Vreselijke nachten...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Novaatje, 3 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novaatje

    Novaatje Lid

    13 aug 2013
    24
    4
    3
    NULL
    NULL
    Sinds een maand zijn de nachten verschrikkelijk.

    We hebben een zoontje van 17 maanden en het slapen gaat op zijn zachtst gezegd beroerd. Overdag gaat het makkelijk, we doen hem rond 12 uur naar bed en slaapt dan vaak voor een uur of 2/3. Als we hem in de avond naar bed doen geeft hij vaak nog wat kikjes, maar gaat dan ook redelijk makkelijk slapen. In de nacht echter is het bal. Vaak zijn we minimaal een uur bezig om hem weer in slaap te krijgen. We geven hem een flesje wat hij rap opdrinkt en wanneer we hem weer in bed leggen stuiten we op een hoop weerstand. Laten huilen hebben we geprobeerd, maar vaak zitten we toch weer midden in de nacht beneden. Vannacht duurde het van 1 tot 4... Ik raak momenteel zo gefrustreerd van de situatie, ook uit vermoeidheid. Ik hou hele gesprekken in mezelf wanneer ik met hem bezig ben om maar mijn frustratie kwijt te kunnen. Vaak neemt vriend het ook over omdat ik het ook gewoon niet meer trek. Hij huilt snachts, wil niet slapen, lijkt bozig...

    Ik heb een boek besteld van een gecertificeerde slaapcoach. Normaal ben ik nooit zo van de zelfhulpboeken, maar ik ben redelijk wanhopig. Vriend houdt vol dat dit een fase is en dat er dit ook bij onze oudste hebben gehad, maar ik weet het niet... Ik ervaar dit als heftig...
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Ik zou het slaapje in middag inkorten tot bijvoorbeeld max 1 uurtje. Misschien is hij in de nacht niet moe genoeg op juiste moment omdat hij overdag veel slaapt? In nacht niet willen slapen was hier altijd een reden om te kijken naar het slapen overdag. Er zijn genoeg kinderen die tussen 18-24 mnd überhaupt stoppen met middagslaapjes, niet alle kinderen hebben evenveel nodig.

    Verder veel sterkte, het is zwaar als het slapen slecht gaat...
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    er is een boek, het olifantje wat niet wilde slapen ofzo heet t. Zijn meerdere dieren varianten van. Is van ik geloof een deense schrijver en is op een bepaalde manier geschreven dat t werkelijk slaapverwekkend is. Zit ook een voorlees instructie bij.

    Als nachtlampje niet helpt kan dat allicht een ding zijn.

    Hier juist een kleinere speen geintroduceerd, die flesjes gingen TE rap op. Met de kleinere speen was ukkepuk zo moe van al dat werk dat die als een blok beton in slaap viel.

    Ook geen extra licht, niet praten en zelfs niet aankijken (al was mn dochter er alles aan gelegen om je aandacht te trekken dus best lastig om je lachen in te houden)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Wisselen jullie wel af? Dat jullie om de beurt een nacht dienst hebben en de ander slaapt? Van mij part slapen op een andere kamer.

    Hier nog 2 nachtvoedingen (borst) en hij wordt 2, ik ben zo moe en lontje wordt zo kort ook :( ik eet wel eens s avonds in bed: gewoon om even rust en stilte te hebben.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  5. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.879
    3.849
    113
    Vrouw
    Wij hebben met een slaapcoach gewerkt. Wat voor ons hielp was dat we wisten dat we het "goed" deden, waardoor we veel consequenter waren.

    - vanaf 9 maanden is nachtvoeding niet meer nodig. Uit de voeding komen suikers waardoor een half uur na de fles energie vrij komt en je kindje of wakker wordt of niet wil slapen
    - eten minimaal een uur voor het slapen gaan
    -middagslaapje maximaal 2 uur
    - kamer helemaal donker
    - witte ruis (echt behoorlijk hard) aan
    - troosten met shuffle methode

    Voor ons was de shuffle methode eerst 2 minuten laten huilen, dan 2 min praten (eentonig "het is bedtijd ga maar slapen... Mama is hier"), 2 min aanraken en dan eventueel uit bed halen als ze bleef huilen. Zodra ze stopt met huilen weer wat afstand nemen (dus op een stoel gaan zitten) en het riedeltje van voor af aan. De stoel waar je op gaat zitten zet je steeds iets verder weg van het bedje. Het idee is dat ze daarmee leren zelfstandig in slaap te vallen. Als ze bij jou in slaap vallen en jij bent er s nachts niet zijn de slaapomstandigheden veranderd. Inmiddels kunnen we vanuit ons eigen bed roepen "het is bedtijd ga maar slapen" en 8 van de 10x is dat genoeg.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Wij gaven de fles gewoon in bed. Die dronken ze zelf leeg en vielen dan weer in slaap. Dus niet uit bed halen, geen lampje aan, geen aandacht. Gewoon fles in de handen stoppen en weer weglopen. Valt misschien nog te proberen omdat ik lees dat hij uit zn bed wordt gehaald.
     
  7. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Middag slaap inkorten? Onze zoon is in februari 1,5 en gaat in de nacht wakker zijn wanneer we hem overdag te lang laten slapen.

    Frustratie voelen kinderen ook aan en dat is logisch. Knap dat jullie afwisselen met het nacht ritueel.

    Sterkte de komende periode!
     
  8. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    En erbij gaan liggen? Of hem bij je in bed nemen?
     
    JupitR vindt dit leuk.
  9. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.745
    1.322
    113
    Vrouw
    Idd het slaapje overdag inkorten naar 1 a 1,5 uur. Wat hier ook een groot verschil maakt is een bakje kwark na het avondeten, daar slaapt ie goed op door.
     
  10. Kikki1

    Kikki1 Actief lid

    28 aug 2017
    130
    40
    28
    Vrouw
    Ik zou het slaapje overdag naar Max 2 uur doen. Snachts geen fles meer.

    als hij huilt ga je erheen. Lamp uit, zo min mogelijk (liefst niets) zeggen. Je geeft de speen/knuffel als hij die heeft, aai over de bol en geeft aan dat het tijd is om te slapen.

    bij erge verdriet event even eruit. Even kort knuffelen tot er weer wat rust is. Dan weer neerleggen.

    een kus en een knuf en dan ga je weer weg.

    en dan elke 10 minuten erheen zo. 10 minuten is ongeveer hoor. Je hoort aan het huisje wel of je eerder moet. Maar probeer wel richting de 10 te gaan.
    Bij rustig jengelen hoef je niet te gaan nog.

    zo leert jouw kindje dat snachts wakker worden niet erg is. Dat mama of papa er nog steeds is. Maar dat het geen feestje is. Geen drinkmoment en lekker uitgebreid knuffelen of beneden zelfs spelen.

    ik zou proberen hier naartoe te werken.

    is heel pittig. Ik weet het uit ervaring. Maar de situatie nu is ook pittig. En die is niet zoals je wilt en niet zoals goed is denk ik.
    Ik verwacht dat als hij ontdekt hoe het vanaf nu werkt snachts het met enkele dagen beter gaat.
    Sterkte hoor! Want slechte nachten zijn zo intensief…
     
  11. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    #11 samarinde01, 8 jan 2022
    Laatst bewerkt: 8 jan 2022
    Wij gaven s nachts ook gewoon een flesje bij mijn oudste, we gebruikten dan de 1 speen. Gaat lekker langzaam en dan werd hij lekker moe van het drinken. En soms hielp het totaal niet.

    Mijn jongste heeft tot hij 2jaar was s nachts gedronken. Tot 1,5 aan de borst en vanaf toen een flesje water. Soms wel 2/3 keer.
    Ik hield dat altijd saai, stil en donker. Maar de behoefte bleef. En ineens was het voorbij. Zo van het ene op het andere moment.

    Slaapje overdag inkorten deden wij ook.

    Ook sliepen ze altijd savonds in in hun eigen bed en als ze gingen spoken dan legden we ze bij ons. Of ik kroop bij ze in. Of sliep op een matras naast ze. Maar met wat op dat moment werkt. De beddendans noemden we dat. En de grap is: het is vanzelf verdwenen! Het spoken begin steeds later en minder. En tegenwoordig slapen ze, op nachtmerries na, altijd in hun eigen bed.

    Je hebt ook regelmatige fases van verlatingsangst. Als je je verdiept in wat er qua ontwikkeling gebeurd in dat lijfje, ga je het beter begrijpen.
    Al blijft het natuurlijk mega zwaar. Klinkt allemaal heel saamhorig wat ik schrijf. Maar het was echt geen grapje. Ik vond het zelfs traumatisch. Elke keer weer wakker gehuild worden.. pff. Bij ons was het soms zelfs elk uur.

    Mijn eigen conclusie is nu dat je als moeder gerust mag aanknoeien. Doe lekker wat voor jullie werkt. Strijd kost zoveel energie.. en soms werkt gewoon even niks. Over een tijdje is hij groter, veranderen behoeftes en voel je vanzelf of het tijd is voor de volgende stap.
     
  12. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Wat vervelend voor je, ik voel je! Hier was de derde van 14 mnd tot 21 mnd aan het spoken. Met name 17-21 mnd, heftig was dat!
    Precies wat jij schrijft, met op bed leggen, huilen,snachts wakker.

    Achteraf echt een fase.
    Eentje waarin frustratie naar voren kwam want hij wist zoveel maar Kon het niet in woorden onderbrengen. Ineens met 20-21 mnd een sprong, Kon hij zinnen brabbelen, benoemen wat hij wilt, pijn aangeven.
    Ook tandenleed in die periode waar hij snachts van wakker werd.

    Hier gestopt met de fles met 14 mnd. Ik kan me voorstellen dat na een voeding de suiker piekt en dus zijn lijf geactiveerd wordt en dus wakker is. Voedsel verteren is hard werken, een lijf in actieve staat.
    Terwijl je het tegenovergestelde wilt: rust.
    Mag ik vragen waarom je deze fles nog geeft? Komt hij zoveel voeding en vitaminen tekort overdag?
    Hier een slechte eter overigens, maar slaapt gewoon prima daarop.

    Ik heb meneer snachts in die heftige periode dat ik het ook moeilijk trok gewoon tussen ons in gelegd. Hij sliep en wij sliepen, hoera!
    Niets verwennerij,l. Blijkbaar had hij die geborgenheid nodig...
     

Deel Deze Pagina