Daarna de eerste avondvoeding, en dan is het naar bed brengen verder geen probleem meer.

Nu dus weer hetzelfde verhaal; flesje gehad, en nu dacht ik, nou, dan eens kijken of hij tot 5 uur wakker wil/kan blijven, maar om half 5 weer de slaapsignalen, dus ik breng hem weer naar bed... en weer krijst hij het bij elkaar...

Er opperde al iemand het idee m.b.t. de situatie gisteren dat hij toen wel als een blok in slaap viel in de box, omdat hij gezelschap om zich heen wilde hebben. Maar waarom valt hij dan niet eerder in slaap in de box, ipv te gaan jengelen?
    Begrijp me niet verkeerd; ik vind het helemaal niet erg dat hij af en toe eens een uurtje ofzo in de box slaapt, maar ik wil daar geen gewoonte van maken. Ik wil 'm eigenlijk ook niet telkens uit zijn bed halen als hij zo aan het eind van de middag tekeer gaat. Ben bang dat ie dan op een gegeven moment ook gaat denken: Heej, da's handig! even kikken en hoppetee...:D

Zit hier dus eigenlijk effe een beetje op een dood spoor. Ik ben normaliter wel makkelijk in het negeren van zijn "inslaap-huiltje", maar dit gaat een tandje verder. Suggesties?

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Als het echt alleen maar aan het einde van de middag is, dan is het waarschijnlijk vermoeidheid. Wij zouden dan chagrijnig worden en kortaf, maar een baby gaat huilen. Dat hij dan in de box in slaap valt, is misschien wel toeval??

Waarschijnlijk wil hij gewoon wat extra aandacht, omdat hij niet zo lekker in zijn vel zit. Misschien is in bad doen rond die tijd een optie?

Op zijn buik onder toezicht is goed hoor, als je hem maar niet alleen laat.

Houdt hem goed in de gaten wat betreft gewennen. Neem er alleen maar genoegen mee rond die tijd en de andere tijden niet.

Groetjes en succes Adrienne

3. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Alvast bedankt voor je snelle antwoord!

Het is vooralsnog alleen aan het einde van de middag ja; straks heeft hij "maar" een klein half uur gehuild nog, gisteren was dat wel wat langer. Het is nu dus lekker rustig boven ;). In bad doen zou kunnen, maar ivm met zijn droge huidje/eczeem moeten we het baden enigszins beperken.

Hij heeft dit overigens wel eerder gehad, maar is daar eigenlijk een beetje overheengegroeid. Tot voor kort ook geen last meer van gehad, tot nu dus sinds een paar dagen weer; kan dit ook verband houden met een sprongetje misschien?

Ik begrijp dus dat we toch even door moeten bijten?

Stel dat het een beetje hardnekkig blijft rond deze tijden, kan het kwaad om de kleine tussen 2 voedingen (dus in dit geval bv. van 14:30 tot 19:00) op te laten? (Afgezien van het feit of hij dan blijft mopperen of in slaap valt)

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Het zou een sprongetje kunnen zijn ja, maar ik persoonlijk heb daar niet zoveel mee hoor. Als je het redt zou je door kunnen bijten, maar ook kun je hem wat extra aandacht geven, en denken, het gaat wel een keer over. Als het echt oververmoeidheid is, is het beter om hem in bed te leggen, hij krijgt dan wel rust in ieder geval.

Oplaten tussen twee voedingen is geen probleem, waarschijnlijk wil hij dan wel eerder eten hoor, houdt daar wel rekening mee.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina