inbakeren eerder afbouwen ivm afplatting hoofdje.. hoe?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Skippy87, 27 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Ons kindje is 11 weken en heeft een behoorlijke afplatting, brachycephalie, dus aan de achterkant in het midden.
    We hebben hiervoor fysio en het komt er eigenlijk op neer dat hij niet meer plat op zn achterhoofd moet liggen. We moeten hem overdag in een zijligkussen in de woonkamer laten slapen en s nachts op zn rug, maar dan moeten we zn hoofd wisselen.
    Probleem is dat zoon een erg onrustige slaper is, hij wappert erg met zn armpjes, en daarom zijn we met 5 weken gaan inbakeren. Sinds het inbakeren slaapt hij goed, de nachten zelf door van 23.00 tot 06.30..
    Maar mede door het inbakeren is zijn hoofdje nog platter geworden volgens de fysio, en ze wil dat we daar mee gaan stoppen.
    Overdag in het zijligkussen heb ik nu geprobeerd zonder pacco.. het is geen doen, hij wurmt zich weer op zn rug of draait zn hoofd terug, bovendien wordt hij bijna elk kwartier wakker en krijg ik hem bijna niet meer in slaap..
    Ik laat hem nu dus onder toezicht op zn buikje slapen, dan slaapt hij namelijk wel, en is er geen druk op zn afplatting.. nadeel is dat ik daardoor nauwelijks iets kan doen, want ik moet toezicht houden op hem, maar ik heb dat er voor over.
    Alleen nu zitten we met s nachts.. tot nu toe hebben we hem s nachts nog wel in de pacco laten slapen, we hebben 2 nachten zonder geprobeerd, en dat was een drama, hij sliep heel onrustig en werd telkens wakker. Normaal schijnt afbouwen ook pas rond de 4-6 maanden te gebeuren begreep ik, dus de kleine man is er waarschijnlijk met zn 11 weken ook nog niet aan toe, maar voor zn hoofdje is het juist nu belangrijk, omdat de bakerzak hem "te recht in het midden houdt" volgens de fysio..
    Wij zitten nu dus in dubio..
    We willen absoluut alles doen aan de afplatting, die bij hem echt behoorlijk is, maar we willen ook dat hij lekker kan slapen..(en wij zelf ook)
    Iemand een oplossing??

2. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Ps: s nachts op zn buik vinden we eng, dit willen we alleen onder toezicht doen.

3. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ze hebben een Pacco afbouwdoek.... (zie website)
    Ik weet niet of het mag hoor, maar heb je al eens geprobeerd om hem in de Pacco in een Delta zijslaapkussen te leggen en dan per slaapje om en om?

En tja, soms zijn het gewoon buikslapers... als zijn nekje sterk genoeg is om op zijn buik zijn hoofdje te kunnen bijdraaien, dan zou ik toch maar eens het buikslapen gaan overwegen... Als hij dan lekker slaapt (en het is goed voor zijn hoofdje), waarom niet? Ik begrijp dat het eng is, maar als hij uit zichzelf zijn hoofdje kan draaien, is het grootste gevaar geweken...

Succes!

4. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Misschien een dikke slaapzak met mouwen? Dan hebben zijn armen ook niet veel bewegingsvrijheid en kan hij minder maaien.

5. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.030
    2.388
    113
    Hier ook abrupt stoppen met inbakeren door afplatting. En mevrouw ging net voor het eerst rollen.... Zijn paar zware nachten geweest, en we hebben alarmsysteem voor in bed gekocht. Als ze dan wel op haar buik slaapt worden we gewaarschuwd als het niet goed zou gaan...

6. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Zijn Sleepy Wings misschien een oplossing? Die zorgen ervoor dat ze niet kunnen maaien met de armpjes, maar geven nog wel bewegingsvrijheid :)

Hier werken ze echt ideaal op de momenten dat het meisje niet ingebakerd wil worden en we gaan ze ook gebruiken voor afbouwen. De maat die wij hier nu hebben is voor onze dame wat te groot nog, maar door het elastiek mept ze zichzelf al niet meer zo hard in haar gezicht, het is geen maaien meer met armpjes. Oh... en het ziet er superschattig uit!

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik heb onze kleine ook in de inbakerdoek in het zijligkussen gehad. Ik heb het zijligkussen toen smal gemaakt en legde de kleine op de zij, maar dan iets naar achter gekanteld (45 graden dus, helemaal op de zij is 90 graden). Zo kon hij dus niet naar voren rollen. Dit werkte echt prima hier. Evt een hydrofiele doek oprollen en onder hem leggen zodat hij niet terug op de rug kan draaien.

Je zou ook een plat handdoekje onder een zij kunnen leggen, zodat hij iets schuiner ligt. Maar hier ging het perfect met het zijligkussen op de beschreven manier, helemaal niet eng bij onze kleine.

8. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Ik zou het toch doen hoor! Niet alles kan je onder toezicht doen. Je kan wel om de zoveel minuten kijken?

9. Artamesia

Artamesia Bekend lid

22 jul 2013
    606
    11
    18
    Vrouw
    Limburg (BE)
    Ons zoontje heeft ook een tijdje ingebakerd in het zijligkussen geslapen. De ene nacht op de ene kant en de andere nacht op de andere kant. Hij ligt echter liever op zijn rug (overdag buik). Nu hebben we van babymoov een kussentje met een uitsparing voor zijn hoofdje. Zoiets: Babymoov Lovenest head rest, Color selectable

10. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hier ingebakerd in de zijligkussen op de dag. De nacht gewoon normaal. Dat hielp hier voldoende om de afplatting an te pakken. Hier was t de zijkant

11. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik zeg ook op de buik laten slapen. Als zijn nekje sterk genoeg is zou ik me daar geen zorgen over maken. Hij blij, jullie blij!

12. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Wij hebben m ook gewoon in de pacco en in het zijlugkussen gehad. Ging goed hoor, inderdaad nog een extra handdoekje om doorrolken te voorkomen.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zie meerdere mensen het advies geven om toch in te bakeren in een zijligkussen. Ieder zijn eigen besluit, maar ik zou het zelf niet doen. Er bestaat altijd een kans dat ze uit een zijligkussen draaien en zo op hun buik draaien. Ingebakerd kunnen ze niet hun armpjes gebruiken om hun hoofdje omhoog te houden en zo hun hoofd te graaien.

Voor buikslapen zijn ook verschillende meningen en adviezen. Onze jongens zijn buikslapers en slapen dan wel goed.
    Wij hebben dus gekozen voor buikslapen, maar waren sterk genoeg om hun hoofdje te draaien en op te tillen. Wij maken (maakte) gebruik van een aerosleep matras. Eventueel kun je ook een nannycare gaan gebruiken, dit is een alarm voor als er geen ademhaling meer plaats vind.

Probeer een manier te vinden dat er wel geslapen wordt, niet slapen zorgt voor veel meer problemen.

Heb je overigens al eens aan een osteopaat gedacht? Kindjes met afplatting hebben daar soms heel veel baat bij. Sommige kindjes hebben wat last van vast zittende wervels in hun nek, waardoor de voorkeurshouding ontstaat. Anders liggen geeft pijn of ongemak.

14. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113

Exact! Dat was bij ons dus het geval! Mannetje lag toen al ingebakerd en advies voor zijligkussen kwam van osteopaat. Wij hebben dit toen geprobeerd en dat ging prima. Maar ik begrijp de bedenkingen hiertegen hoor, had ze in eerste instantie zelf ook.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Minder laten liggen en meer in een draagdoek laten slapen overdag.

16. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Bedankt voor de adviezen, we zijn er nog niet helemaal uit..
    Kleine man heeft een hekel aan draagdoeken (heb zowel doeken als een draagzak gebruikt, hij wordt er helemaal hysterisch van, terwijl getild worden of tegen ons aan liggen geen probleem is)
    In de pacco in een zijligkussen vind ik eng, hij draaide afgelopen week al 2 keer op zn kant vanuit rugligging (is een heel bewegelijk mannetje)
    Als hij overdag op zn buikje ligt, draait hij zelf wel zn hoofd afentoe van links naar rechts en andersom.. maar erg gerust om m zonder toezicht op zn buik te leggen heb ik niet..
    Vandaag hebben we hem in de kinderwagen in het zijligkussen laten slapen (waren winkelen) en hij bleef verbazingwekkend goed liggen..
    ik denk dat we misschien met een slaapzakje (dus handen vrij) en dan in het zijligkussen gaan proberen..

Deel Deze Pagina