Hallo, Mijn zoontje van 11 maanden heeft een eetprobleem. Al vanaf het begin vanaf vijf maanden toen wij begonnen met vaste voedingen. En hij spuugt al sinds hij twee weken oud is bij de borstvoeding. Hij heeft heel veel gespuugd. Ik krijg elke week logopedie en Thuiszorg. Er komt elke dag een verpleegkundige aan huis bij 1 of 2 eetmomenten. De afgelopen 3 weken hebben wij twee opnames gehad. 1 x van bijna twee weken. De andere keer 3 dagen. De laatste was van het weekend. Ze hopen het te kunnen doorbreken. Maar dit lukte helaas niet. Nu wordt hij drie dagen opgevangen op een medisch kinderdagverblijf om het als nog te doorbreken. Ze kijken het max nog drie weken aan. Hij eet zo weinig op een dag. 8 hapjes brood, 1 cracker, wat limonade ( alleen op een lepel wilt hij dat, beker, tuit beker, open beker, flesje weigert hij) en een toetje voor het vocht, en ik geef nog borstvoeding (ik mag hier en kan hier ook echt niet mee stoppen) 1 hap avond eten en vanavond wilde hij maar twee happen van zijn toetje en weigerde daarna. Hij is boos, weigert veel en kokhalst of spuugt vaak bij een maaltijd. Na een maaltijd stopt hij zijn vingers achter in zijn keel om het op te wekken. Ik ben helemaal kapot. Ben zo moe. Hij valt af. Voor de eerst opname een halve kilo afgevallen. Weer aangekomen in het ziekenhuis. Nu weer 400 gram afgevallen. Hij huilt veel en is erg hangerig. Ik vind het heel moeilijk om hem zo te zien. Ze denken dat het eten komt door een trauma. Hij is 2 keer geopereerd. Ik moet elke avond medicijnen toedienen, vaak onder dwang, narcoses etc. Hij is geboren met spina bifida. De dagbehandeling op het medisch kinderdagverblijf is de laatste hoop van de artsen. Anders wordt het een sonde. Jullie tips of ervaringen?
Och meid.. ik heb geen tips. Maar wat zwaar voor jullie gezin en voor je zoontje.. Drinkt hij bij jou wel regelmatig etc? Ik ken namelijk 2 vrouwen die hun kinderen het eerste jaar sowieso alleen maar bv gaven.
Ja ik geef het drie keer op een dag. Meer mag ik niet geven ivm de eetmomenten en de kans heel groot is bij zo'n eetmoment dat hij zijn melk er dan ook uitgooit.
Bv zit geen beperking op mijn zoontje is 8 maanden al dan wel gezond maar eet ook amper iets zit onder de groei curve Zodra stukjes in ze mond komen kokhalzen etc Hij heeft ook KMA Krijg fruit groente aangeboden daar gaat maar 2 of e hapjes Ik geef zoveel mogelijk bv wantookal als ik een voeding over hij wilt gewoon niet zit nu op zo 8 voedingen per dag Eerste jaar is de bv genoeg Hij ontwikkeld zich heel goed vrolijk etc dat is voor mij belangrijker als gewicht
Hij spuugt en kokhalst ook op bv. Tijdens de voeding of er net na. En hij drinkt ook vrij weinig nog borstvoeding. Tijdens de opname gewogen. Hij drinkt hoogstens 50 cc. (Wegen voor en na een voeding) Hij drinkt een paar minuten (minder dan 5). Ik heb nog genoeg melk.
Zijn medische oorzaken voor het spugen en het niet eten uitgesloten? Op fb ben ik lid van een groep voor kindjes met sonde en/of chronische eet problematiek. Wellicht kun je daar antwoorden vinden. Je mag me een pb sturen als je wilt weten welke groep dit is. Mijn jongste heeft 2 keer lange tijd sondevoeding gehad en het eten en drinken geven is ook nu nog altijd een drama. Ik ben wel heel benieuwd hoe die thuis zorg bij jullie geregeld is, is dit via het ziekenhuis gegaan? Het eten geven is hier namelijk ook meer dan een dagtaak, zo erg dat ik soms met weemoed terug kijk naar de tijd dat hij een sonde had, toen hoefde ik me geen zorgen te maken over zijn intake.