Ik moet het even van me afschrijven en hopelijk komen er nog wat tips uit. Ik zie de laatste tijd veel topics verschijnen over kindjes van 8 maanden die ineens onwijs rommelen, dus we zijn niet de enige, maar man wat is het vermoeiend. Sinds 2 weken is het bij ons als mis, overdag heeft ze nooit heel goed geslapen, we zijn tevreden als we 3 slaapjes van 45 minuten hebben gehaald overdag. 's Nachts is het heel lang goed gegaan, sinds 2,5 maand nachten van 18:30 tot 07:00 ongeveer, dus dat was fantastisch. Maar nu dus al 2 weken bal. Overdag slapen is nog beroerder geworden, het duurt een eeuwigheid voor ze in slaap valt, ook al geeft ze signalen moe te zijn, met brullen, krijsen etc. en dan slaapt ze met wat mazzel 30 minuten. Maar vooral 's nachts is het erg, ze slaapt of van 19:00 tot 24:00 (onrustig) en dan nauwelijks meer of ze slaapt tot 01:00 niet en valt dan pas in slaap, maar wordt dan nog elk uur wakker. Nu is ze sinds 2 weken ook wat verkouden, de eerste week zat het allemaal nog wat vast, maar zaterdag ineens koorts. Toen weer een dag niet, maandag weer wel en sindsdien koortsvrij. Gister bij de huisarts geweest, er is niets aan de hand (gelukkig) behalve virale infectie die ze moet uitzieken. We doen volgens mij alles, zoutoplossing sprayen, luuf smeren, bedje omhoog, stoombadje met eucalyptus etc. etc. Maar ze knapt maar niet echt op, ze blijft snotterig (maar niet echt hangerig). En qua slapen hebben we ook al vanalles ingezet, erbij blijven zitten tot ze slaapt, wiegen, bij ons nemen, t-shirt met mijn luchtje in het bedje, lampje aan, speentje geven, laten huilen. Ik ben ondertussen een beetje door het repertoire heen en echt doodop ondertussen. Ik weet ook gewoon echt niet of het nu alleen verkoudheid is waarom het zo belabberd gaat, ik hoop het wel, want dan gaat het over zodra ze beter is. Maar ik weet het echt even niet meer, heeft iemand nog tips die ik misschien in andere topics gemist hebt? We hebben al zo'n onrustige start met haar gehad door reflux, KMA en slecht slapen en dat heb ik nog niet eens een beetje verwerkt en nu loop ik weer compleet op mijn tandvlees met visioenen aan die tijd. Hopelijk komt hier nog wat uit en anders is het al fijn om even mijn verhaal getypt te hebben, bedankt voor het lezen!
Hoi Ingeltje33, Wat vervelend dat het zo moeizaam gaat momenteel! Ik ken het wel, slapen is ook nooit de hobby van onze dochter geweest en ook de combinatie met reflux, dus ik herken je verhaal wel. Inderdaad neusspray, Luuf, bedje schuin omhoog en stomen is het beste wat je kunt doen aan de verkoudheid. Verder biedt een vast ritueeltje 's avonds hier echt houvast voor het slapen. Wassen, douchen of bad, dan aankleden, vitaminedruppeltjes, tandjes poetsen, soms neusspray, knuffeltjes weltrusten zeggen, samen het grote licht uit doen en een boekje lezen. En vooral dat boekje lezen helpt. De eerste pagina's is ze vol aandacht en van lieverlee draait ze steeds vaker haar hoofd weg en wordt haar ademhaling rustiger. Dit is voor haar echt de overgang naar het slapen. En ze heeft een vast knuffeltje in bed waar ze altijd mee slaapt (en ja, ik heb er 3 op reserve haha), misschien is dat nog een tip. Heel veel sterkte en het komt goed!
Heel erg herkenbaar, bij ons was het ook sinds een maand of 6 een groot drama. Overdag slaapt ie prima, maar savonds is het een doffe ellende. We hebben ook het hele repertoire waar je het over hebt uitgeprobeerd. Het knullige is dat nu het eindelijk wat beter gaat (hijs nu 12 maanden) we eigenlijk niet zo goed weten wat wel en niet geholpen heeft. Er is 1 ding waarvan we wel zeker zijn wat bij ons iets geholpen heeft. Daar waar die hele kleintjes qua voeding het liefst helemaal afgetopt gaan slapen begon bij ons rond 9 maanden dit te verschuiven naar dat hij niet meer vol naar bed wilde. Na het avond eten hebben we dus nu naast het standaard badje, boekje ritueel een half uurtje kei-hard spelen ingebouwd. Ook overdag gaat ie niet meer meteen na een eetmoment naar bed. Helaas is het savonds nog steeds niet ideaal en moeten we er nog minstens 1 a 2 keer naar toe voor speen of tut, maar hij slaapt dan gelukkig meteen verder en de nachten gaan beduidend beter. We proberen ons nu er maar bij neer te leggen dat hij gewoon wat onrustig is. Ze leren ook zo ontzettend veel in die korte tijd en we zijn zelf ook allebei geen goede slapers. En... op het moment is ie ook snipverkouden, dus weer een gesneden ui onder het bedje en wij met dikke wallen naar het werk . Heel veel succes, je bent zeker niet de enige! Ik heb lang het gevoel gehad dat het aan mij lag, omdat je overal hoort dat je kindje moet doorslapen, maar volgens mij is dat niet altijd standaard en hebben ze gewoon de tijd nodig om ook het slapen te "leren".
Herkenbaar! Mijn zoontje heeft dat ook erg gehad. Zijn neusje zat vaak verstopt, maar had nooit snotterbellen. Op het laatst werd hij gewoon dagelijks 6x per nacht wakker en dan enorm verdrietig zijn. Dat brak ons enorm op en is ons logeerbed naar zijn kamertje verhuisd. Daar sliep ik dan, zodat mijn man goed door kon slapen (ik ben TBM en haalde de tekorten wel in). Op een nacht lag ik nog even wakker en toen zag ik het probleem. Mijn zoontje had slaapapneu. Af en toe kon hij gewoon geen adem halen en schrok daarvan wakker. Dus naar de huisarts gegaan, neusamandelen bekeken en die gingen er 5 weken later uit. Sinds die tijd slaapt hij bijna elke nacht door, is er overdag geen probleem en is hij enorm opgeknapt. Heel af en toe wordt hij nog wel eens wakker 's nachts, drinkt iets uit zijn beker en gaat weer verder slapen. Met zijn 17 maanden was hij nog erg jong dat ze de amandelen verwijderden, maar er zijn ook jongere kindjes hoor. Lang verhaal kort, laat eens naar de neusamandelen kijken en overleg eens met de huisarts. Nu grappen we er wel eens over: slaaptraining? welnee, we zetten er gewoon het mes in...
Hier ook zo'n 8 maanden topic schrijver.. haha, lastig he! Qua verkoudheid en snachts kan ik je helaas niet helpen (gelukkig nog geen ervaring mee!) maar het overdag slapen is hier sinds kort ook drama.. wat ik nu probeer, is maar 1 slaapje! als hij dat volhoudt tenminste, ik probeer gewoon als hij hangerig wordt wat anders met hem te gaan doen, en meestal vindt hij het dan wel interessant (even op de grond spelen, mee in de keuken nemen, in het schommeltje voor baby-tv, even naar buiten etc). En dan na de lunch meteen naar bed, dat is eigenlijk de enigste manier dat hij echt moe is en in slaap valt! Hier is het inderdaad ook als ik hem eerder in bed wil leggen dat hij blijft huilen etc. totdat hij een uur of anderhalf uur later pas doodmoe in slaap valt! Dus nu speel ik maar even dat uur/anderhalf uur flink met hem! Hopelijk heb je er wat aan!
Wil ze niet naar bed, of wil ze niet liggen? In het laatste geval: terug naar de huisarts en als die niets aan de oortjes ziet, verwijzing voor KNO. Want het apparaatje dat HA's en KA's hebben, daarmee zien ze een hoop over het hoofd
Volgens mij wil ze gewoon niet slapen, ik dacht nl. zelf ook aan de oortjes, maar ze wekt niet de indruk dat ze pijn heeft. Huisarts heeft hier wel goed naar gekeken en dat liet ze ook goed toe, ze werd uberhaupt niet onrustig van het onderzoek. En ze gaat thuis ook soms heel rustig wel slapen. Ik heb uiteraard wel het bedje gelijk flink opgehoogd, voor het geval dat.
Hier een meisje van 5, 5 maanden, 3 weken verkouden en we moeten er ook al drie weken minimaal 5 keer per nacht er uit. Afgezien van Luuf (mag pas vanaf 6 maanden) echt alles geprobeerd. Overdag slaapt ze perfect. En om 1900 uur gaat ze ook zoet slapen, maar na een uurtje of 2, 3 begint de ellende. Om het uur wakker, we denken dat ze wakker wordt omdat ze geen speentje meer in haar mond heeft, maar er even dat ding opnieuw erin ploppen is geen optie. Snot! Dus rechtop een rondje lopen totdat ze weer vrij kan ademen, en dan weer een uurtje tukken. We zijn er ook lichtelijk aan. Ze heeft wel goed geslapen, netjes 1 keer wakker voor een voeding, maar die tijden zijn voorbij We geven haar overigens nu geen nachtvoeding (dikke vette papfles voor het slapen gaan) meer sinds 2 weken op advies van cb. Maar dat helpt niet. Ik lees dus graag even mee!
Die van ons doet momenteel ook meestal één slaapje, ze is zo helder en alert. Dan gaat ze om een uur of 20 naar bed maar ja ik heb het geluk met BV, als ik dat geef (paar keer per nacht) slaapt ze meestal weer in, soms na even sputteren. Maar goed ik weet niet beter