Hallo Mirjam/Saskia, Op 2 oktober is mijn zoontje geboren. Na ca. 10 dagen ben ik de melk gaan afkolven omdat ik mijn zoontje niet goed kreeg aangelegd. Sindsdien ben ik blijven afkolven. Eerst 6x per dag en daarna 5x per dag. Eind nov ben ik begonnen met afbouwen. Nu kolf ik om de 6 uur. Ik wil nu verder afbouwen naar om de 7 uur maar dit lukt niet. Ik heb zo'n pijnlijke borsten en krijg er ook harde plekken in. 's Nachts kan ik niet meer slapen van de pijn en ga dan maar weer kolven. Wat kan ik nu het beste doen? Ik geeft best veel melk, links ca. 160cc per keer en rechts ca. 100cc per keer. Ik houd dus melk over wat ik invries. Moet ik mijn borsten elke keer helemaal leeg kolven of kan ik de kolftijd langzaam verkorten? Kan ik het beste afbouwen door de kolftijd te verkorten (en dus niet helemaal leegkolven) of door de tussenperiodes te vergroten? En wat kan ik het beste tegen de stuwing doen? Ik hoor iets over koolbladeren maar ook over ice-packs uit de diepvries die ik meteen na het kolven tegen mijn borsten moet houden. En worden er ook ooit medicijnen voorgeschreven wanneer het afbouwen niet lukt? Of zijn er misschien homeopatische middelen? Alvast bedankt voor jullie antwoord. Groeten Sandra
Hoi, Ik zou voor nu eerst gaan proberen om die 7 uur te overbruggen. Dit doe je door elke 7 uur 15 minuten te kolven. Tussendoor kolf je evt. alleen de druk eraf. Wanneer die 7 uur goed gaan, kan je dat verder uit gaan breiden. Als je last krijgt van harde/rode/pijnlijke plekken, masseer dan die plekken goed tijdens het "leeg" kolven. Wanneer je nog 2x per dag kolf, ga je minder lang kolven. Gekneusde koolbladeren of een icepack kan je prima helpen. Je kan Saliethee drinken, dit werkt productieverminderend. Let wel op! Als je zwanger bent of denkt te zijn mag je dit niet drinken. Het kan een miskraam veroorzaken. Ook "de pil" kan helpen je productie te verminderen, mocht je nog niet gestart zijn met anti-conceptie. Succes met afbouwen. Groetjes Saskia