Waarom zo moeilijk doen over doorverwijzing KNO arts??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door angel071986, 7 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angel071986

angel071986 Bekend lid

24 mrt 2013
    721
    113
    43
    Mijn zoontje is nu bijna 17 maanden, en heeft echt voor de zoveelste keer oorontsteking...ik hou de tel niet meer bij (maar echt al vaak gehad!) Nu voor de 3de keer ook dubbele oorontsteking en daarbij nog een lichte keelontsteking. We gaan nu voor de 6 de keer aan de Ab, waar ik totaal geen voorstander van ben, maar ja ik wil wel graag dat hij zich goed/beter voelt.

Tijdens de winter hebben we met de arts gesproken over doorverwijzing naar een KNO arts, maar wilde eerst het voorjaar en begin zomer afwachten. Nu heeft hij alweer 3 keer oorontsteking gehad, maar nog steeds krijg ik geen doorverwijzing. Het enige wat ze zeggen is, ja het is een orenkind. Pffff wat heb ik daar nou aan, voor het zelfde geldt houdt hij er gehoorproblemen aan over.

Kan ik een doorverwijzing eisen? Is dat niet raar? Of kun je naar de poli bellen en het verhaal uitleggen? iemand tips :)

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou een andere huisarts zoeken. Dl is bijna 2 en heeft 1x een hele milde oorontsteking gehad. Je kan de poli altijd bellen , de situatie voorleggen en hun advies vragen.

3. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ik heb mij dit ook steeds afgevraagd toen mijn zoon steeds ziek was. Heb enorm aangedrongen. Bij mij hielp dat ik tijdens een weeguur extra naar het cb ben geweest. Uitdraai laten maken en kon aantonen dat de groei begon af te wijken. Dat is nl een van de factoren op grond waarvan ze mogen doorverwijzen. En een andere optie is een keer in het weekend naar de hap in het zh, dan is de lijn met kinderarts korter en komt deze vaak wel even langs. Niet zo netjes maar bij ons heeft het al een paar keer veel nut gehad (overigens bij ons niet expres in het weekend gegaan maar omdat zich toen ook echt iets voordeed).

4. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik heb het toen 'geeist'
    Gewoon aangegeven dat ik graag wil en dat als het niet nodig is ik dat graag van de kno hoor en niet van de huisarts en dat ik een doorverwijzing wil
    Als je zeker over komt zullen ze niet weigeren

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    en ik maar denken dat huisartsen geen fan zijn van antibioticakuren.
    ik zou lekker een andere ha zoeken, een keer naar de huisartsenpost gaan en het daar aankaarten of direct het ziekenhuis bellen en het ze daar voorleggen.
    sterkte!

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ha niet alleen naar de KNO arts! Ik moest hemel en aarde bewegen om bij een Kinderarts terecht te komen. En trouwens daar had ik ook niks aan. Die wilde het ook alleen maar ''aankijken'' want ja het is verder een alert en gezond mannetje :S

Volgens mij kun je het wel gewoon zeggen cq eisen hoor!

7. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Een verwijzing eisen. Niet akkoord gaan met ab. Dat is hartstikke slecht voor zo'n kleintje!
    Mijn dochter heeft 1x ab gehad voor oorontsteking en 1x vanwege een luchtweginfectie maar ze sliep altijd erg slecht en was een hangend, huilend kindje. Ik zat er zelf echt doorheen.
    Ik heb geƫist dat ik naar de kno wilde en ben doorverwezen. Gelukkig want ik kwam daar en werd gelijk duidelijk dat ze een oorontsteking had met veel vocht achter de trommelvliezen. De huisarts had het over een beetje rode oortjes. Arme meisje had gewoon pijn continu.
    Ze werd gelijk op de wachtlijst gezet voor buisjes in beide oren. Ze heeft ze nu 2wkn en wat een ander kind is het nu! Zo vrolijk en goed slapen.
    Oh en ze is nu net 16mnd.

8. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Toevallig ben ik vandaag bij de kno geweest met mijn zoontje. Mijn huisarts heeft mij gelukkig wel doorverwezen. De kno-arts zei vandaag dat 4-6 oorontstekingen per jaar een indicatie is voor buisjes. Dus jouw verhaal lijkt mij absoluut grond voor een doorverwijzing! Mijn zoon krijgt over 2 weken buisjes, ben er echt blij mee!

9. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Doorverwijzing eisen!!
    Mijn huisarts heeft het ook heel lang afgehouden bij mijn zoontje, tot wij het helemaal zat waren en gezegd hebben, nu moet er echt een doorverwijzing komen.
    Komen we bij de KNO arts, zegt hij gelijk: Ja flinke ontsteking, vocht achter te trommelvliezen.
    Inmiddels heeft hij buisjes en zijn zijn neusamandelen eruit.
    De huisarts bleef maar zeggen, ja nou ik zie niks hoor. ja wat vuil. Bleef alles maar aan de kant schuiven. En als ik dan zei: hij heeft zoveel pijn snachts, antwoordde hij: dat is raar. Nou, niet dus, ze waren gewoon wel degelijk ontstoken.
    Achteraf bezien wou ik dat we veel eerder naar de kno arts waren geweest ipv zolang aanrommelen met oordruppels en nog veel meer oordruppels.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Gewoon eisen.

Ik heb ook problemen gehad met een doorverwijzing, maar na meerdere malen op de stoep te staan uiteindelijk wel gekregen. (Voor ka)
    Je kindje heeft pijn en daar moet de oorzaak van gevonden worden cq oplost worden. Niet alleen symptoombestijding, want dan kom je niet verder.

11. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Idd eisen. Het is niet alleen de pijn, maar het kan ook een achterstand in de taalontwikkeling opleveren. Onze zoon van 7 mnd (precies, heeft al 3 oorontstekingen gehad. Afgelopen vrijdag zei de ka dat hij vocht achter zijn oren heeft, maar geen ontsteking. Hij lijkt ni geen last te hebben, maar wanneer er op korte termijn weer een oorontsteking de kop op steekt eis ik een doorverwijzing.

12. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft zn eerste jaar op antibiotica geleefd ook door continue oor en keelontsteking, zo erg dat hij nu allergisch is voor amoxeline en hij dus altijd een alternatief moet krijgen als hij wat heeft, kijk hier dus voor uit. Uiteindelijk heeft hij pas buisjes gekregen en zijn zn amandelen geknipt toen hij 3 was, omdat hij toen veel klachten kreeg aan zn longen en dit allemaal in verbinding staat, sindsdien een ander kindje die niet meer continue ziek is. De arts in Nederland wilde niet meewerken we zijn toen naar een kinderarts in Belgiƫ gegaan en binnen 1 week was die geholpen :)

13. angel071986

angel071986 Bekend lid

24 mrt 2013
    721
    113
    43
    We hebben weer een afspraak voor morgen bij de dokter, om nu echt een doorverwijzing te krijgen. We gaan het er nu niet meer bij laten zitten....bedankt voor jullie reacties!

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Succes morgen.

Desnood gewoon zeggen als hij/zij vraagt waar je voor komt "een doorverwijzing voor kno arts"

15. Babedreamer

Babedreamer Actief lid

3 mrt 2014
    117
    0
    16
    Zorg
    Twente
    Mijn zoontje is 7 maanden en heeft nu in 2 maanden tijd al de 7e oorontsteking.
    Ik ben 2 weken geleden bij de KNO geweest, maar die zegt dat het bij baby's gemiddeld 3 maanden duurt, dus dat hij nu niks doet. Ook doet hij geen buisjes voor het 1e jaar.
    AB heb ik 1x gehad omdat de ontsteking niet over ging.
    De andere keren was het met 2 dagen een stuk minder en was er geen AB nodig.
    Lidocaine druppels wordt afgeraden, helemaal met een loopoor.
    Paracetamol spiegel houden, zodat je kindje er zo weinig mogelijk last van heeft..
    En zoutoplossing neusspray gebruiken

16. angel071986

angel071986 Bekend lid

24 mrt 2013
    721
    113
    43
    Dank je wel!

17. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Gewoon eisen hoor, of een andere huisarts zoeken.

Een KNOarts kan zoveel meer zien en weet ook vaak of het effect heeft of niet.

Onze huisarts in de vorige woonplaats was geweldig met kids.
    Ons jochie snurkte enorm en had slaapapneu. De beste man hoorde het al toen ik zijn kamer binnen kwam lopen, heeft niet eens gekeken naar zijn neus en gaf meteen een verwijzing toen hij mijn verhaal had gehoord.

Met 17 maanden de neusamandelen eruit en een weekje later sliep hij door, als een roos. Nu nog steeds trouwens.

Een paar maanden geleden nog een keer bij de KNO geweest en die hielp ook goed.

De kinderarts die we hebben is echter redelijk waardeloos. Ze heeft maar liefst 3x in 1 gesprek gevraagd of ik naar de logopedie ging met hem. Hij heeft namelijk een flinke spraakachterstand. De grap van alles, 3 maanden voordat hij 4 wordt wil ze hem nog een keer zien. Als dan de achterstand niet weg is, kan zij nog wat regelen met een andere school... Niet dat het lukt in 3 maanden tijd. De wvp, logopediste en psz houden hem gelukkig ook erg goed in de gaten, aan de kinderarts hebben we niks. Maar dat is behoorlijk offtopic.

Succes morgen, knok voor je zoontje. Het kan zoveel positieve gevolgen hebben als de oortjes/neus/keel goed in orde is. Het scheelt erg veel pijn en energie voor ze. De energie die al die oorontstekingen kost, kunnen ze niet stoppen in hun groei/ontwikkeling.

Mocht de arts niet mee willen werken, dan gewoon via de HAP.

18. anieska

anieska Actief lid

24 apr 2014
    447
    0
    0
    Gewoon eisen!

Ik heb 2 oren kindjes, hoop dat het nmr 3 bespaard blijft. ..
    mijn huisarts is trouwens super en stuurt heel snel Door, zonder dat je er om hoeft te vragen. ..
    Maar goed de oudste is zo opgeknapt van amandelen eruit en buisjes erin. Hij is nu 10 en heeft ondertussen wel al 5 x buisjes opnieuw gehad omdat ze er op een gegeven moment uitgaan.
    De middelste kreeg voor hij een jaar werd buisjes erin,en amandelen eruit, maar helaas zijn de amandelen aangegroeid. .dus a.s maandag weer amandelen eruit en buisjes erin! Hij is vreselijk doof wat natuurlijk voor op school ook niet handig is!

Succes vandaag! !

19. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Die kunnen geen doorverwijzing regelen, want zij zijn er enkel voor spoedeisende hulp.

TS: voet bij stuk houden en die verwijzing zien te krijgen.
    Hier meerdere kinderen die er enorm van opgeknapt zijn, terwijl de huisarts vond dat het niet nodig was.

Deel Deze Pagina