wel/niet naar lactatiekundige of tips

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MEMK, 12 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MEMK

MEMK Lid

23 dec 2015
    65
    18
    8
    NULL
    NULL
    #1 MEMK, 12 sep 2016
    Laatst bewerkt: 12 sep 2016
    Hallo allemaal,

(situatie ter illustratie)Inmiddels is onze zoon 3 weken geleden geboren. Snelle bevalling van minder dan 7 uur (1e kindje, binnen 1 uur van 3 naar 9 cm ontsluiting). Kindje had in vruchtwater gepoept en 2 keer navelstreng om nek. Begon gelijk te huilen na geboorte en had goede apgar. Borstvoeding kwam gelijk goed op gang. Bij 10 dagen is zijn tongriempje gekliefd, omdat deze te kort was.

Nu heeft hij sinds vorige week in de avond enorme last van kramp. Ruim 3 kwartier gillen als een speenvarken. Heel zielig. Ik dacht dat het kwam omdat ik zelf Colon Clean gebruikte, om mijn ontlasting soepel te houden. Hier ben ik mee gestopt, maar krampjes lijken aan te houden. Ook geeft mij meerdere malen per dag melk terug. Dit varieert van een mondje tot een flinke golf (niet dagelijks).

We geven hem Cinababy.

Tijdens het voeden valt het mij op dat hij erg gulzig is. Mijn tepel glibbert af en toe door zijn mond, omdat er veel melk uitkomt. Hierbij neemt hij dan ook lucht mee naar binnen. Daarbij is hij ook veel aan het winden.

Is het raadzaam een lactatiekundige te vragen of hem met zijn gulzigheid goed aan te leggen en te voorkomen dat hij heel veel lucht binnen krijgt?

Daarnaast heb ik er ook moeite mee om hem goed te laten boeren. Soms lukt dit gelijk, maar regelmatig duurt het enorm lang voordat hij boert.

Tips zijn welkom. Alvast bedankt.

2. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Lactatiekundige kan raadzaam zijn als je er erg onzeker van wordt.
    Wat bij mij goed hulp bij mijn oudste en jongste, dat waren gulzige drinkers was om als de toeschietreflex op gang kwam ze even van de borst af te halen en die melk in een doek te laten stromen.
    Het gaat dan zo hard dat ze de melk niet kunnen verwerken.

Ze werden dan wel boos maar dat werden ze ook als ik ze aan de borst liet en ze zich verslikten in de melk.

Boeren heb ik niet zo veel ervaring mee. Ik had nooit van die 'boerderige' kindjes. Soms na 1 borst een klein boertje en dan gingen ze weer verder.
    Vaak voedde ik ze gewoon direct door.

Succes er meen. En geloof me, het wordt steeds leuker hoor het voeden. De eerste twee maanden zijn vaak even afzien maar het wordt beter.

3. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Hier in het begin hetzelfde probleem, ik had een hele sterke toeschietreflex waar ze zich telkens in verslikte. Ik heb hiervoor toen een lactatiekundige laten komen.
    Als er veel melk uitkomt gaan ze "klakken" om lucht mee binnen te zuigen om het vacuum te verminderen, omdat door het vacuum de stroom alleen nog sterker wordt. Gevolg is veel lucht binnen krijgen en idd krampen als die lucht er niet uitgeboerd wordt. Wat bij mij heel erg heeft geholpen is rechtop voeden; dus in een soort rugbyhouding en baby dan naast mij rechtop laten zitten. Ik zette haar dan tegen mijn rechter flank als ik mijn linker borst gaf, en draaide mij dan wat naar haar toe zodat ze er makkelijk bij kon. Door het rechtop zitten ging ze tijdens de voeding al boertjes laten.
    De ergste druk er vanaf kolven (kan met de hand) kan idd ook helpen.
    En boertje na de maaltijd werkt hij mij het beste als ik haar even echt in zithouding op mijn been zette, licht voorover gebogen, kinnetje ondersteunen met 1 hand en dan licht op rugje slaan met de andere hand.

Heb je al iets van n infacol of zo geprobeerd? (Wilde mijn baby overigens absoluut niet hebben hoor, maar hoor er wel goede verhalen over van vriendinnen)

4. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb geen directe tips voor je, maar wil aangeven dat ik heel veel aan de lactatiekundige heb gehad.
    Maar vooral de support en het gevoel dat je altijd op haar terug kunt vallen bij problemen.

5. Manna

Manna Fanatiek lid

2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Bij twijfel zou ik echt bellen. Ik vond het ook erg prettig het een en ander samen te kunnen bekijken en met frisse moed weer verder te gaan

6. ProudMom

ProudMom Niet meer actief

Ik zou ook een lactatiekundige raadplegen, dan krijg je meteen het goede advies en ze kijkt even met je mee hoe hij drinkt aan de borst.
    Bij mij hielp het ook om de eerste toeschietreflex even weg te laten lopen, daar verslikte de kleine zich ook snel in en kreeg ook niet goed grip als de melk te hard stroomde. Een luxeprobleem zullen we maar zeggen :D
    Succes!

Deel Deze Pagina