Ik denk dat je het moet proberen en dat je haar de kans moet geven er zelf mee te gaan komen... Anders blijf je ws op deze manier bezig en het eigen willetje wordt alleen maar meer...
Ik ben er zo bang van. Wat als ze niet zelf komt? Wat dan? We gaan vanavond naar de KA om het voor de zoveelste keer te bespreken en we zullen zien of ze ermee akkoord gaat om het gewoon te laten. Als ze niet wil, dan niet. Dan krijgt ze niks. Ik snap het niet... er zijn hier mama's die zeggen: geef dan wat ze wel wil, en anderen zeggen: Ik bepaal wat ze eten en de kindjes bepalen hoeveel. Maar hoe weet je nu welke aanpak de juiste is?
Gewoon bij de maaltijden en tussendoortjes alles neerzetten en haar laten gaan. Wel alles aanbieden om de tijden die jij wil.
maar als ze 400 ML melk drinkt, dan drinkt ze dus niet niks... 400 ML EN 3 slokjes EN vocht uit fruit enzo is best even prima hoor, daar krijgt ze niks van
Nja als je kindje echt niks drinkt(zoals ik in het begin van je posts dacht) dan zeg ik geef wat ze wil, want dan is het allerbelangrijkste vocht binnen krijgen... Maar als ik hoor dat ze wel gewoon melk drinkt, en ook slokjes drinken neemt...Dan is er in mijn ogen niet veel aan de hand en bepaal jij dus
Die 400 ml is in de vorm van melkpap. Die krijg ik er wel, maar door middel van afleiding van haar zelf met stukjes groenten ofzo te laten spelen op een mickey mouse bordje. Die stukjes groente bestudeerd ze dan en wil ze opeten en zo voer ik haar ondertussen. Dan eet ze best.. de ene keer alles op, de andere keer raakt ze wat sneller gefrustreerd dat ik haar de groente niet laat opeten en lukt het niet om alles op te eten. Als ze de groenten begint te kauwen gaat ze braken en blijft er niks in
Tot voor kort (voor haar oorontsteking) dronk ze wel 's ochtends nog een fles. Dit lukt nu niet meer. En melk gaat er enkel in als melkpap met de lepel en met afleiding. Ik weet niet of dit gewoon z'n gang moet laten gaan en dat het een fase is. Dat ze zelf wel zal leren drinken uit een beker? Of moet ik gewoon hard met haar zijn?
Leren drinken uit een beker gaat ze sowieso wel leren Ik zou gewoon doen wat je nu doet, je proberen niet te druk te maken want je kindje pikt dat op, goed de plasluiers in de gaten houden, en het verder een beetje laten gaan En eventueel gewoon uit een baby fles laten drinken?
Ik heb wat topics van je gevolgd en ik wil even zeggen hoe vreselijk rot ik het voor je vind!! Als ik me niet vergis ging je dochter toch al vrij snel de flessen weigeren? Ik kan me je zorgen erg goed voorstellen! Heel veel sterkte ermee, is niet niks!
Ik herken het probleem. Mijn zoontje drinkt ook niet... wat ik nu doe is brood in stukjes in een bakje yoghurt doen, water toevoegen aan zijn avondmaaltijd, extra (sappig) fruit tussendoor en inderdaad melk als pap aanbieden met een lepel. Verder bied ik bij iedere maaltijd drinken aan, maar als hij 2 slokken neemt dan is dat veel. Verder gaf het kinderdagverblijf mij nog als tip om een nat washandje te geven waar hij op kan sabbelen en met water en diksap ijsjes maken. Hopelijk kun je er iets mee, succes!
Ja, we hebben het tot nu toe inderdaad nog niet gemakkelijk gehad... Het stomme is, dat ik hier telkens topics open over haar eten, maar eigenlijk zou ik een topic moeten posten over hoe fantastisch Olivia eigenlijk wel niet is. Ze is een heerlijke meid, altijd vrolijk, lief, uiterst leergierig, enthousiast, ze slaapt prima, ... Het is een droomkind! Wanneer ze negen weken was zijn we met haar in het ziekenhuis beland, wegens verborgen reflux, ik ben kort daarna gestopt met bv (waar ze het uitstekend op deed!!) omdat ik door de stress en vermoeidheid te weinig melk had. Het ging twee weken goed en dan begon ze flesjes te weigeren en overslaan. Zo ging het verder met ups en downs en veel bezorgdheid van mijn kant, maar ook van de KA dat ze toch zo weinig dronk. Ik geloof dat we al vanaf vijf maanden melk met de lepel geven. Met af en toe periodes dat de fles toch wel weer gaat. Elke dag kan het anders zijn, het gaat periodes goed en dan weer niet. Vanavond zei de kinderarts dat we gewoon moeten blijven verder doen zoals nu. Ze komt goed aan (bijna 8 kg!!) en met haar geschiedenis is het niet aan te raden om haar 'uit te hongeren". Eet ze haar melk met afleiding, dan is dat maar zo. Ze zei dat Olivia het nu nog niet met opzet doet en waarschijnlijk gewoon niet graag melk eet. Het drinken uit een beker zal wel komen en als ze met 1 jaar nog altijd dit soort gedrag vertoond, dan moeten we maar wat strenger worden. Op dit moment is ze er gewoon te jong voor en omdat het periodes ook beter ging, moeten we het nog wat aankijken. Ze zei dat ik er echt mee moest ophouden om mezelf in twijfel te trekken, want dat het echt niet aan mij ligt, dat ik me al hard genoeg heb aangepast en echt alles voor mijn dochtertje doe. Ze is gewoon wie ze is.. en ik hoef het niet perfect te doen. Als ze melk eet met wat afleiding, dan is dat prima. Ze zal heus niet op haar 16 jaar nog afleiding moeten hebben om een beker melk te drinken. Olivia is echt een bijzonder kindje.. Ze bruist van energie en de vonkjes spetteren in haar oogjes... ze wil gewoon ontdekken, spelen en leren. En eten.. nou ja.. als dat moet. Groenten en fruit eet ze wel goed en ze is heel leergierig om stukjes te eten. Dus daar maak ik me ook geen zorgen om.. het is echt het drinken. Blijven oefenen dus... Bedankt aan alle lieve mama's voor de tips en de raad. Het lucht me altijd op om te lezen dat ik er niet alleen voor sta
Ik bedoel ook niet dat je haar uit moet hongeren hoor maar dat je niet al die toeren uit moet blijven halen. Maar als de kinderarts dat adviseert dan moet je dat doen. Ze moet natuurlijk niks tekort komen maar zelf aangeven dat ze honger heeft is wel mogelijk met 9,5 maand.
Is ook lastig al die adviezen... je moet doen waarvan jij denkt dat het het beste bij jullie situatie paste. Toen Lisa een sonde had en we zeker wisten dat ze kon eten, zijn we in overleg met de kinderarts een soort hongerdieet gestart. Dat betekende heel wat minder sondevoeding en dat ze zelf moest gaan eten en drinken. Na een half dagje jengelen pikte ze het zo op en een paar weken later ging de sonde eruit. Had ik nooit gedacht... ik weet niet of zoiets bij jouw kindje gaat werken. Is misschien het proberen waard als het slechter gaat met hoe je het nu doet. Honger laten krijgen werkt voor haar misschien wel om juist weer te gaan eten. Maar het blijft lastig en elk kind is anders...
He wat vervelend en helaas ook herkenbaar. Ik heb twee van zulke kindjes gehad. Niet willen drinken. Ook ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Wat ik heb geleerd is om het echt los te laten. Op een gegeven moment draait alles om vocht er in te krijgen. Voor alle partijen frustrerend. Mijn tips; - vaste drinkmomenten - vaste drinkbeker/fles. Niet wisselen. - een zetpil geven ongeveer een uur voor de nachtfles. Want met oorontsteking doet drinken en mn zuigen verschrikkelijk zeer! - niet dwingen En heel gemeen gezegd maar ze doet het blijkbaar prima op minder! Dat was hier ook zo. Vertrouw erop dat ze het echt aangeeft en het zelf regelt!
Overigens lusten die van mij nog steeds geen melk. Roosvicee gaat er wel in. Om ze wat voedingsstoffen te geven gooide ik de melkpoeder door de fruithap. Heb je al eens contact gehad met een diëtiste? Die kan ook nog leuk meedenken.
Mijn jongste drinkt 's ochtends een fles en verder alleen maar slokjes hier en daar. Door zijn fruit en yoghurt komt hij wel aan zijn vocht. Ik heb het helemaal losgelaten. Mijn oudste heeft maandenlang hetzelfde gedaan. Hier kwam het vanzelf goed.
Mijn dochter was ook een moeilijke drinker. Ik was daar ook altijd in mijn hoofd vochtlijstjes aan het bijhouden en eigenlijk drinkt ze pas echt goed sinds een half jaartje of zo (ze is nu bijna 5 en nu drinkt ze echt wel 4 a 5 (plastic ikea)bekers drinken op een dag minimaal excl fruit en excl vla/yoghturt). Ze zeggen wel eens "om niet uit te drogen moet je kindje 50 ml per kilo lichaamsgewicht drinken" (dat heb ik toen wel eens ergens vandaan gehaald maar heb geen bronnen). Dat was maximaal wat ze dronk (incl fruit en toetje). Ze weigerde ook al bij 7 maanden de melkflessen. Met de overstap naar gewone melk dronk ze het weer heel eventjes maar nu nog steeds drinkt ze niet graag melk. Als ze ziek was dan dronk of at ze helemaal niet. Wat er dan nog wel eens in ging was appelmoes. Dat gaf ik vaak als extra tussendoortje als ik twijfelde of ze wel genoeg had gehad. Maar, S huilde altijd met tranen en plaste altijd goed. Dus ze dronk niet veel en ik heb ook echt de momenten van aandringen gekend, maar op een gegeven moment kwam ik tot de ontdekking dat ze gewoon niet zoveel nodig had. Toen heb ik het los gelaten, het paste gewoon bij haar. Inmiddels niet meer. Nu doet ze alles om nog 5 minuten langer op te blijven
Een vermalen halve liga koekje met vers geperste sinaasappelsap deed hier wonderen Dan wordt het wat dikker... Of met sap van fruit vermengen..
Bedankt voor de tips iedereen. Gisteren had ik even de tuit van haar tuitbekertje gehaald en dat vond ze super lollig om gewoon uit een open bekertje te drinken. Ze deed flink wat slokjes - water weliswaar.. Melk duwt ze gewoon weg. Niet te geloven onze meid Vandaag is zij bij mijn moeder en ze zegt net hetzelfde: ze eet flink tot over de helft en dan is ze er klaar mee en verveeld. Ze wil liever spelen en ontdekken. In het kinderdagverblijf is er gewoon reuzeveel beweging en vanalles te zien rondom haar en andere kindjes die eten. Vandaar dat het daar ook vlot gaat. Als ik met haar ergens ben, op restaurant, bezoek, ..., dan eet ze altijd alles op zonder dat ze er erg in heeft, want ze is alles aan het bekijken en bestuderen. Ik hoop dat ze het wel zal leren met de tijd dat eten met mama en papa aan tafel gezellig is?