Baby 8 maanden wil ‘s nachts CONTINU aan de borst

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rabi, 14 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Help. E. drinkt al zeker een maand zeer frequent ‘s nachts. Een goede nacht is bij hem 3 voedingen. Maar nu dus meestal vaker. Nu heeft ie echter sinds een maand dat hij niet wil loslaten. Op moment dat hij beide borsten goed gedronken heeft en gaat vertragen, kan ik hem niet loshalen. Hij wordt boos en zoekt direct weer de borst. Dat kan wel 1,5 uur zo doorgaan. Maar afgelopen nacht was het twee keer 2,5 uur. :confused:

    Het maakt me vaak radeloos. Ik kan absoluut niet slapen als hij aan de borst ligt (ik voed liggend, overigens doet hij het ook als ik zittend voed). En sta op het punt hem te laten huilen omdat ik het ook niet meer weet…

    Iemand die het herkent en me van wijze raad kan voorzien? Ik vind er niets over op Google..
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Dit is de beruchte 8 maanden sprong of slaap regressie. Dat is echt de lastigste baby fase. Je moet er echt doorheen. Of je nu fles of borst heeft je ontkomt er niet aan. Zodra mijn kindjes sliepen aan de borst kon is heel rustig maar snel borst verwisselen met speen. Samen veilig slapen en duimen dat deze fase snel voorbij is
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Hij is 8 maanden dus met je productie zit het wel goed.
    Is een keer tussendoor kolven en je partner een flesje laten geven in de nacht een optie?
     
  4. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Met 8 maanden is er een slaapregressie. Als babies gewend zijn om in slaap gevoed te worden (dit is dan een slaapassociatie, google maar eens) zullen ze tijdens zo'n regressie vaak de borst nodig hebben om te slapen. Het lastige is dat hoe ouder ze worden, hoe moeilijker de slaapassociatie af te leren is. Vandaar ook het boze gedrag. Hij wil graag slapen maar heeft denk ik niet geleerd hoe hij dan kan doen zonder borst.

    Mijn zoontje werd ieder uur wakker voor de borst. Toen we de slaapassociatie hebben afgebouwd ging hij aan een stuk door slapen (= 11 uur). Ps. dit hebben we gedaan zonder te laten huilen.
     
  5. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Hoe hebben jullie dat gedaan?

    E. gaat overdags ook wel zonder de borst vooraf naar bed, maar vaak is het dan wel huilen (altijd al zo geweest). Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd weer vaker kies voor een borst waar hij in slaap valt. Omdat ik dat huilen steeds zo lastig vind. Het enige moment waarop hij soepel zelf in slaap valt is tussen 18 en 19 uur.

    Het lijkt nu wel wat beter te gaan, maar heeft momenteel last van pseudokroep aanvallen in de nacht dus is ook erg moe.
     
  6. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ja kan wel maar ik moet hard m’n best doen om een extra voeding tussendoor te kolven. Daar gaat echt een paar dagen overheen. Heb nu met veel moeite 12 extra voedingen in de vriezer liggen en vind het lastig die ook weer te pakken haha. Die bewaar ik liever voor het KDV, mocht dat nodig zijn. Daar begint hij volgende week :)
     
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf enorm pro-borstvoeding, en heb lang gevoed, dus ben altijd voor, om het zo te zeggen, maar is dan een flesje kv geven in de nacht geen optie?
    Pfff ja kolven, hou op schei uit, was hier echt een ding. Ik heb altijd moeite gehad om voldoende te kolven.
     
    Rabi vindt dit leuk.
  8. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    We hebben bepaald hoeveel voedingen we wilde geven. Maximaal 2 per nacht met een tijdsinterval van 3 uur. Vervolgens hebben we hem als hij wakker werd op andere momenten opgepakt, heel veel getroost en weer neergelegd als hij rustig was. De eerste nacht duurde dit erg lang. We hebben hem geen seconde laten huilen maar vooral niet gevoed. Dit echt volhouden. We hebben amper geslapen die nacht. De tweede en derde nacht was het even troosten en dan kon je hem snel weer neerleggen. Na de derde nacht was het nagenoeg voorbij en werd hij niet meer wakker, voor geen enkele voeding (hij mocht gewoon 2 voedingen). Maar het wakker worden was dus duidelijk geen honger maar gewenning. Toen de gewenning van ieder uur eraf was, had hij er helemaal geen zin meer in, slapen vond hij leuker/fijner.

    Let wel op: tijdens een slaapregressie is het niet altijd wenselijk om deze methode toe te passen, omdat je dan geen verandering merkt. Babies slapen dan ongeacht wat je doet best k*t. Na 6 weken is het voorbij met een piek op 3 weken. Als het na 6 weken blijft zou ik de methode toepassen.
     
    Rabi vindt dit leuk.
  9. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ja ik overweeg sowieso om misschien de overdagvoedingen af te bouwen, zodat ik niet op mn werk hoef te kolven. Maar ik twijfel nog want vind het op de dagen dat ik gewoon thuis ben wel erg makkelijk en fijn haha. Zo lastig. Vind dat kolven echt niet leuk, doe het nu de meeste dagen wel 1 keer om hem aan de fles gewend te houden (als ik een paar dagen oversla drinkt hij direct moeilijker). Ben dus niet perse tegen KV maar toch… die stap naar volledige borstvoeding loslaten voelt groot.
     
  10. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Thanks voor je uitleg! Ik dacht met niet laten huilen dat hij helemaal niet huilde, maar je bedoelt dus niet alleen in z’n bedje laten. Ik dacht al, niet huilen is bij E. nagenoeg onmogelijk haha. Die huilt vrij makkelijk en dan ook intens hard. Maar ik vind het wel het proberen waard! Ik wacht even totdat het hoesten voorbij is en hij dan z’n oude ritme weer heeft opgepakt.
     
  11. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Bedoel inderdaad dat je hem niet alleen laat huilen. Huilen is een communicatie middel; als iets verandert of als ze iets niet fijn vinden zullen babies huilen. Daar is wat mij betreft (gz-psycholoog) ook niks mis mee. Het gaat er vooral om dat je responsief bent; er voor je kindje zijn tijdens zijn verdriet.
     
    Rabi vindt dit leuk.
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik kan me voorstellen dat het wel veel is nu alles bij elkaar.
    Mijn prioriteit was altijd slaap. Als je zoontje s’nachts een fles kv accepteert, ben jij beter uitgerust en
    dan gaat alles overdag ook makkelijker. Heb je wellicht meer puf om te kolven..
     
    Rabi en Vero0504 vinden dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Deed een vriendin van ons ook, die pakte dan dezelfde als die wij hadden (frisolac) omdat ze niet gelijk een heel pak wilde halen voor mogelijk "geen oplossing".

    De oudste twee geen problemen mee maar de jongste brak dr op.

    Voor de nacht/droomvoeding een KV en voor de rest BV. BV heeft ze volgehouden tot aan 15mnd. Noemde t t beste uit twee werelden, kon meegeven wat ze mee wilde geven en slapen!

    Ukkepuk stond wel raar te kijken bij de eerst KV fles, mja t was warm en best lekker...dus die ging er gewoon in.
     
    Rabi en Zoe123 vinden dit leuk.
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik zou dat overigens uiteraard niet doen als je een baby van 6 weken thuis hebt. Maar met 8 maanden
    kan je productie dat zeker aan. Of je het wil is een 2e natuurlijk.
     
    Rabi vindt dit leuk.
  15. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Dankjulliewel nog voor de reacties! Het gaat inmiddels wel beter. Het tepelplakken is over sinds hij het RS virus heeft gehad en 10 nachten lang intense kuchbuien had. Nu dat over is slaapt hij weer als vanouds en wordt iedere 2 a 3 uur wakker. Overigens probeer ik hem nu eerst op een andere manier weer in slaap te sussen en werkt dat net zo goed als borstvoeding blijkt.. als ie sneller dan na 3 uur wakker wordt doe ik dat nu zo. Komende tijd eens kijken hoe we de nachten wat meer naar langer slapen kunnen brengen.

    Heb overigens flesvoeding in huis gehaald voor het KDV, mocht de meegegeven borstvoeding niet voldoende zijn. En wellicht om op termijn de dagvoedingen sowieso af te bouwen zodat ik niet hoef te kolven. Maar inderdaad, wel een beetje zonde van zo’n heel pak die na 3 weken weggegooid moet worden! Waarom bestaan voor dit soort gevallen (kv/bv combinaties) geen kleinere pakken??
     
  16. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Pas op dat het in slaap sussen geen vervanging wordt van de borst, want dan krijg je hetzelfde probleem: een slaapassociatie met het sussen. Hij kan beter leren zelf terug in slaap te vallen.
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Nutrilon heeft portie zakjes! :)

    (Helaas hier werd de kv niet geaccepteerd, ik wou 1 voeding vervangen maar helaas...)

    Je kan t gewoon mengen met moedermelk overigens. Doe je 2/3 moedermelk en 1/3 kv
     
  18. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ja true! Maar uhm, hoe zorg ik daar eigenlijk voor? Wat ik nu doe is even over z’n ruggetje aaien of als ie echt wat huilt even oppakken en dan weer terug leggen. Meestal is er zeer weinig voor nodig.
     
  19. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Haha ja kan je zelf nog zoveel willen, bepaalt je kind uiteindelijk toch hoe het gaat.

    Hier denk ik zelf íedere zoveel weken dat ik wil stoppen of deels afbouwen, maar door toch steeds weer een dagje door te gaan kom ik vanzelf weer in de flow dat het weer even prima voelt zo. En zo ben ik al met al dus al 8 maanden onderweg. Ik ben heel benieuwd wanneer het doek werkelijk valt.
     
  20. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Die portiezakjes van Nutrilon heb ik gezien inderdaad maar vond ze relatief gezien behoorlijk prijzig. En op het kdv hebben ze kv van Kruidvat dus dat leek me wel zo handig om dan thuis uit te proberen.
     

Deel Deze Pagina