Hallo Voedingsdeskundige! Mijn dochter van inmiddels 7 maanden heeft tot zo'n 4 maanden borstvoeding gehad. Ze heeft nooit de hoeveelheden gedronken die verreweg de meeste kindjes drinken op haar leeftijd, maar drinkt liever vaker kleine beetjes. Prima, in mijn optiek, maar het wordt nu toch wel wat lastiger met zo'n 4 a 5 flessen en bijvoeding. Ze gaat pas vrij laat slapen in de avond, waardoor ze vaak ook laat avond eet. Ze eet de laatste weken haar fruit en groente slecht. Ze neemt 3 happen en dan blijft haar mond stijf op elkaar. Ik blijf aanbieden, maar op een gegeven moment gaat ze huilen en dan stop ik ermee. Ze heeft onlangs, twee weken geleden twee ondertandjes gekregen. Ze lijkt hier nu geen last meer van te hebben. Haar schema is nu: 08.00 fles 120/4 10.00 fruit (een peer of halve banaan o.i.d meestal de hoeveelheid van driekwart 4 mnd potje) 12.30 fles 120/4 13.00 een hele boterham met bijvoorbeeld een beetje smeerkaas, of gedoopt in thee + zo'n 50 a 60 cc thee uit een beker 16.45 fles 120/4 18.30 avondeten (aardappel met een groentesoort) 21.00 fles 120/4 ergens tussen 02.00 en 03.00 nog een fles 150/5 De flessen gaan soms niet helemaal leeg. Ze komt meestal rond een totaal van 550 - 600cc melk. Hoe krijg ik de bijvoeding opgebouwd? Ik krijg het er echt niet in.. Ligt het aan het schema, dat het teveel voedingsmomenten zijn? Pap wil ze trouwens niet. De nachtvoeding vind ik geen probleem in principe, ze komt er niet elke nacht voor maar de meeste nachten wel. Ik snap het niet zo goed, want ze heeft een tijdje heel goed van een lepel gegeten, maar na een week was de lol er af. Maar alles wat ik eet is weer reuze interessant. Ik denk dat ik haar ook best nog een boterham zou kunnen geven 's ochtends, mag dit al? Excuses voor de vele vragen. Groeten!
Beste Jennifer, Het is op zich niet zo vreemd dat je kindje niet alle flessen op drinkt, want met 7 maanden krijgt ze minder behoefte aan de fles. 600 ml is een prima hoeveelheid op een dag. Ik zou dan ook het aantal flesjes per dag gaan afbouwen door bijvoorbeeld de fles van 16:45 te vervangen door een beker drinken met een soepstengel. Als dat goed gaat zou je 's morgens ook wat brood kunnen gaan geven. groet, Anne