Fruitpap, volledige maaltijd?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by carriebradshaw, Jan 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. carriebradshaw

carriebradshaw Actief lid

Jul 1, 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Mijn zoontje is nu ruim vijf maanden en zijn eetpatroon ziet er nu een week of drie zo uit:

- 's morgens een flesje
    - 's middags groentepuree
    - rond 16u30 fruitpap (ong. 100g) en een kleine fles erachteraan
    - 20u15 flesje en bed in

Vanaf wanneer valt de fles na de fruitpap weg?
    Hij kan best meer fruitpap op, maar ik weet niet of dat wel mag, een maaltijd aan fruitpap.

Hoe doen/deden jullie dat?

2. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,788
    491
    83
    Mijn kleine man is nu 5.5 maand, en zijn schema is:

-9.30 fles
    -11.00 fruithapje
    -12.00 fles
    -15.30 fles
    -16.45 groentehap
    -17.30 fles
    -20.00 fles

En ik hoef nog echt niet te proberen om een fles weg te laten, dan wordt meneer woest haha. Maar ik zou hem nog die drie flessen blijven geven, zolang hij nog geen broodje of volledige avondmaaltijd eet. Anders zou hij denk ik wel erg weinig binnen krijgen op een dag?

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Volgens mij is het schema van Noelle redelijk normaal met 5 maand. Vier flesjes en dan de oefenhapjes groente en fruit als tussendoortje.

Carrie heeft jou zoon geen fles meer tussen de ochtendfles en de fles van 16.30 uur? Dan zou hij namelijk overdag heel lang geen maaltijd (melk) krijgen. De groente en fruithap vervangt echt nog geen fles nu. Vanaf 6 maand kun je langzaam toewerken naar een schema zoals je zelf ook doet: ontbijt met granen en melk - tussendoortje (fruit) - lunch met granen en melk - tussendoortje (rijstwafel, fruit, yoghurt oid) met sap/water - avondeten (groente) - flesje.

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Groente en fruit is BIJvoeding. Het hoort dus geen fles te vervangen. Wij begonnen op die leeftijd langzamerhand met een paar hapjes. Echt alleen om te oefenen. Ik weet eerlijk gezegd niet meer wanner de fruit/groente hier melk verving...

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Aan je schema te zien ben je Belgisch? Hier was fruitpap wel een volledige maaltijd, maar ik gaf op die leeftijd echt nog wel 4 flessen. Voor de reden die hierboven al gemeld werd: tot 6 maand moeten ze echt nog wel genoeg melk krijgen, want daar groeien ze op. Dus niet te snel schrappen, en zorgen dat je kindje nog een kleine liter melk per dag krijgt.

6. carriebradshaw

Jul 1, 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Oei...
    Nee hij krijgt nog maar 3 flesjes, waarvan 1 dus na de fruitpap.
    Maar dat was ook zo door het cb gezegd. Omdat hij echt wel 160gr groentepuree eet 's middags.
    Tussendoor drinkt hij wel natuurlijk, maar uit een beker water of thee.

Hm, nu vind ik dat wel vreemd dat ze me dit hebben gezegd. Ventje klaagt niet en is lekker mollig, maar nu hoop ik dat hij niks tekort komt. :(

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Ik vind dat best weinig eigenlijk.
    Hier met 9 mnd krijgt hij nu 3 flessen, soms nog 4.

8. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Ik vind hem erg weinig melk krijgen...Van6 tot 12 maanden is 500ml melk/zuivel het minimum, daarvoor moeten ze echt van melk groeien. Ook vind ik dat hij wel erg weinig eetmomenten heeft op een dag. Vanaf 6 maanden tot op de dag van vandaag heeft onze zoon 5 eetmomenten op een dag: Ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten. En vlak voor het slapen gaan nog een klein flesje melk. Met ruim 5 maanden zag ons schema er als volgt uit:

7.00 papfles
    9.30 fruithapje
    12.00 fles
    15.00 fles
    17.30 groentehap
    19.00 fles

Ik geloof dat 'pas' met een maand of 11 de fles van 12.00 is vervallen (eerst langzaam afgebouwd) en vervangen door water. De fles van 15.00 is rond 9/10 maanden vervangen door een tussendoortje.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Op 5 maand is het echt nog niet de bedoeling dat hij water of thee drinkt hoor. Daar heeft hij namelijk niets aan. Gewoon melk geven dan.

10. carriebradshaw

Jul 1, 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Ik ben Belgisch ja.

's morgens krijgt hij 220ml met 7 schepjes Nutrilon, 's avonds ook en na zijn fruitpap is het 150ml met 5 schepjes. Dus zijn flessen zijn ook wel redelijk groot.

Toch maar eens vragen dus als ik volgende week op consultatie moet.

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Hmm Zl krijg hier 2-3 x 180 en 1x 210.
    Daarnaast nog Sochtends fruit 2 stuks, s middags 1 boterham en s avonds aardappelen en groente.
    s middags krijgt hij een koekje

Maar mijne is een hongerlap :) en 9 mnd oud

12. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Oei....dat zijn ook nog eens mega grote flessen. Het maagje wordt behoorlijk opgerekt zo. Ik weet natuurlijk niet wat in BE gebruikelijk is, maar een CB hier zal eerder meerdere kleine flesjes verspreid over de dag adviseren. In NL zijn de meningen verdeeld over het aanbieden van flessen van 210+7, ikzelf gaf nooit meer dan 180+6.

13. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hou je dan al maar vast voor kritiek op die 'megaflessen' :) Maar die gaf ik ook, dat is inderdaad eerder een Belgisch schema dan een Nederlands. En dat is geen drama. Alleen anders dan wat de meeste mama's hier op het forum doen.

Anyway, mijn raad: ja, je mag gerust meer fruitpap geven. Ik had een heel hongerig kind, en zij kreeg zo'n 250gr groente en fruit per dag.

Maar als je dat doet, zou ik die derde fles wel op een ander moment blijven geven. Want twee flessen is nu echt nog te weinig.

14. carriebradshaw

Jul 1, 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Bedankt voor alle reacties!
    Fles inderdaad nog houden dan, goed dat ik dat weet.

Ja, mijn vrienden hebben nog geen kinderen op een uitzondering na, en hoewel ik niet echt uit de toon lijk te vallen op het kinderdagverblijf, lees ik hier dat zowat iedereen het anders doet. Dus ik dacht: even checken, want eens mens gaat er toch aan twijfelen dan he. :)

15. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Is dan ook verrekte handig hè, dit forum :D;)

16. Arian

Arian Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,587
    36
    48
    Vind het erg weinig! En water of thee? Nu al, hij is nog zo klein?!
    En uit een beker? Laat hem toch lekker nog uit zijn flesje drinken.
    Niet aanvallend tegen jou, maar vind echt dat baby,s bijna geen baby mogen zijn..
    Nog even en ze moeten gelijk na de bevalling uit een beker leren drinken..

Share This Page