ik heb een vragen over het voedingsschema van onze dochter, dit is het schema van onze dochter: 08.00 uur fles 180+6 10.30 uur fruit 12.00 uur brood 15.30 uur tussendoortje koekje/soepstengel 17.00 uur groente 19.30 uur fles 180+6 mijn vragen: - de flessen moeten afgebouwd worden, hoe gaan we dat doen. ze zit dus nu op 2 flessen maar drinkt ze niet helemaal meer leeg. Klopt het dat je eerst de avondfles eraf gaat halen? kan dit in 1x, of bouw je dit rustig af zoals bij de eerste flessen ook het geval was? - is het raar als wij onze dochter nog een poosje 's morgens een fles willen geven ipv brood? Ik weet dat het wat gemakszucht is, maar 's ochtends een broodje eten zie ik op dit moment niet zitten. Bij de oppas moet ze ontbeten hebben voor ze daar komt. - bij het brood bieden we melk aan, maar het lijkt erop dat ze dit niet lekker vind. Komt dit omdat ze nog veel opvolgmelk krijgt? Water en thee is geen alternatief, ze vind het echt niet lekker. Eigenlijk drinkt ze alleen roosvicee. Maar ik wil niet dat ze alleenmaar roosvicee drinkt. - hoeveel brood mag een 1jarige eten? zijn daar richtlijnen voor? alvast bedankt voor de reacties!
De fles in de ochtend kleiner maken en toch een boterham geven . Een fles melk is in mijn ogen geen goed ontbijt. Ik zet onze dochter gewoon 's ochtends in de kinderstoel met een boterham en een fles melk. Geef je een toetje na de groente? Zonee zou ik wel doen en misschien iets later eten (17.30/18.00) De avondfles ging hier op een gegeven moment niet meer op dus gewoon ineens weg laten vallen. Ons schema vanaf 13 maanden ontbijt muesli met yoghurt of een boterham met 100 cc melk, cracker of snee ontbijtkoek tussendoor fruit en diksap middageten warme hap met de pot mee en een bakje yoghurt tussendoor cracker met diksap avond 2 boterhammen, een cracker en fles melk 100 cc
of van de ochtendfles een pap fles geven, wij hebben ook die gemakszucht hoor...... enne flesje tussen de middag, wij geven hem na de boterham kleintje, mja weet het ook niet zo goed.. ik ben opgevoed met flesje melk naast mijn lunch maar ik lees even mee
Krijgt je dochter alleen groente als warme maaltijd? Ze mag namelijk ook gerust aardappels/pasta/rijst en vlees. Hier is ons schema (14 maanden nu) ochtend papfles (uit gemak) van 190 cc halfvolle melk + ontbijt granen 12+ Fruit met moeite 1 stuk en lauwe thee/water 12.00 2 sneetjes brood met boter en beleg incl korsten smiddags ook een koekje/soepstengel en water/diksap 17.00 complete maaltijd + yoghurt (zoon eet zelfstandig met de handjes ) 18.30/19.00 190cc halfvolle melk + rijstebloem Ons zoontje krijgt dus sochtends een papfles uit gemak En ik vind dit een heerlijk moment... lekker tegen me aan en kroelen Savonds ook nog omdat hij dit qua gewicht nog best mag hebben... al vraag ik me af of het echt iets toevoegd qua voedingsstoffen. Maar hij heeft het ook nog nodig. Slurpt de fles in no-time leeg. Het cb vind dit prima... en zo niet, dan toch.
Ik vind je schema goed, maar wij hebben precies hetzelfde. Het groente is hier overigens wel een echte maaltijd, maar noem dat wel altijd groente. CB zegt hier dat ze het vanzelf wel aangeeft als ze de fles beu is en brood wil. Brood als ontbijt mag, maar denk niet dat het perse al moet.
Ontbijt jij ook met alleen melk? Een kind heeft ontbijt nodig om energie op te doen voor een nieuwe dag. Zoveel eerder staan wij niet op. Smeren brood voor zoon, zetten het voor hem neer en hij eet het op. Over afbouwen melk. Ze mag best 300-400cc zuivel. Zou niet een complete fles laten vervallen. Hier schema: 7:00 1 broodje met beleg en 150cc melk 9:00 2 stuks fruit en beker sap 11:45 2 broodjes met beleg en 150cc melk 15:00 tussendoortje en beker sap 17:45-18:00 avondeten (aardappels groente vlees) en toetje
Ik snap niet waarom een fles opvolgmelk niet voldoende moet zijn.....dat vult veel meer dan gewone melk... Mijn zoontje krijgt sochtends een fles van 210 (de rest van de dag drinkt hij slecht en zijn avondfles is er al 4 mnd vanaf) en hij doet het er super op! Ik hoor er sowieso noooooit zeuren om eten, al eet hij wel alles op wat er in zijn straatje komt haha. Dus als jij denkt dat ze genoeg heeft aan die fles lekker zo doen!
Ons schema met ruim 12 maanden.. 07.15 uur brood met halfvolle melk, dit drinkt hij uit een fles in zijn stoel. Gewoon omdat hij het lekker vind.. (in het weekend is het ontbijt later) 09.30 uur fruit met roosvicee 12.00 uur brood met halfvolle melk 15.00 uur tussendoortje en wat drinken (geen fles) 17.30 uur warme maaltijd 18.30 uur yoghurt Ik persoonlijk vind een fles opvolg melk niet voldoende voor een kindje wat nu zo ontzettend veel leert en hier ook de energie voor moet hebben. Maar ons zoontje gaf duidelijk aan dat hij er niet genoeg aan had, toen hij dat aangaf zijn wij met de melk gaan minderen en een boterham erbij gaan geven. Het valt mee, met hoeveel tijd het 's morgens in beslag neemt.
Wij gaven het volgende rond die leeftijd Ontbijt: Brood en beker melk, soms 8 granen pap van Bambix Tussendoor: Fruit Lunch: Brood met water/ thee Tussendoor: Volkoren cracotte/ soepstengel of iets dergelijks Avondeten: Met de pot mee (aardappels/groenten/vlees/vis of natuurlijk pasta/rijst met groenten en vlees) en als toetje fruit/volle kwark of yoghurt Voor het slapen: nog een beker melk Dan drinkt ze nog over heel de dag nog water uit haar tuitbeker, ongeveer 1 a 1,5 beker van 300cc per dag. Wij zijn ieder geval overgegaan op gewone koemelk bij 1 jaar en zijn het op een gegeven moment ook niet meer in een fles gaan aanbieden, maar in tuitbeker. Vindt persoonlijk alleen een fles (opvolg)melk ook niet meer voldoende als ontbijt! Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag (ook voor ons!), daarmee moet je voldoende energie op doen om de dag te beginnen... Wil niet zeggen dat je nu persé brood moet gaan geven, maar je kan ook pap aan de melk toevoegen waardoor je kindje wel de energie en vezels binnen krijgt om de dag goed te beginnen. De richtlijn voor 1jarigen is 300-500cc zuivel per dag (melk, yoghurt, kaas etc). Dus zou zeker niet gaan minderen, maar wel misschien andere momenten gaan kiezen of de hoeveelheden anders verdelen. Hier overigens tot 17 maanden of zo nog een beker melk voor het naar bed gaan. Toen in een keer gestopt daarmee en ze heeft het nooit gemist!
Hoe zwaar is jouw kindje? Want ik hoor ook wel van vriendinnen dat het cb dit aangeeft, maar zolang het kind niet te zwaar is of word zou ik het nog lekker laten doen. Mijn cb heeft bij mij nooit iets erover gezegt. Wij hebben altijd nog de ochtendfles en avondfles gegeven. 180+6 Op het moment dat hij heel goed avond eet. Groente, vlees etc hebben we de avondfles vervangen voor gewone melk. Sinds 3 maanden drinkt hij nog steeds s'ochtends en s'avonds een fles maar dan alleen melk. En als hij een avond slecht heeft gegeten dan geef ik hem nog een stevige fles opvolgmelk voor het slapen gaan. nu is hij 20 maanden en krijgt hij sochtends en savonds een fles halfvolle melk. Maar deze drink hij nu niet meer op dus deze gaan er nu langzaam uit. Hier gaat het dus vanzelf ik heb niets geforceerd of afgenomen. Schema bij ons bij 1 jaar 7:00 fles 180+6 9:00 1 boterham 11:00 fruithap 12:30 1 boterham 15:00 koekje 17:00 warm eten 19:00 fles 180+6 en rijstenbloem Als ze niet te dik is zou ik lekker je schema zo houden
Hier is ons schema zo: 7.30 Brood met alleen boter (anders wil ze niet) en fles melk 150 cc 10.00-10.30 2 stuks fruit met water 12.30 2 boterhammen met appelstroop en beker water 15.30 Rijstewafel/soepstengel met water 17.00 maaltijd en toetje met water 19.00 fles melk 150 cc Hier werd aangegeven dat een goed ontbijt (brood,pap) wel erg belangrijk is. Ik gaf met 7 maanden s'ochtends al gewoon een broodje. Zoveel werk is dat niet: ik smeer een boterham, snij het in stukjes en zet het haar voor....
Bedankt meiden voor jullie reacties, ik ga nu even lezen, de afgelopen dagen ben ik geveld geweest door een verschrikkelijke goeie buikgriep @ Sandraske, we geven standaard na het avondeten yoghurt na. Later eten is nog geen optie, ze eet om 17u en daarna gaat ze naar bed. (Ze zit nog op 3 slaapjes op een dag). @ stopcontact, met groente bedoel ik wel een hele maaltijd met aardappels, of pastagerecht. Ik lees wat reacties over dat brood s morgens niet veel tijd in beslag neemt. Maar het probleem is, is dat onze dochter s morgens niet wakker te krijgen is. Daarom vind ik het, zeker op mijn werkdagen, nog wel fijn (en eerlijk gezegd ook nog knus) om s morgens een fles te geven. @ Hansje, nee ze is niet te dik. Gewoon. Laatste bezoek aan cb zat ze net boven het gemiddelde aangewicht.
inmiddels zijn we de avondfles aan het minderen, ze liet steeds meer staan. Het schema is nu: 08.00 uur fles 180+6 10.30 uur fruit 1 stuk 12.00 uur brood 15.30 uur tussendoortje koekje/soepstengel 17.00 uur groente 19.30 uur fles 120 + 4 (drinkt ong 90/100) De afgelopen dagen drinkt ze de ochtendfles ook niet meer leeg, meestal max 120 cc. Als ik hier zo lees vind ik dat de meeste kinderen best veel drinken. Ons meisje doet dat niet. De ene dag drinkt ze beter dan de andere dag. Pap als ontbijt, bedoel je dan iets van bambix ofzo? heel dom maar bij pap denk ik aan gele vla
Mijn zoontje drinkt ook niet zoveel. Maar melk dronk hij wel goed dus heb toen soms in de middag bij zijn boterham dan juist een fles halfvolle melk gegeven, zodat hij wel genoeg vocht binnenkrijgt
Hoi, heb niet alles helemaal gelezen. Maar wij hebben hetzelfde schema eigenlijk. Hier vind ik brood 's ochtends ook niet altijd handig. 50% van de tijd krijgt zoon dan ook een papfles (gebruik hier nu nog opvolgmelk voor, maar dat wordt binnenkort halfvolle melk) met daarbij dan ontbijtgranen voor kindjes van, ik geloof, bambix. En de andere 50% krijgt hij wel brood met een tuitbeker halfvolle melk. Ook voor het slapen gaan hier nog een klein flesje. Denk wel dat als de opvolgmelk op is, ik dat niet meer koop en het vervang door halfvolle melk of thee/water o.i.d. Ik maak me er iig nog niet al te druk om. Hier dronk zoon tot een week geleden ook slecht tussendoor. Altijd maar een paar slokjes van iets. Thee en water gingen redelijk, sapjes niet. Melk vindt hij erg lekker, dus dat kreeg hij bij de boterhammen, maar ging dan op een dag al snel richting 500 ml melk. Op zich geen probleem, maar wilde het wel verminderen. Op de een of andere manier is het kwartje hier gevallen en drinkt hij nu álles en véél. Hij kan sinds kort staan en heb nu een tuitbeker met thee/water op tafel staan, die hij vaak onder het spelen wel leeg lurkt.
Heb niet alles gelezen, zet alleen ons schema hier even neer, misschien heb je er wat aan ontbijt: pap van 150+5 opvolgmelk en ontbijtgranen ochtendtussendoortje: soepstengel of lange vinger o.i.d. middageten: boterham middagtussendoortje: fruit avondeten: warm eten + klein toetje voor naar bed gaan: flesje melk van 120+4 En dan over heel de dag genomen een tuitbeker (ca 150-200cc) roosvicee. Voorlopig blijft dit schema wel zo denk ik, alleen zou het kunnen dat ik het ontbijt wat op ga voeren naar 180+6 en dat de avondfles dan vervalt, maar zolang hij deze nog lekker leegdrinkt laat ik het zo, anders komt hij niet aan de 300cc melkproducten per dag. En hij mag ook bijna over naar gewone melk, dat gaan we dan eerst introduceren door de pap s morgens..
Inderdaad Bambix Zou ik persoonlijk wel doen in de ochtend, als je geen boterham wilt geven, vult toch iets meer dan alleen melk..
Omdat ze melk bij het brood niet wou hebben we gister en vandaag optimel gegeven, gister dronk ze weinig, maar vandaag 75cc! Het zal wel niet helemaal goed zijn om optimel te geven, dus morgen haal ik maar weer gewone melk in huis. Kijken of ze het nu misschien wel begint te drinken. @ Sandraske thanks! Ik ga morgen eens in de supermarkt kijken wat dat is!
Ons mannetje drinkt ook geen melk bij het brood, paar keer geprobeerd in fles en beker, maar zodra hij de melk proeft duwt hij de fles of beker weg.. Dat is de voornaamste reden dat wij hem s morgens pap geven en geen brood, anders krijgt hij te weinig melk(producten) binnen. En s avonds vindt ie t juist lekker voor hij naar bed gaat en mama vindt t niet erg hoor, nog even lekker tutteren met hem voor hij gaat slapen
ik raad je aan even te kijken of in Optimel zoetstoffen zitten. Dat wordt namelijk afgeraden bij kleine kinderen. Zou je altijd nog voor een andere yokidrink kunnen gaan. En ach, 'niet helemaal goed om te geven'.... zo lang ze geen liters drinkt (vind ik dan hè ) Mocht ze melk nog niet willen, kan je altijd nog even yokidrink geven en desnoods op den duur gaan aanlengen met gewone melk. Hier wilde zoon geen yoghurt, kwark e.d. Zijn dus begonnen met vruchtenyoghurt, wat we nu steeds meer 'verdunnen' met kwark.