Onze dochter van 8 weken slaapt 's nachts al heerlijk door, zo'n 7 uur aan een stuk. Daar zijn we natuurlijk blij mee maar overdag en 's avonds slaapt ze met geluk alles bij elkaar misschien effectief 2 uur en dat lijkt me niet genoeg..Op zich is ze verder alert en vrij vrolijk maar ik zie haar vaak gewoon vechten tegen de slaap. Ze slaapt sinds een paar dagen in een Puckababy, omdat ze nogal beweeglijk is. Maar als ik haar erin neer heb gelegd, waarbij ze me overigens lachend aankijkt als ik haar dichtrits, ben ik nog niet beneden of het gehuil begint al. Ik laat het meestal zo'n 5 a 10 minuten gaan, en dan ga ik even troosten (speentje erin, opnieuw instoppen, niet tegen haar praten). En dan is ze stil en vallen haar ogen meestal ook weer dicht. Maar meestal begint het ge-emmer een paar minuten later opnieuw. Het slaapje na de eerste fles van de dag gaat meestal nog wel, van 8 tot 9.30 uur ongeveer maar daarna is het eigenlijk onmogelijk haar in bed te leggen.. In het begin sliep ze beneden in de wagen of bij mij of bij mijn man, maar nu schrikt ze wakker van elk geluidje dus ik denk echt dat de rust van haar eigen kamertje nodig heeft. En wij kijken 's avonds vaak tv en al dat geflits en geluid kan voor haar toch ook niet goed zijn? Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat ik nu moet doen: volhouden en haar maar laten krijsen in de hoop dat ze het uiteindelijk opgeeft, of toch maar bij ons houden?
Hoe laat leg je haar na 9.30 uur weer in bed? Misschien moet je haar eerder in bed leggen, zodat ze makkelijker in slaap valt. De eerste weken/maanden was het hier een rommeltje qua slapen, dus het is wel herkenbaar.
Persoonlijk ben ik absoluut geen voorstander van "laten huilen", maar ik heb gemerkt dat daar de meningen ook over verdeeld zijn. Volgens mij heeft jullie baby gewoon nog heel erg behoefte aan haar papa en mama. In elk geval... hier ook een super alerte baby die overdag en 's avonds niet slaapt. (zelfde leeftijd ook). Ik doe haar vaak in een draagdoek, dan slaapt ze heel lichtjes en ook niet al te lang, maar toch.... Mijn meisje heeft nog een enorme "mamahonger" en wil dan gewoon niet alleen zijn. Ik probeer haar wel eens weg te leggen als ze in de doek in slaap is gevallen, maar negen van de tien keer is ze direct wakker, zodra ik de doek heb los gemaakt.
Het flessenschema wisselt nog weleens, maar vanochtend bijv. had ze om 8.00 uur de fles, heb ik haar bij de eerste vermoeidheidssignaaltjes weer in bed gelegd om 9.00 uur. Om 9.45 uur was ze toen alweer aan het krijsen..
De slaapcyclus van een baby duurt 45 minuten. Ze moet nog leren om na zo'n cyclus zelf weer in slaap te vallen. Wat je misschien kunt doen is zodra ze wakker wordt (dus niet zover laten komen dat ze gaat krijsen) haar in haar bedje troosten (evt. speentje als ze die heeft) en dan slaapt ze misschien verder. Hier heeft inbakeren wel goed geholpen... Door maaiende armpjes kon mijn zoon ook niet doorslapen en met een inbakerdoek maakte hij veel langere slaapjes. Nog een tip voor een supergoed boek: Baby in een droomritme (Stephanie Lampe). Heb hier heel veel uitgehaald, echt een aanrader.
En als het niet lukt, dan komt het vanzelf! De eerste maanden waren hier ook rommelig wat slaapjes betreft. Heb hem ook veel bij me gehouden in de draagzak, maar ook heerlijk met hem op de bank geslapen. Als hij maar sliep, dat was het belangrijkste.
Dat boek van Stephanie Lampe heb ik ook, maar ik heb niet het idee dat het bij ons kind werkt ofzo..Ze vertoont vaak geen duidelijke slaap-signalen, of ze valt gelijk na de fles bij mij op de arm in slaap. Dan ga ik haar niet meer in de box leggen om te spelen maar leg ik haar in bed. Maar zodra ze doorheeft dat ze in bed ligt: huilen..'s Nachts gaat het wel gelijk goed.
Heeft ze verder nergens last van? Mijn zoon vond het ook niet fijn om plat te liggen, maar dat was vanwege verborgen reflux.
zeer herkenbaar dit, mijn mannetje is nu 11 weken en t gaat al weken zo. Na zijn geboorte sliep hij de hele dag door, werd alleen wakker om te eten (wel altijd op tijd). hij sliep ook altijd beneden, waar je alles kon doen, hij werd nooit wakker van alle geluiden. rond week 7 ging hij moeilijker slapen in de middag en avond, wel sliep hij van 22.00 tot 4.00, daar was ik wel blij mee,kreeg zijn fles en sliep toen door tot 7 uur. Nu is hij 11 weken en slaapt van 21.30/22.00 tot 6/7 uur. daar natuurlijk superblij mee, alleen de middag en avond slaapt hij totaal misschien 2/3 uurtjes. Ik dacht ook dat t te weinig was, maar je kan ze moeilijk dwingen. Hij is vrolijk, ligt in zijn box, speelt, brabbelt etc etc, t is een super vrolijke jongen. heb de ha wel eens gevraagd, maar die zei ook zolang hij vrolijk is, goed eet en groeit, zou ik me niet druk maken....en ja heb me er bij neergelegd, ben nu lekker actief bezig met em...soms wil ie wel in mijn armen in slaap vallen en dan laat ik hem lekker zo liggen, maar ook dan hoor...ene keer slaapt ie dan een half uurtje, maar hij kan ook zo weer na 5 min wakker worden..
Koop een draagdoek/ergonomische drager en als je 1-2 maanden verder bent, kost het je waarschijnlijk veel minder moeite om haar in bedje te laten slapen zonder laten huilen.
Ze geeft wel regelmatig mondjes terug en ik vind haar wel vaak 'herkauwen' en slikken na de fles, en sabbelt daarna ook vaak op haar handjes. Maar verschillende mensen in mijn omgeving hebben me gezegd dat dit normaal gedrag is, ook de ha. Ook huilt ze niet overmatig veel vind ik. We hebben wel gedoe met de fles, zijn nog steeds op zoek naar de goede fles/speen. Dat loopt dus nog niet lekker, maar voor de rest kan ik niet echt duidelijk iets aanwijzen waar ze last van zou hebben, waardoor ze niet wil slapen. En 's nachts gaat het dus wel goed..
Toevallig hadden wij het er onlangs nog over die periode dat ons zoontje (nu 10 maanden) absoluut niet savonds wilde slapen. Ik vroeg me toen ook af of en wanneer ik mijn avond weer terug zou krijgen.. Opeens, van de ene op de andere dag gaf hij aan dat hij vroeg in de avond naar bed wilde en dat is nooit meer anders geworden. Ik denk dat hij 4,5 maand was. Ging gelijkop met het verdwijnen van zijn krampjes. Ik heb hem altijd lekker bij me gehouden, daar had ie gewoon behoefte aan. Gaat vanzelf anders eorden
Hier moest ik haar met speen in slaap wandelen in de draagzak. Anders werd het ook brullen. Hier kon ze bijna niet slapen overdag (s nachts sliep ze wel goed). Osteopaat heeft hier een heel stuk geholpen.