Reflux en slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mom2be88, 6 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mom2be88

mom2be88 Bekend lid

14 mrt 2016
    652
    165
    43
    Hoi dames!

Onze dochter van vier weken heeft last van reflux door teveel voeding . nou ben ik aan het stoeien met slaaphoudingen en hoe schuin haar wiegje moet staan. Hij staat nu al schuin maar het helpt niet. Als ze bij mij ligt gaat het goed en als ze in bed gelegd wordt is ze binnen de kortste keren wakker, gaat spugen en huilen. Op haar rug slapen is sowieso al geen optie. Ze lijkt dan heel onrustig. Ik heb haar veel in de draagdoek omdat het echt een drama is in bed.. snachts slaapt ze bij me etc. Niet zoals je het wilt hebben dus. Het liefste heb ik dat zij in haar eigen bedje slaapt maar dat werkt gewoon niet voor haar. Hebben jullie tips over de hoogte van het bedje en de slaap houding ?

2. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Wij hebben onze jongste de eerste weken op de zij laten slapen op advies van het ziekenhuis. Dat al eens geprobeerd? Met het schoudertje er onderuit zeg maar?

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar als de veroorzaker van reflux te veel voeding is, kun je dan dat niet beter aanpakken?
    Want kleinere beetjes drinken is juist veel beter voor babys.

Wij hadden het bed op een flinke verhoging staan, maar uiteindelijk sliepen ze beide liever op hun buik. Omdat wij de keuze moesten maken tussen niet slapen of buikslapen hebben wij voor het laatste gekozen. Ondanks het advies dit niet te doen ivm mogelijke wiegendood.

Wel slapen vind ik namelijk veel belangrijker dan de plek. Onze jongste sliep ook veel in de draagdoek. Dit hielp hem en dus ook mij ;)
    Jammer dan wat 'hoort'. Het is niet schadelijk om je kindje in een ergonomische draagdoek/-zak te hebben.

In mijn weblog, zie handtekening, heb ik trouwens ook de leefregels helemaal uitgeschreven. Misschien heb je er wat aan.

4. cynmark29

cynmark29 Fanatiek lid

2 mrt 2017
    1.424
    249
    63
    Meschien andere voeding proberen

5. mom2be88

mom2be88 Bekend lid

14 mrt 2016
    652
    165
    43

Het gekke is dat de lactatie kundige mij aanraad om eerst de druk weg te kolven en dan die in de borst te geven tot ze zelf loslaat. Maar ik heb het gevoel dat ze dan teveel krijgt. Alleen als ik haar korter te drinken geef dan weet ik niet of ze genoeg heeft. Ik vind het lastig. Ik zal je leefregels eens lezen dank je wel !!

6. mom2be88

mom2be88 Bekend lid

14 mrt 2016
    652
    165
    43
    's nachts voed ik wel eens liggend op mijn zij. Dan valt ze na het voeden in slaap en blijft ze in de meeste gevallen redelijk rustig slapen. Ze ligt dan zelfs niet opgehoogd. Ze slaapt dan op haar zij. Als ik haar dan in bed leg die wel opgehoogd is dan wordt ze wakker en onrustig. Gaat overgeven etc. Ik zit te denken om haar bed even weer vlak te zetten en proberen of ze daar dan wel slaapt.

7. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Ik zou buikslapen proberen, als je het aandurft :)

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Met bv is het natuurlijk anders dan met fv. Als ik jouw verhaal lees dan denk ik, oké ze krijgt te veel, dus moet je minder geven.
    Maar anderzijds ben ik geen ervaren borstvoeder en klinkt het advies van de lactatiekundige ook wel logisch.

Misschien kun je die vraag eens op het borstvoeding subforum vragen, want daar zitten wel een aantal ervaren dames.

9. netmah

netmah Actief lid

12 nov 2015
    100
    6
    18
    Als je het idee hebt dat liggend voeden beter gaat, zou ik dat eens consequent bij iedere voeding doen. Ik heb zelf ook de eerste paar maand plat op mn rug kind van bovenaf laten aan happen zeg maar gevoed. Dit was zodat de melk erniet zo makkelijk uit spoot. Verder goed laten boeren, want bij een heftig toeschiet reflex kan er veel lucht mee geslikt worden.....

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarschijnlijk is de reflux het gevolg van een te snelle melkstroom. Een goeie manier om dat op te lossen is inderdaad de druk er eerst manueel af te halen (niet kolven, daarmee is het risico groot dat je de overproductie nog meer in de hand werkt) en liggend voeden met je baby bovenop je. Google eens op biological nurturing. Je baby moet dan tegen de zwaartekracht in drinken, wat het allemaal iets minder overweldigend maakt.

Dat er minder melk terugvloeit als ze blijft liggen, had ik ook. Ik gok dat het komt doordat alles in dat lijfje dan in rust blijft. Ik liet mijn zoon dus gewoon liggen naast mij. Mijn man sliep in de andere kamer toen.

11. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Als op je zij voeden werkt, doen! Desnoods ook overdag. Het is namelijk zo (ervaren borstvoedmama hier) dat het wel een tijdje duurt voor alles op elkaar is afgestemd. Het is dan de beste manier vinden en de tijd uitzitten. Het is allemaal maar tijdelijk. En als ze dan op haar zij ligt (met het schoudertje er onderuit!) en niet gaat spugen en lekker slaapt, geweldig toch? Lekker laten liggen.

12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Hier ligt J snachts op zijn buik, eerst in zijn wieg, na de voeding naast mij, op zijn buik of zij.
    Van het voedingskussen heb ik een "zitzak" gemaakt door er een aankleedkussenhoes overheen te doen. Daar slaapt hij overdag graag in, en dan half op zn zij erin.

Deel Deze Pagina