Even getwijfeld of ik dit zou gaan plaatsen maar ga het toch even doen. Ik ben moeder van 3 kinderen. De oudste twee zitten op de basisschool, zijn 9 en 8 jaar oud. We hebben nog een babytje mogen verwelkomen, ze is nu 8 maanden oud. Nooit gedacht dat ik nog onzeker kon zijn over iets na 3 kinderen maar toch is het zo. En misschien komt het wel doordat ik vergelijk met andere babytjes van deze leeftijd. Onze dochter is bijna 8 maanden. Nu is het zo dat ze amper nog beweegt. Ze ligt vaak op een kleedje te spelen onder de babygym. Een week of 5 geleden rolde ze opeens naar haar buik. Dit heeft ze nadien nog 2 x gedaan. Ze ligt veel met haar beentjes omhoog en is met haar voetjes bezig. Ze rolt ook wel opzij maar verder niet. Ik ga vaak even bij haar zitten voor de gezelligheid en stimuleer haar ook met speeltjes wat verder te leggen zodat ze die wil pakken. Maar ze beweegt niet echt meer dan. Ze pakt wel andere speeltjes waar ze wel bij kan, haha. De slimmerd. Nu zie ik om me heen baby’s van deze leeftijd door de kamer rollen, teigeren, kruipen etc. Ik word daar toch wel wat onzeker van. De oudste kinderen deden dat ook op die leeftijd zag ik hun opgroei boeken. Verder is ze een hele blije en tevreden baby. Groeit goed en eet goed. Ik ben heel benieuwd of er dames zijn met dezelfde ervaringen en mij misschien gerust kunnen stellen. Niet dat ik overbezorgt ben, hopelijk komt dat niet zo over. groetjes!
Onze oudste was ook zo. Die lag gewoon neer en dat was het. Op zijn buik, dan was hij enkel maar aan het huilen. Hij heeft even in een bumboseat gezeten, dat vond hij wel leuk. Rond 6 maanden ben ik daarmee begonnen. Omrollen is hij pas beginnen doen nadat hij zich al kon rechttrekken aan de zetel en kon kontschuiven(kon hij al een maand ervoor), dat was rond 10 maanden. Omdat hij kon kontschuiven, heeft hij als baby nooit echt gekropen. Ik zou me dus geen zorgen maken.
Mijn baby doet ongeveer hetzelfde en is 9 maanden. Ze is snel gefrustreerd en als ze niet bij een speeltje kan gaat ze geen moeite doen (wel gillen). Kruipen/tijgeren zit er echt nog niet in. Maar dat komt vanzelf. Mijn zoontje kroop met 11 maanden en deed daarvoor ook weinig behalve rollen. De ene baby is sneller dan de ander en/of ontwikkelt zich op dat moment op een ander vlak. Zou me geen zorgen maken.
https://www.ncj.nl/van-wiechen/kenmerken/ Ik kijk op deze website om te kijken wat de range van "normaal" is. Dan zie je dat rond de 40 weken 97% van de kinderen rolt. En bij 48 weken kruipt 92%. Dus je dochter heeft nog even.