Oké dames, ik heb in mijn omgeving nogal wat mensen die niet zo goed weten wat ze nou van de hele borstvoeding moeten denken/vinden. Het ene moment prijzen ze mij en zoonlief de hemel in, het andere moment "ben ik vast allang gestopt maar durf ik het gewoon niet te vertellen" totdat ik mijn borst tevoorschijn tover en ze zo staan te kijken haha. Zo krijg ik regelmatig 'leuke' opmerkingen waar ik meestal wel om kan lachen maar als ik bijvoorbeeld erg moe ben, wel even klaar mee ben. Mijn oma bijvoorbeeld die vraagt regelmatig: Wanneer droogt het op? Mijn wedervraag: Wat, wanneer en waarom? Haha. Ik heb het al zo vaak uitlegt hoe het werkt, maar ze lijkt het niet te willen begrijpen. Ook is mijn zoon verwend,onzelfstandig en 'ach ach nog geen doorslapertje" Tegenwoordig heeft mijn vriend er een studie van gemaakt van het meest natuurlijke gedrag van de mens (zoals het ooit is geweest en nog had moeten zijn, als je het ons vraagt, haha) en geeft die mensen dan een 'preek' waarna ze even 'tam' zijn maar later rustig weer beginnen. Hebben jullie ook mensen in jullie omgeving die soms opmerkingen maken, waar jij hartelijk om kan lachen maar soms ook moe van wordt? Uit hier je frustraties maar deel ook het plezier wat je beleeft door de opmerkingen!
Ik krijg alleen rare blikken als ik zeg dat ik graag tot twee jaar wil voeden Maar verder alleen maar leuke opmerkingen. In de lunchroom waar ik wekelijks kom en altijd voed, zij een serveerster laatst toen ik afrekende: Zijn jullie weer allebei volgetankt? Haha, dat vond ik wel even een rare opmerking
Ja, ik kreeg zelfs van de meet-en-weegvrouw (sorry weet de officiele naam niet) van het cb een heel verbaasde blik toen ik zei dat mijn dochtertje 2 jaar bv had gehad. Ja zei ze, maar toen kon ze al staan!! Ik zeg, ja dat klopt. Vraagt ze vervolgens of ik dan ook staand voedde. Eh, nee, maar ja, had in principe wel gekund. Nou, ze keek alsof ze water zag branden. Op het cb...
Zoon en ik zijn na 1,5 jaar gestopt. (Hoewel hij inmiddels geloof ik weer terug wil beginnen, want hij begint ELKE leer dat iemand het woord "koe" of "melk" laat vallen te vertellen dat zijn mama ook melk maakt en dat hij die melk WEL lust en dat als hij straks weer kleiner wordt dat hij dan weer uit mijn borsten mag drinken. ) Maar even terug in de tijd: toen hij 4 mnd was en ik weer ging werken (en dus ook ging kolven) zei een mannelijke collega eens "Toch raar hè, dat die vrouwen tegenwoordig allemaal borstvoeding willen geven." Ik heb hem serieus alleen maar aangekeken. Hij denkt die man in godsnaam dat ze het 100 jaar geleden deden dan? Verder hebben we wat strijd gehad met schoonmoeder, die voeden op verzoek niet helemaal snapte. Maar dat heeft mijn man haar uit mogen leggen. Wij hebben de afspraak dat we indien nodig alleen ruzie maken met onze eigen ouders. En ik heb soms wel verbaasde reacties gehad als ik na een aantal maanden vertelde over onze zoon en borstvoeding ter sprake kwam en mensen gelijk begonnen te roepen dat kunstvoeding ook gewoon prima is hoor. Over het algemeen zei ik dan alleen maar; "Ja, natuurlijk. Dat moet iedereen voor zich weten." Bij sommige mensen merkte je echt dat ze zich al helemaal aan het opladen waren voor een discussie. Dan wilde ze al een weerwoord geven op een antwoord dat dus helemaal niet kwam. Alsof iedere voedende moeder op een missie is ofzo. Ik gaf gewoon m'n kind te eten.
Snap je toch eigenlijk niet heh dat mensen zo spastisch doen over borstvoeding..het is de normaalste zaak van de wereld...Ik vind het pas vreemd als je zonder te proberen gelijk kunstvoeding gaat geven Krijg hier eigenlijk alleen leuke reacties of geen reactie haha dat zegt genoeg
Mensen in mijn omgeving zijn nu soms al verbaasd als ik zeg dat ik nog borstvoeding geef.... mijn zoontje is nog geen 4 maanden! Een vriendin vroeg laatst: Begin je het niet zat te worden aan je tiet?
Voor mijn eerste dochter heb ik fulltime gekolfd. Toen ze een maand of 8 was ging ze flesweigeren. Maar volgens sommige in mijn omgeving was dat logisch want ze zal de melk nu weleens zat zijn.... O ja? Wat moet ik haar geven dan volgens jullie... Cola? Ongeveer een maandje terug zei mijn schoonzus terwijl ik de jongste voedde: je bent zeker bijna aan het afbouwen? Nee... Waarom... Tja dat zag ze dan ook wel weer in. En vooral veel mensen die vragen hoelang ik van plan ben door te blijven gaan. Tja... Weet ik niet...zolang ze wil denk? En dan standaard zeggen ze: o jaar maar wat nou als ze met haar vierde nog wil! Tja... Dus....?
Hier vaak de opmerking dat ze erg verwend is omdat ze mag drinken wanneer ze wil, nog steeds niet doorslaapt en bij ons in bed mag slapen (Savonds is dit wel eens om het uur,anderhalf) Na de tweede keer uitleg van voeden op verzoek was ik er wel klaar mee. Op het werk had iemand mijn kolfkamer "geboekt". Collega vroeg of we dan niet samen in de kamer konden werken. Toen ik uitlegde dat dat de enige kamer is die op slot kan en ik daar dus kolf wist hij niet hoe snel hij thuis ging werken die dag. Begon zelfs een beetje te stotteren hihi. Volgende dag kwam hij nog even naar me toe om te zeggen dat hij het wel super vond dat ik ngo steeds bv gaf
Haha hier hebben we echt heel hard om gelachen Hier worden wel opmerkingen gemaakt zoals: je wilt je lichaam wel een keer terug of niet? Je bent zo moe omdat je borstvoeding geeft. En inderdaad: hoelang ga je nog door. Dat soort opmerkingen.
Wat leuk om te lezen allemaal! Hier ook regelmatig de vraag; Hoe lang ga jij nog door? Ik zeg dan: Nou, ik doe het niet alleen he? Zoon doet net zo goed mee, en zolang hij het nog fijn vindt, gaan we samen gewoon lekker door! "Oh en als hij groot is dan?" Tsja wat versta je onder groot? Als hij 4 is? Prima! Hij zal er vást en zeker klaar mee zijn tegen de tijd dat hij 18 wordt Ook durven mensen héle persoonlijke vragen te stellen. Zoonlief slaapt regelmatig bij ons in bed, als hij 's nachts een voeding wil, ga ik daar niet om wakker blijven haha. Mensen in onze omgeving weten dat, maar schrikken niet terug om te vragen;Oh en wanneer heb je dan seks? Nou ehm, gewoon als we daar allebei (vriend en ik welteverstaan haha) daar zin in hebben?! En oh oh, dat vinden ze allemaal zo reuze interessant maar het is wél vreemd dat mijn zoon van 16 maanden nog borstvoeding krijgt. Mijn oma (die helemaal niks WIL begrijpen van borstvoeding) is er ook stellig van overtuigd dat hij nu 'heus wel klaar is met die melk', dan vraag ik me toch hardop af wat hij dan moet drinken? Gewoon de hele dag maar roosvicee of wat? Nee, gewoon een flesje is dan het antwoord... Nee, en in een 'flesje' zit geen melk? Nee, dat is poeder zegt ze dan, haha! Oké, pure onwetendheid denk ik dan maar.
Oh en van de week nog iets heel erg leuks! Niet een rare opmerkingen maar wel 1 waarvan mijn hart helemaal smolt. Ik heb een zusje van 7, ze is geen biologisch zusje en dat weet ze. Laatst was ik bij mijn ouders en ik ging mijn zoon voedden. Dat vond ze, zoals altijd, reuze interessant. Ze wil ook altijd heel graag even proeven haha, maargoed dat terzijde.Toen mijn zoon geboren was, heeft hij een poos in het ziekenhuis gelegen, daarom ging ik kolven en ook bij mijn ouders thuis regelmatig. Toen heeft mijn zusje eens een keer 1 van mijn gekolfde flesjes melk gepakt en opgedronken. Ik was helemaal verbaasd en beetje geschrokken (waarom weet ik ook niet, haha) maar ze had een duidelijke mening: Deze melk is wél lekker en die van een koe niet, vandaar dat ze nu nog regelmatig vraagt,haha. Maargoed even terug op mijn verhaal. Op een gegeven moment zegt ze; Toen ik een baby was dronk ik ook uit de borst van J. (haar biologische moeder) en dat vond ik súper fijn. Dus ik vroeg of ze het zich nog kon herinneren, nee dat kon ze niet. Mijn moeder ving het gesprek op zei: Nee lieverd, jij hebt niet uit de borst gedronken bij J. jij kreeg een flesje met melk. Zusje keek helemaal verbaasd en ging in discussie met mijn moeder. Na een paar keer heen en weer gekletst te hebben zegt zusjelief; Nou dan vind ik J. maar stom, want baby's horen geen flesje te krijgen maar gewoon bij hun mama uit de borst te drinken! Ja toch *mijn naam* ? Want zo hoort dat gewoon he? Flesjes moeten gewoon allemaal maar weg, dat is het beste voor baby's! Zo krijg ik vaker vragen en/of leuke opmerkingen/gesprekken met 1 of meer van mijn broertje/zusjes. Mijn ouders vangen nu ook een jongentje van 5 op en die wil zoooo graag bij mij drinken. Wat ik niet doe, uiteraard. Maar hij vind het heel interessant ook allemaal. Geen 1 van mijn broertje of zusjes heeft ooit kennis gemaakt met borstvoeding maar nu vinden ze het geweldig, normaal en zo hoort het. Daar word ik ontzettend blij van ik hoop dat ze dat de rest van hun leven volhouden!
Leuk topic, domme oma's en smders. Vlinder, mooi he dat je kinderen op deze manier het goede voorbeeld geeft Ik moest wel even over een soort drempel om in t openbaar te gaan voeden (had ik niet verwacht) maar enfin, dat lukte. afgelopen zomer, baby 3 mndn op vakantie met 2 pubers, bbq met 7 pubers &kids, allemaal jongens.............naja, Eva moest toch eten dus...gewoon gedaan dat het de normaalste zaak v d wereld is (wel ff slikken). Gelukkig kreeg ik positieve vragen en reacties van de jongens Hun moeders waren er ook bij en konden beamen dat ze zo ook zelf hadden gedronken.
Ik voed Emma nu bijna 3 maand nog niet zo lang dus. Mensen vragen wel hoe lang ik nog door wil gaan. Ach ja.... Tot er er beide klaar mee zijn is mijn antwoord dan. Ik merk dat kinderen erg gefascineerd zijn door bv en dan lekker tegen je aan gaan leunen en kijken naar hoe de baby drinkt. Het is zo'n knus momentje. Ik heb flinke productie dus Emma heeft aan 1 borst voldoende. Laatst was er een grote zus (2.5 jaar) mee op kraamvisite, zij kwam mee naar boven toen ik boven ging voeden. Klom bij mij op bed en toen onze Emma klaar was vroeg ze of de baby niet nog "het andere borstje moest drinken". Erg schattig. Oma's komen uit een heel andere tijd. Mijn oma is gestopt met voeden van haar zoon met 3maand omdat de melk niet goed genoeg meer zou zijn. Ze had enorme productie en doneerde zelfs voor het ziekenhuis. Mijn oom was 7kg bij 3-4 maand dus zeker geen kleintje. Bizar dat mijn oma tot op de dag van vandaag denkt dat de melk niet goed genoeg was. Ik kan me dus goed voorstellen dat moeders en oma's en heel ander beeld bij voeden hebben.
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Columns - Andere tijden Erg leuk stukje. Kan me goed neerleggen bij vragen van de oudere generatie. De kennis is er gewoon niet.
Ik zat een tijdje geleden mijn zoontje te voeden in de koffiecorner van een babywinkel, toen er een klein meisje (jaar of 2-3?) naar me toe kwam: "Wat doe je?" "Ik geef de baby eten" "Waar is het flesje dan????" "Er is geen flesje, deze baby krijgt melk uit de borst" "Oh......"
Nog een in een discussie met collega's over borstvoeding, het ging uiteindelijk over langvoeden (waarbij langer dan een half jaar als lang werd gezien): "Nou dat vind ik maar onsmakelijk hoor, dan wordt het wel tijd dat mama een keer de navelstreng doorknipt"
Ik hoor vaak: hij is toch al een half jaar? Hoelang ga jij in godsnaam nog bv geven? ik zeg altijd: tot hij niet meer wil
Hier ook vaak de vraag hoe lang ik van plan ben ermee door te gaan. Dan zeg ik: tot ze niet meer wil. En dan is het ook klaar. Verder alleen maar leuke reacties en opmerkingen, gelukkig. Mijn nichtje (van 20) bij het kraambezoek: "Ze krijgt toch GEWOON de fles." "Nou nee, ze krijgt GEWOON de borst."
leuk dit. Toen mijn dochtertje pas geboren was kwam mijn neefje van 10 op kraamvisite met mijn oom. Na een tijdje zat mijn neefje op het uiteinde van de bank te xboxen en ik zat achter hem te voeden (hadden zo'n chaise lounge of hoe dat heet) ineens draait ie zich om om me wat te vragen, nou hij wist niet wat ie zag en keek ook heel snel weg waarna ie nog een keer terugdraaide zo van, heb ik dat wel goed gezien. Zie ik hem giechelen en 2 minuten later vraagt ie aan zn vader: papa? Kreeg ik ook borstvoeding? vond ik wel een leuk momentje. ooh en de 3 jarige dochter van een medemama maakt ook een leuke opmerking toen ze haar moeder zag kolven: mama je lijkt wel een gieter!