2 onder de 2: tips gezocht!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door rijo, 6 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Wij verwachten ons tweede kindje als mijn zoontje 1 jaar en 8 maanden is. We zijn ontzettend blij, maar we vinden het tegelijkertijd ook heel spannend :) Ik ben op zoek naar tips, trucjes, aan- en afraders voor de eerste periode!

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik had er twee onder de 1 jaar.
    - Wat ik heel fijn vond was de duo wagen, bugaboo donkey, heb ik nog steeds elke dag super veel plezier van. Zou ook echt een goede wagen kiezen, want je gebruikt hem veel.
    - Naast een tweede commode op de tweede babykamer, ook een verschoon kussen beneden. Zo hoef je niet elke keer met twee kinderen naar boven voor een schone luier.
    - iets waar je de baby even veilig ik kan leggen, weg bij de oudste. Hier was dat de box en de wipper.

3. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Haha! Ik lees even mee. Onze zoon is een jaar en 8 maanden, onze dochter 12 dagen! Tips en trucs zijn meer dan welkom!!;)

4. Vintage35

Vintage35 Bekend lid

7 mei 2015
    909
    885
    93
    Mijn zoontje was 1 jaar en 9 maanden toen de jongste werd geboren.
    - De duowagen is geen goede aankoop geweest hier. Heel weinig gebruikt aangezien ik veel draagdoeken/dragers gebruik.
    Dragen is super fijn voor je baby en je hebt je handen vrij wat wel heel prettig is met nog een kleintje erbij.
    - Geen tweede commode. Is niet nodig. Heb beneden een aankleedkussen op tafel liggen, dat is wel ideaal.
    Heel andere ervaring dan bovenstaande dus :)
    Ik vond de overgang van 0 naar 1 kind heel groot, wat heb ik een tijd nodig gehad om te wennen. Van 1 naar 2 vond ik gemakkelijk.
    Je bent al moeder en weet al zoveel. Ik voelde me ook een stuk zekerder.

5. Boommm

Boommm Niet meer actief

Tja ik ben totaal niet van het dragen, dus dat is erg persoonlijk natuurlijk. Omdat we hier nog veel verschoonde wel een hele nieuwe baby uitzet aangeschaft. Maar jouw oudste is alweer wat ouder, dus dat is niet nodig denk ik. Vind verschonen op de tafel trouwens niet fris, dus dat doen wij niet.

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bedankt voor alle tips! Ik heb een draagzak, die wil ik eerst gaan gebruiken ipv een duowagen. Mocht het niet bevallen dan is een duowagen zo gekocht.
    Hebben jullie ook tips over hoe ik mijn zoon enigszins kan voorbereiden op de komst van de kleine?

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Duowagen was hier ook een grote miskoop.
    Wij hebben er twee keer anderhalf jaar tussen zitten.
    Twee commodes vind ik toch wel echt fijn. En idd een verschoknkussen beneden. Die lag bij ons achter de bank. Dan trek je hem zo tevoorschijn zonder dat je er de hele dag tegenaan hoeft te kijken. Nu verschoon ik de jongste inmiddels op de grond (speelkleed).
    Box: zeker doen! Wij wilden zonder, maar de eerst keer dat de jongste in de wipper op de grond stond en ik even naar boven moest vond ik het toch wel eng.
    Voorbereiding op de komst van (de eerste keer) een zusje, of nu het broertje heb ik eigenlijk nooit gedaan. Met 18 maanden zijn ze nog zo klein. Snappen er weinig van en hebben (is mijn ervaring) ook geen last van dat ze ineens aandacht moeten delen. De oudste was bij de geboorte van de derde net 3. Zelfs bij haar ging het moeiteloos.

8. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Mijn zoontje was 1 jr en 10 maanden als zusje geboren werd.
    Ik ben ook niet zo echt van het dragen. Mijn tips:
    - Een (opklapbaar) plankje achter de kinderwagen MET EEN STOELTJE erop. Dat vond ik handig. En mijn grootste vind het super want het is een zadeltje (dat je er ook af kan nemen indien je wil) met een soort "stuur" dus hij beeld zich in dat het een fiets is. Ik heb er eentje gekocht van het merk Segboard. Koste wel over de 100€ maar is zijn geld dubbel en dik waard.
    - Overal maar dan ook overal in huis een plaats hebben waar je de baby kan leggen. Mijn oudste heeft nog veel aandacht nodig en dan is het makkelijker om de kleinste ergens te kunnen neerleggen.
    Zo hebben we in de keuken een wipstoel staan (tweedehands en heel eenvoudig, handig als je aan het koken bent), nog een wipstoel op ons terras (ook goedkope tweedehandse, heeft me net als de vorige 8€ gekost) en een wipstoel boven (voor als ik boven aan het schoonmaken ben of met de kleinste aan het spelen ben in zijn kamer e.d.). Verder nog een box in de woonkamer. Zo kan je met de grootste bezig zijn en kan de kleinste jullie zien. Misschien niet nodig als ze pas geboren zijn maar dochterlief zit nu in een fase dat ze niet alleen wil zijn in een kamer. En ik heb maar 2 handen...

9. sennavt

sennavt Actief lid

18 feb 2015
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zit er net geen 13 maanden tussen onze 2 kinderen.

Een duowagen is voor mij een afrader, ik vind ze groot en lomp. Als de kinderen naast elkaar zitten kun je niet elke winkel binnen, en achter elkaar vind ik ongezellig. Voor mij is een ergonomische draagzak of draagdoek een uitkomst.

Een aankleedkussen/commodekastje beneden is heel handig, zo hoef ik niet steeds naar boven. Daar liggen dus ook schone kleren etc in, dat scheelt heel veel.

De oudste betrek ik bij zoveel mogelijk dingen, wil je een luier pakken, geef mama maar een doekje.

Een wipstoeltje vind ik ook ideaal. Daar kan de jongste dan in als hij niet in de box wil maar ik wel even mijn handen vrij moet hebben. Vind ie prachtig want dan kan hij alles goed zien.

Wij hebben onze oudste ook een pop met kinderwagentje gegeven, zo kan zij moederen over haar pop terwijl ik de jongste een fles geef. Ze wil alles na doen wat ik doe en dit is echt een uitkomst zodat ze, tijdens het fles geven, niet vervelend gaat doen.

Probeer te zorgen voor 1 op 1 tijd met je oudste, onze dochter had erg veel moeite met de komst van haar broertje, ineens was er niet meer de volledige aandacht voor haar. Door elke dag echte 1 op 1 tijd te hebben samen is ze veel vrolijker overdag. We doen dit ook elke dag rond een vast tijdstip zodat het voor haar herkenbaar is.

Iedereen zei me dat dat niet zo zou zijn omdat ze zo jong is, maar ze had er wel degelijk de eerste maanden moeite mee. Zodra ik ook maar naar haar broertje liep begon ze al te trekken aan mijn broek. Of ze ging enorm tekeer en krijste alles bij elkaar. Maar dat kan misschien ook liggen aan het feit dan ik thuis ben bij de kinderen en mijn man ook een tijdlang thuis heeft gezeten zonder werk.

Het scheelt trouwens ook enorm dat dl een week na de geboorte van haar broertje is gaan lopen. Ik hoef haar dus niet meer te tillen en dat zal ook veel uitmaken.

Verder is het gewoon pittig in het begin, vanzelf krijg je handigheden in dingen waar je voorheen je hoofd over brak. Zo heb ik dat tenminste wel ervaren. Mijn man zegt tegenwoordig regelmatig: jeetje, wat doe je dat toch soepel allemaal, alsof je nooit anders gekend hebt. Maar hij weet niet dat ik de eerste maanden echt heb lopen klungelen soms ;)

10. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Onze kinderen schelen 1,5 jaar met elkaar. Hoewel mijn dochtertje pas 2 weken is, valt het me tot nu toe heel erg mee.

Wij hebben een duowagen, de abc zoom. Hele fijne wagen. Ik ben niet van het dragen.

Wij hebben maar 1 slaapkamer voor de kinderen dus ze zullen samen op een kamer gaan. mijn dochtertje slaapt in de wieg bij ons. Wij hebben dus gewoon 1 commode en als onze zoon slaapt verschoon ik haar gewoon in de woonkamer.

Mijn zoontje slaapt gewoon goed dus dat scheelt al veel en mijn dochter is een rustige baby. Natuurlijk huilt ze wel en wil ze als ze wakker is op schoot maar tot nu toe gaat het prima.
    Mijn zoontje is wel wat jaloers hij komt nu ineens heel veel knuffelen en aandacht zoeken. Maar hij vind haar ook heel leuk en aait haar steeds en 'praat' tegen haar. Hij wijst ook steeds naar de box en zegt dan baby in zijn taaltje.

Wat ik wel lastig vind is dat alles zolang duurt. Voordat we allemaal zijn aangekleed en hebben gegeten ben ik zo 2 uur verder.

11. Taco

Taco Actief lid

11 dec 2012
    433
    35
    28
    Hier zit er 14 maanden tussen mijn grootste tip is zorg dat ze minimaal 1 keer overdag tegelijk in bed liggen zodat je even tijd hebt voor jezelf, dat vond ik wel erg belangrijk. Kun je even opladen.
    In het begin is het nog veel zoeken maar je vind er echt je handigheid in en het wordt dan ook gemakkelijker.

12. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik lees mee! Onze dochter is nog nét geen 2 als onze kleine wordt geboren. Ze is enorm geinteresseerd in baby's dus we praten er al veel over. Ik kan ook gerust 3x achter elkaar met haar de folder van Babydump bekijken :) Nu maar hopen dat de interesse blijft...

13. Onje

Onje Niet meer actief

Oudste was hier ook nog geen 2 toen zijn zusje werd geboren.
    Ik heb mijzelf niet echt deuk gemaakt over hoe en en wat, meer de ik zie wel hoe het loopt instelling. Enige twijfel die ik hier had was een duo wagen of een enkele met meerijdplankje uiteindelijk is dat het laatste geworden.

Verder niet echt tips ook nergens tegenaan gelopen waarvan ik achteraf denk had ik maar wel/niet. Handig vond ik een wipper maar dat had niets met het leeftijdsverschil te maken. Wipper geen mee naar de keuken/douche/ was ophangen etc etc

Succes!

14. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Hier zelf geen twee kids, maar wel dagelijks gastkindje dat 8 maanden jonger is dan mijn eigen dochter. Ik ben best van het dragen, maar vind het snel zwaar worden en gebruik heel vaak een duowagen (naast elkaar). Ik heb gelukkig de ervaring dat ik eigenlijk overal doorheen pas, ook in winkels (behalve de kruidvat, maar dat is sowieso altijd al een strijd). Verder idd wat al genoemd is, verschoonkussen beneden, tegelijk laten slapen (hier slapen ze, soms wel 4 kids onder de 2!, altijd iig 1,5 lang op hetzelfde moment tussen 12-14.30. Heerlijk! Dan kun je even bijkomen. Succes!

15. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Mijn kinderen schelen 12 maanden. Zusje was net 1 jaar toen broertjes kwam.. Mijn tip? Geniet er zo erg van! De jongste wordt zo snel groot..! Met 13 maanden liep hij al, en nu rent en draaft hij achter zijn zusje aan. Hij doet niet voor zijn zusje onder. Hij wil zelfs ook al op de pot plassen als zijn zusje dat doet... (Nu 19 maanden). Hij praat al bijna even goed als zusje en telt op zijn eigen manier al tot 10, als zusje ook aan het tellen is.. Waar is de tijd gebleven? Ze praten al bijna even goed. En geloof me, zusje is al erg wel bespraakt. Broertje praat soms al met 2 woorden... Hij is gewoon niet klein geweest... Dus mijn allergrootste tip, geniet ervan!

16. Daan22

Daan22 Bekend lid

12 mei 2012
    744
    1
    0
    NULL
    NULL
    hier was mijn oudste dochter 14 maand toen haar zusje geboren was.
    ik vind de phil en tedds duo wagen erg handig... hier gaat het erg goed de dames genieten echt van elkaar.
    hebben beide een slaapkamer met complete kamer...

17. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bedankt voor alle reacties!!! :D

18. Jasia

Jasia Actief lid

1 jul 2013
    189
    7
    18
    Mijn oudste dochter was 1 jaar en 6 maanden toen mijn 2e dochter werd geboren. Mijn 2e dochter zal 1 jaar en 4 maanden zijn wanneer mijn 3e kindje wordt geboren.

Mijn oudste is dol op haar zusje. Ik heb haar laten kennismaken met de baby terwijl ze in haar bedje lag. Dus niet gelijk confronteren met 'haar' mama en een baby, maar apart.
    En ik heb haar veel laten meekijken, aaien, kusjes geven, meehelpen etc.
    Tip die ik zelf gekregen heb, als ze allebei tegelijk huilen, ga dan naar de oudste. Want die beseft al veel meer en snapt waarom je wel/ niet gelijk komt. De jongste kan alleen maar huilen en heeft daar nog niet het besef bij.
    ( wel gelet op het soort huiltje natuurlijk)
    Ik probeerde dit altijd te voorkomen en nam de oudste mee naar de baby. Hoevaak heb ik niet met 2 kids tegelijk op schoot gezeten om ze te troosten, haha ( nu nog)
    Ook heel duidelijk en consequent zijn in dingen die niet mogen voor de oudste; ( slaan, optillen, schreeuwen als de baby slaapt, etc) Op die leeftijd van jouw 1e kindje begrijpen ze al heel veel hoor.
    Af en toe is er sprake van jaloezie, maar dat zorgt hier gelukkig niet voor vervelende situaties. Als ze samen spelen en de oudste pakt iets af, dan geeft ze altijd een ander speeltje terug. ( ik ben nu bezig met leren dat ze moet wachten tot haar zusje er mee uitgespeeld is)
    En wat me verder ook helpt is; kleine zusje ook 'aanspreken' op dingen die niet mogen. Dus bijv. naar de trap kruipen, of knijpen en bijten. Zo ziet oudste zus dat niet alleen zij terecht wordt, maar ook kleine zus.
    Dit zal nog wel even duren, maar mss heb je er iets aan.
    Ik ben zelf ook erg van het ritme en regelmaat. Dus niet persé op de klok, maar wel, na ontbijt komt fruithapje, samen spelen, lunch, slaapje, etc. En niet die dingen elke dag anders. Ik merk dat de mijn kids daar ook erg goed op reageren en vooral de oudste weet gewoon wanneer het tijd is voor iets.

Ik heb een duo wagen, ideaal. Ik heb nu met twee zitjes voor elkaar, maar ik wil graag een andere met zitjes naast elkaar en dan een meerijd plankje voor de oudste. Ik denk dat een meerijd plankje voor jouw kindje nog niet kan, dus ik zou zeker kijken naar een duo wagen. ( of draagdoek, zoals eerder genoemd kan ook)

Ik heb twee babykamers en vind dat erg fijn. In het begin sliep de baby op andere tijden dan de oudste, dus had ik niet het probleem dat ik op een kamer moest zijn waar 1 van de twee sliep.

Verder heb ik beneden een verschoningsmatje voor op de bank en een plekje met luiers en doekjes etc.
    De box beneden is blijven staan vanaf de oudste. Als ik het anders kon doen, had ik gelijk aangeleerd dat de box nu niet meer voor de oudste is. Paar maanden voor de geboorte. Zodat als de baby erin, dat ook echt een plekje voor de baby is. Nu was het bij mij wel eens strijd dat de oudste persé ook in de box samen met de jongste wou.

Kinderstoel kun je ook over nadenken. Tegen de tijd dat mijn jongste in het stoeltje kon, heb ik een paar weken van de voren de oudste aangeleerd op een vast plekje op een grote stoel. ( kinderstoel bleef dus staan maar wel een tijdje 'leeg')
    Daarna uitgelegd dat zusje daar nu in ging zitten. Heeft even wat traantjes gekost, maar uiteindelijk accepteerde ze dit en nu weet ze niet beter.

Hopelijk heb je wat aan mijn ervaring.
    Veel plezier vooral, want twee kleintjes die gek zijn op elkaar, daar kun je echt van genieten :)

19. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Een heleboel tips heb je al gehad, maar vooral voor jezelf accepteren dat je toch echt maar 2 handen hebt en niet alles tegelijk kunt doen!

Hier zit er 19 maanden leeftijdsverschil tussen. De eerste vond ik erg zwaar, maar de tweede doe ik er zo bij. Dat ligt aan dat de tweede veel minder huilt, maar vooral dat ik me als moeder niet meer zo druk maak en stukken zekerder ben nu.

20. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik heb het ook gehad 2 onder de 2, man wat vond ik dat zwaar.
    Maar oh wat leuk is het nu ze wat groter zijn en ook echt een speelkamaraatje hebben aan elkaar.

Ik vond het in het begin zo lastig als ze alletwee aan het huilen waren. M'n instinct zei: pak de baby op (ik ben niet van het laten huilen)
    Maar de praktijk was soms, dat ik beter eerst de oudste kon troosten en dan pas naar de kleinste toe gaan. Want ik kreeg de kleinste toch niet stil als de oudste aan het schreeuwen was.

De baby kamer is hier doorgeschoven, ik vond het wat onzinnig om twee baby kamers te hebben. De Kleinste heeft eerst bij ons op de kamer gelegen.
    Toen is de oudste naar zolder verhuisd en een maand later ofzo de kleinste naar de baby kamer.

Deel Deze Pagina