Zijn er hier meer kindjes van bijna 18 maanden die weinig of tot niet praten Vin zegt alleen maar papa, mama bah meer komt er niet uit hij begrijpt veder wel alles maar er komt niks uit Begin me toch zo langzamerhand wel een beetje zorgen te maken groetjes daphne
Oh ik zou me er nog geen zorgen over maken, 18 maanden is nog niet zo oud en iedereen doet het op zijn eigen tempo. Mijn nichtje begon pas echt te praten toen ze 2 was
Geen zorgen maken hoor. Ik ging ook pas praten met 2 jaar en het is echt wel goed gekomen met mijn communicatieve vaardigheden. Je schrijft ook dat hij wel veel begrijpt. Dat is een teken dat het echt wel goed zit met zijn taalontwikkeling. Mijn dochtertje, iets ouder, zegt nu wel zo'n 40 woordjes, maar zij loopt nog niet.
vaak is het een of het ander sneller in ontwikkeling; is hij motorisch goed ontwikkeld? als logopedist zijnde, hoef je je niet druk te maken. ik weet niet of je voorleest, DOEN, benoemen wat je ziet DOEN, maar ik geloof wel dat je dat al doet... niet druk maken.. gr daniella
Hoi Bengel Ik benoem de hele dag alles, alles waar hij naar wijst benoem ik zing liedjes met hem. Het zal inderdaad allemaal wel goed gaan komen denk ik Oja en motorisch is hij veder goed ontwikkeld groetjes daphne
sophie zegt ook nog maar weinig hoor. mama, is de laatste tijd hot papa wat minder toe is vogel tie is die jam jam, dan komt er eten aan dat was het volgens mij wel
Ik maakte me ook wel een beetje zorgen, maar op het CB waren ze dik tevreden met de paar woordjes die er half uit komen. Als ze je begrijpen, kennen ze de woorden blijkbaar wel. Het praten komt vanzelf.
Mijn neefje van 18 maanden praat eigenlijk ook nog niet, je kunt ook bijna nog geen losse woordjes van hem verstaan (heb m nog nooit papa of mama horen zeggen). hij brabbelt genoeg, maar onverstaanbaar. Nu moet ik eerlijk zeggen dat zijn ouders niet echt hun best doen om hem te verstaan en "met" hem te praten. Letterlijk zeiden ze: "ik weet niet waar hij het over heeft hoor." mmmm?
Ons mannetje praat ook nog niet. Wel in babytaal hele verhalen, maar verders weinig woordjes. Papa en mama, o ma, o pa. En nog een paar. Wij wachten het rustig af wanneer er een "waterval" aan woordjes gaat komen Maar ook ik maak me af en toe wel een beetje zorgjes Maar schijnt niet nodig te zijn, komt allemaal vanzelf Ik merk wel dat hij er zelf een beetje gefrustreerd door raakt, als je hem niet begrijpt. Gelukkig komt dat weinig voor, maar het is toch af en toe wel moeilijk voor hem. Maar nogmaals, we wachten het rustig af. Succes! Liefs, mussie
Hier ook een 'slechte' prater. Er komt ook nog niet zoveel uit en wat er uit komt is maar de helft van een woord Bijvoorbeeld..bo is boven of boterham (net waar hij op dat moment naar kijkt), ba is bal of bad. Is even goed opletten wat hij nu precies bedoelt. Hij maakt heel veel duidelijk met gebaren die hij zelf heeft verzonnen Ik zou me idd nog geen zorgen maken..ze gaan vast ooit praten en kletsen ons dan de oren van ons hoofd
Hier het zelfde. Mama kan hij zeggen, papa kan hij ook maar zegt hij bijna niet. Uba is Bumba en die tee uh is Drie twee een (zeggen wij altijd als we hem "laten vallen") Verder owa (oma) en die maar dat is het wel.
Hier werd de grote 'sprong' (van een stuk of 4 woordjes naar heel veel) gemaakt toen we 2 weken op vakantie waren geweest met familie; doordat onze dochter haar grote neef van bijna 3 volop hoorde praten, ging ze zelf ook ineens vanalles zeggen. Tot die tijd zei ze nog bijna niks. Ze was toen trouwens 14-15 maanden, wel iets jonger dus. Maar ik denk dat ze later was gaan praten als we die vakantie niet hadden gehad. Ze begreep ook al veel toen ze nog niet praatte en dat merkten we wel, want toen ze eenmaal begon te praten hield ze ook niet meer op. Inmiddels kan ze bijna alles zeggen, ongelooflijk. Dus... het komt vanzelf, moment is bij iedereen anders. En als je het toch wat wilt bespoedigen kan het misschien helpen als je kind met pratende peuters omgaat. Maar maak je niet druk, komt allemaal goed!