Baby 8 maanden weigert stukjes en vers

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Inge36, 23 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge36

Inge36 Actief lid

16 apr 2013
    181
    0
    0
    Mijn jongste dochtertje is sedert deze week 8 maanden en krijgt nog steeds BV. Momenteel zo een 4x per dag: 4u - 8.30u - 17.30u en 23u (hiervoor moet ik haar uit haar bedje halen want ze slaapt gewoon door. Ze drinkt wel goed dan) Rond 11.30u krijgt ze groentenpap en rond 15u krijgt ze fruitpap. Nu komt mijn vraag: al sedert we begonnen zijn op 6 maanden met vaste voeding weigert ze verse voeding. Ik ben dan overgestapt op potjes. Op dit moment gaat het vrij goed: groentenpap ongeveer 180gr en fruitpap ergens tussen 100 en 150gr, afhankelijk hoe mevrouwtje haar pet staat. Nu ze 8 maanden is probeer ik haar te laten wennen aan stukjes in de voeding. Maar zoals bij de meesten is dit een drama :) Mijn vraag is: als ze nog geen 2 happen wil van de brokjes, mag ik haar alsnog een potje voeding zonder stukjes aanbieden? Ik ben bang dat als ze minder gaat eten, ze weer vaker tijdens de nacht gaat komen!

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Goedemorgen Inge,

Bedankt voor je vraag over je dochter van 8 maanden. Je vraagt je af of je alsnog een potje voeding zonder grovere stukjes mag aanbieden als ze de grovere stukjes niet accepteert.

Wat goed dat je borstvoeding geeft. Dit is de beste voeding voor je kleine. Vanaf de leeftijd van 8 maanden schuift het kokhalsreflex meer achter in de mond. Dit is de reden dat je vanaf 8 maanden kleine stukjes in de hapjes mag introduceren. In het begin is dit vaak even wennen. Probeer de kleine stukjes afzonderlijk aan te bieden op een lepeltje en laat je kindje van de lepel afhappen. Het kan een uitdaging zijn om naar een grovere structuur te gaan! Je mag de warme maaltijd dagelijks blijven proberen en laat standjes en complimenten achterwege. Bied geen alternatieven aan en variatie is het toverwoord. Je kunt de inhoud van de 8 maanden potjes met een mes in iets fijnere stukjes snijden en zo langzaam de structuur weer opbouwen :). Als het echt niet lukt, kun je altijd even terug naar de basis met het aanbieden van een 6 maanden potje.

Wil je graag ook een zelf bereidde maaltijd er bij geven, dan kun je de inhoud van de potjes in combinatie met een zelf bereidde maaltijd geven, om zo je kindje op deze manier te laten wennen.

Heel veel succes en laat het ons weten als je vragen hebt, we helpen je graag! Je kunt dan even contact opnemen met de gratis Nutricia Kindervoedingservice lijn 0800 022 26 26.

Een fijne dag!

Groetjes,

Paulien - Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina