Wij volgen nu sinds maandag het schema dat we van het consultatiebureau gekregen hebben, maar mijn zoontje lijkt niet genoeg te hebben aan 3 flessen. wij geven nu: 6.30 papfles 180 + 6 met 5 schepjes granen 9.00 150 gram peer 12.00 boterham + fles 180+6 14.00 rijstewafel met wat drinken 17.00 150 gram groente + 150 gram aardappel 19.00 fles 210+7 Hij lijkt er gewoon niet genoeg aan te hebben. het brood ophogen is denk ik nog wat vroeg want hij krijgt pas een week brood te eten en hij eet al een hele boterham. Kunnen we nu weer terug naar vier flessen of moet er iets anders veranderen?
Waaruit blijkt dat hij niet genoeg zou hebben? Is hij ontevreden, slaapt hij slecht etc etc? Of gaat het gewoon allemaal op? Dat laatste betekent vooral dat je kindje eten leuk en lekker vindt, prima. Dit schema lijkt me meer dan zat maar misschien dat als je echt meer moet geven, je kindje na het eten nog een toetje kan geven (volle yoghurt of kwark) Zorg ook dat je stukjes geeft, dit vult meer en geeft veel meer voldoening voor een kindje
Weeg je groente en fruit af? Het is beter om dit gewoon naar behoefte te geven. En krijgt hij alleen peer of is dat een voorbeeld? Banaan, appel, mandarijnen ed vullen veel beter, vooral in stukjes.
hij krijgt nu nog alleen peer, ivm koemelkallergie en het voorzichtig aanwennen. helaas is meneer een tijd ziek geweest en konden we geen nieuwe voeding aanwennen. Alles gaat echt tot op de laatste kruimel op, maar hij slaapt ineens niet meer door en is ook ontevreden, vandaar. we gaven ook eerst naar behoefte, maar omdat hij steeds meer wilde zijn we gaan afwegen, hij mag ook eigenlijk neit meer van de dietiste... even als aanvulling hij is nu 8.5 maanden, 78 cm en 10,4 kg flinke jongen dus....
Ten eerste, mag niet meer van de dietist? Is die wel goed bij zijn hoofd? Een baby van 8 maand..mijn zoontje was precies zo zwaar en groot met 10 maand, zelfde verhouding dus alleen wat later, Ten tweede, bijvoeding (groenten/fruit) zet veeeel minder aan dan kunstvoeding, dus ik zou toch je bijvoeding opschroeven. Voorzichtig aanwennen snap ik, maar maar 1 soort fruit in 8 maanden is wel erg weinig. Je papfles van je een bordje pap van maken, met 6 ruime lepels pap, vult veel meer. En ik zou de groenten bij het avondeten meer aanbieden, liever meer groenten eten dan meer aardappels. Zou niet meer/grotere flessen aanbieden hoor,het is juist de bedoeling dat je steeds meer overgaat op vast voedsel..
Wat je zou kunnen doen is na de boterham geen 180 fles geven maar een 120 , hij heeft ook net een broodje op en na het fruit of na de rijstewafel nog 60 cc doen. Ook idd stevigere pap met een lepel en geef je ook ander drinken. Hier bieden wij bij elk eetmoment ook kruidenthee aan en na een broodje met thee past hier echt geen 180 meer bij. Ik vind 150 gram fruit wel erg weinig hoor, hier gaat er zo ene grote peer in (in stukjes) en ik heb even voor je gewogen..die weegt 300 gram en ze lust er soms nog eenkiwi achteraan ofzo. Zou je groenten en fruit lekker ophogen, in stukjes aanbieden en zelf laten eten als je dat nog niet doet.
Mijn zoontje heeft ook koemelkallergie dus weet hoe lastig het is met intoduceren en ziekte. Wat je kan doen is bijv ipv papfles een bordje pap geven. Dit kan je dan dikker maken, dus ook wat meer vullend. Ik vind het vreemd dat je het advies hebt gekregen niet meer te geven. Als ik de lengte en het gewicht zie lijkt het mij een kind wat wel de juiste verhoudingen heeft, maar wat groter en zwaarder dan gemiddeld. Mij is juist verteld dat kwa groente en fruit hij mag hebben wat hij wil. Leg het nog eens voor dat hij gewoon honger blijft houden (zo klinkt het althans). Probeer na een periode van ziekte wel weer door te zetten met introduceren. Ik wissel het af, dan een keer fruit (3 dagen) dan weer groente.
@averlhach, ja het is echt heel lastig... we zijn nu ook weer volop begonnen met introduceren. helaas hadden we het eerste voedingsmiddel na zijn ziekte meteen bingo, waar hij niet tegen kon (appel?) dus stonden we weer een week stil... gisteren rond etenstijd was mijn man alleen thuis en Y. bleef maar huilen, uiteindelijk zijn hele prak op + een flesje van 90 + 3 dus hij had wat extra eten op... en vannacht weer lekker doorgeslapen. Hij heeft dus idd trek. wij gaan even verder puzzelen... misschien van de week eerst maar banaan introduceren ipv abrikoos....
appel is ook nogal allergeen he, zijn heel veel mensen allergisch voor appel... Hier is een introductieschema voor kindjes met allergieen..daar staat appel ook pas in groep 3.. Introductie schema
Ik zou gewoon groenten en fruit gaan opvoeren, ik vind bijvoorbeeld 150 gram aardappel best veel Elise krijgt veel meer groenten dan aardappel/pasta/rijst. Als hij 300 gram groente lust, nou lekker laten eten dan. echt 150 gram dat is een klein potje voor 4 mnd en ouder niet voor een flinke kerel. Elise is ook al 9,5 kg en 72 cm maar ik heb nog nooit wat gehoord. ja, ze volgt haar lijn, was helemaal prima. Ik weet niet of hij al vanille mag ivbm allergie maar anders is dit ene heel fijn hapje. Gestoofde abrikoosjes met vanille | Koken voor mijn dochter Ik maak het dan warm en ik meng het ook vaak met banaan, is behoorlijk machtig en verwarmd lekker. Ook fijn als je niet zo fit bent denk ik. En misschien stoofpeer? Dat zou hij ook al mogen aangezien peer goed gaat, heeft toch een wat andere smaak. en als je ze langzaam kookt hoeft er niets bij om ze toch heel lekker te krijgen.
Mag niet meer van de diëtiste?? Geef dat kind lekker nog wat meer te eten! Een boterham, een stuk fruit, extra groente. Ik vind het helemaal niet zo schokkend hoeveel hij nu krijgt. Schema's en afmeten daar heb ik niks mee, ik ben een groot voorstander van voeden op verzoek en het kind laten bepalen hoeveel hij eet. Het enige dat ik doe is gezonde voeding voorzetten. Normale kinderen overeten zich niet en stoppen wanneer ze voldoende hebben.
Ik heb ook veel moeite ermee. En dat is hij beter, maar krijgt hij 3 tandjes achter elkaar Appel (zoals ook eerder vermeld) is redelijk allergeen. Perzik, meloen, nectarine en abrikoos worden als eerst bij fruit aangegeven, erna mango en banaan (& erna evt appel na 7 maand). Nu is het niet een heel fijn seizoen voor vers fruit, maar het is wel mogelijk. Als hij honger heeft gewoon lekker eten geven, de meeste geven echt wel aan als ze genoeg hebben. Heb je geen introductie schema gekregen?
Ben het eens met alle voorgaande reacties! Zeker van groenten en fruit (waar hij dan al tegen kan) mag je redelijk onbeperkt geven (max 3 stuks fruit per dag dacht ik)... En geef hem gerust 's morgens ook een boterham ipv pap, desnoods 2. De meeste kindjes kunnen heel goed aangeven wanneer ze genoeg hebben... Zou geen fles meer erbij gaan doen, uiteindelijk moeten die er toch af en nu moet de rest van de voeding het over gaan nemen. En geef hem inderdaad stukjes, dat vult en verzadigd veel meer!! Snap die diëtiste niet zo goed, maar ja...ben volgens mij niet de enige...