Ons zoontje heeft al vanaf zijn geboorte gevoelige darmen. Veel krampen gehad, zware obstipatie. Sinds een paar weken ging dit goed en een volkomen ander kind. In overleg met kinderarts bij 5 maanden (afgelopen weekend) hapjes gaan geven. Nou dat hebben we geweten Hij is de dagen sinds hij wortel heeft gehad ('s ochtends) 3 a 4 keer per nacht gekomen: opgezwollen buikje, veel huilen, beetjes trekken, onrustig, krampen...dus ik heb besloten er weer mee te stoppen en het als hij 6 maanden is ergens weer eens te proberen. Ook beter dan kan ik ook een combinatie met rapley doen. Nu vroeg ik mij af hoe gaat dat vanaf 6 maanden? Want dan is het toch ook de bedoeling dat hij op den duur flessen laat vallen? Hoe snel ''moet'' dat? (ik heb trouwens geen cb waarvan ik dingen moet dus ik bedoel meer in de zin hoe werkt dit?) Hij drinkt nu rond 7 - 11 - 15 en 19 een fles. De laatste fles daarna rommelt nu: voorheen was hij altijd wakker van 20-22 kreeg hij die fles en sliep hij door. Vervolgens werd hij erg verkouden en nu slaapt hij of van 19 tot 3 en komt dan voor een fles of wordt om 22/2230 uit zichzelf wakker. Klokje rond doet hij in elk geval niet (hoeft ook niet) Concreet: op welke tijdstippen ga je voedsel geven doorgaans? En welke flessen vervallen dan? En gaat dat vanzelf? Overigens ben ik bang dat het dan alsnog een aanslag op zijn darmpjes is maar daar moeten we tzt dan maar doorheen Als er ervaringsdeskundigen zijn die hun verhaal willen delen: graag
Ik ben bij beide met 6 maanden begonnen. Mijn kinderen dronken toen hun flesvoeding tussen 7 en 19 uur. Ik heb dit vrij lang zo gelaten en ook langer nr 1 gegeven. Ik ben begonnen met groente, 1 soort (puur) per dag. Dat 3 dagen achter elkaar en in die 3 dagen opbouwend van bijna niets naar hoeveel ze willen. Dan dag 4 tm 6 een nieuwe soort en dag 7 weer soort 1. Je kan ook kiezen voor een rustdag. Dat uitgebreid tot een aantal soorten groente. Ik begon met groente sochtends. Als ze reageren is de kans groot dat je de meeste ellende overdag hebt en niet snachts. Als groente goed gaat verplaatste ik het naar de avond en ging sochtends fruit geven op dezelfde manier. Elke dag max 1 soort nieuw geven, dus geen fruit en groente en pap. Als er een reactie volgt weet je nooit wat de veroorzaker is Als ook fruit goed gaat ging ik granen introduceren, dus bijv brood. Door dit "schema" ga je minder snel dan babys die bijv al met 4 maanden bijvoeding kregen. Daardoor blijf je vaker wat langer hangen in de hoeveelheid fv. Dit is geen probleem. In principe is de regel vanaf 6 maanden; Jij bepaald wat je kindje eet, je kindje hoeveel. Toevoeging; mocht het met 6 maanden echt niet lukken, je kan het ook dan nog wel uitstellen. Ipc liever niet, maar kan wel. En tip; lees je in kwa groente en fruit wat de minste kans op krampen geeft. Sommige soorten geven simpelweg meer kans op krampen.
Dankjewel Averlach! Fijn om te weten hoe dat bij jou is gegaan. Van dat langer op nummer 1 blijven heb ik ook vaker gehoord. Ik denk dat wij dat hier ook doen omdat hij echt ontzettend reageerde op flesvoeding. Ik ben blij dat het net een beetje goed ging. Overigens dacht ik dus dat wortel wel ''safe'' was maar blijkbaar kwam het nog niet lekker binnen. Nu gaf de kinderarts wel al aan omdat mijn zoontje altijd al zo'n last van zijn darmen heeft hij gemiddeld wat later ''klaar'' kan zijn voor hapjes maar omdat hij ook reflux heeft konden we wel starten. Maar goed dat voelt niet goed zo'n krijsend mannetje.
Graag gedaan. Ik weet zo niet wat goede groenten zijn om mee te beginnen bij gevoelige darmen, maar heb mij wel eerder verbaasd over wat dus juist soms problemen veroorzaakt. En tot hij 6 maanden is heb je nog wel even en zeker tot 9 maanden is fv de hoofdvoeding. En het nut van nr2 tov nr 1 zijn de meningen over verdeelt.
Het is een borstvoedingssite, maar het voedselintroductieschema is een allergievriendelijk en darmvriendelijk schema, misschien heb je er wat aan? https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html
Dank Araya! Daar had ik inderdaad al eens naar gekeken alleen nog niet zover welke groente het veiligste zijn. Overigens tegenstelling kan niet groter zijn: van krampen huilen windjes en onrustig de hele dag en nacht een vrolijk en Zen mannetje die heeft geslapen van 1930 tot 6.30. Vrij bizar!
Ik was hier ook wel benieuwd naar en zal de tips van Averlhach meenemen. Wij beginnen als meneer 6 maanden is. Niet vanwege krampjes maar vanwege allergien. En ik denk dat wij Nummer 1 ook blijven geven. Opvolgmelk heeft andere samenstelling, men gaat ervanuit dat je goed bij voedt. @vrolijkheid. Heeft je kleine al wel doorgeslapen? Bij ons een periode waarin hij snachts ineens wakker werd. We gaven hem toen maar de fles maar CB raadde het ons af om te doen. Doe je dit elke nacht dan went z'n lijfje daaraan en wil hij altijd de fles terwijl hij die niet nodig heeft. We zijn er dus ook meteen mee gestopt. 1 nacht wat lastig met huilen maar daarna nooit meer om fles gevraagd. Slaapt sindsdien weer door (uitzondering dat hij verkouden is, wakker wordt etc)
Jawel hij heeft doorgeslapen ongeveer 3 weken tot hij buikgriep en verkoudheid kreeg. Maar hij ging toen wel ineens van 19 tot 3 slapen (eerst van 22 tot 630) dus gaven we die fles wel omdat het zijn 5e fles was. Eerst troosten en lauw water gegeven maar na 1,5 uur kleine fles gegeven. Wij willen niet laten huilen en cb gaf aan dat we dan prima nog een flesje kunnen geven we hebben ook een licht klein mannetje die niet zo goed drinkt over het algemeen en regelmatig dipt in groei. In principe komt hij verder niet snachts behalve dus nu met die krampen. En vannacht weer niet .
Het doorslapen gaat hier ook met horten en stoten. Jongste zoon sliep vorige week de hele week door, afgelopen twee nachten ineens weer wakker door verkoudheid. Ik merk wel dat nu hij goed van de bijvoeding eet, dat hij 's nachts geen flesje meer nodig heeft. Wij zijn met ongeveer 5 maanden heel voorzichtig begonnen met bijvoeden. Eerst gewoon een hapje om te proeven en dan steeds wat meer. Na ongeveer 2 maanden merkten we dat onze zoon minder melk ging drinken. Nu hebben wij ons nooit zo druk gemaakt om het aantal flessen, onze jongste drinkt niet zulke hele grote flessen, meestal 150+5. Dus wij vonden het prima als hij nog 5 flesjes dronk.