Baby 8 weken en peuter van 2 jaar

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Lieslie, Jun 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lieslie

Lieslie Actief lid

May 30, 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Ik heb twee zoontjes, een van 2 jaar en een van 8 weken.
    Nu weet ik dat je in het begin moet zoeken naar een ritme enzo en dat alle kinderen/baby's anders zijn.
    Het zal allemaal wel komen maar vraag me af hoe dat bij jullie gaat? Hebben jullie misschien tips voor tijdens spitsuren, laten jullie de baby in het ritme van de peuter meegaan? Hoe pakken jullie de avondspits aan met beide badderen, voeden,naar bed enzo?
    Misschien kan ik er iets uit halen :)

2. jaatje

jaatje Actief lid

Jun 11, 2014
    347
    6
    18
    Hier in het soms ook zoeken, maar ik laat ze zoveel mogelijk allebei in hun eigen ritme.
    Badderen doen ze allebei 2x in de week. Dochter van 2 savonds (regelt mijn vriend meestal) en baby baddert overdag als de oudste op de opvang is of slaapt.
    Tijdens voeden van de baby weet dochter dat ze ons met rust moet laten (uitleggen dat ze om en om aan de beurt zijn bij mama snapt ze wel) en leest dan vaak een boekje of ik zorg dat er wat fruit voor haar klaar staat.
    Ik vind het over het algemeen prima te doen, ik ben ook maar 2 dagen per week met ze allebei samen zonder mijn vriend erbij.
    Jij vaker, of wat vind je vooral lastig?

3. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Baby kan meestal niet echt in ritme van peuter mee is mijn ervaring, dus het blijft schipperen tussen 2 ritmes en daarin flexibel blijven. Ik zorgde bijvoorbeeld ervoor dat baby een volle buik had voordat peuter in bad ging, heb veel gebruik gemaakt van een wipstoeltje (baby erbij, maar toch handen vrij om peuter te helpen), als baby in bad ging mocht peuter nog even spelen. Neem ruim de tijd ervoor, dat je 'tijd' hebt voor onderbrekingen (dwarse peuterbuien, poepluiers, etc). Als het dan soepel gaat, dan heb je gewoon tijd voor een extra verhaaltje ;), valt het tegen dan ligt peuter er in ieder geval niet te laat in. Of zijn ze beide op tijd aangekleed om het huis te verlaten. Planning is everything :cool:, zeker als je het in je eentje moet doen.

En dan verder ook accepteren dat je op sommige dagen gillend gek wordt :p. Het blijft een pittige combi baby en peuter.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,253
    6,140
    113
    Sowieso badder(de) ik ze niet elke dag. En ik deed de baby s ochtends in bad, mijn peuter s avonds. Op een gegeven moment wisselden ze elkaar af met slaapjes. Fijn voor de aandacht, slopend ivm slaapgebrek mama :p ik was toen van s ochtends 5 tot s avonds 10 met ze in de weer en uiteraard nog een nachtvoeding. Maar ik deed ze als ik alleen was gewoon 1 voor 1.
    En soms moet de een dus even wachten..

Ben benieuwd, volgende maand ga ik het wederom beleven :eek::D

Hopsatee likes this.
  5. Jeda80

Jeda80 Bekend lid

Sep 25, 2014
    798
    24
    18
    Hier bekijk ik het per dag, peuter douchst iedere dag en baby gast om de dag in bad. Als mijn vriend niet thuis is omdat hij late dienst heeft probeer ik mijn peuter onder de douch te zetten als de baby slaapt, anders is het wippertje erbij, wel met een volle buik. Als de baby in bad gaat zet ik
    Mijn peuter in zijn ledikant anders gaat ie echt heel stout doen. Klinkt misschien makkelijk maar word soms gillend gek, gillende peuter, krijsende baby.. ect
    zeker de avonden dat ik alleen ben. Dus ritme Hmm hopelijk gaat dat er komen maar zou het per dag bekijken.

6. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

May 13, 2015
    731
    82
    28
    Hier zijn ze nu net 3 en ruim 1 en ik word nog steeds wel eens gillend gek ;) over het algemeen werkt het goed om ruim de tijd voor alles te nemen en te accepteren dat ze allebei wel eens moeten wachten en daar dan niet blij mee zijn :rolleyes: Wat ook heel belangrijk is, is zorgen dat de oudste genoeg aandacht krijgt. Dat schiet er makkelijk bij in, in de drukte, maar ze hebben natuurlijk ook aandacht nodig (en het wordt er niet gezelliger op als ze er om moeten vragen...:oops:)

7. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord

Dit dus haha....regeren is vooruit zien hier. Twee peuters en een baby met borstvoeding op verzoek. Soms gaat het heel soepel en soms word ik gek. Sta zelf op tijd op, Rond 7 uur. Snel aankleden en dan de oudste wakker maken. Baby kleden, die wil na een uurtje weer naar bed.Peuter zitten dan even voor de tv tot ontbijt klaar is ;)
    En ze gaan denk ik 2 keer per week in bad tenzij ze heel vies zijn. In het weekend een keer en meestal op woensdag omdat Mn man dan thuis werkt. Anders doe ik ze in bad rond 4 uur, als baby buikje vol heeft. En ik eet nu tussen de middag warm, geen gezeur want ze hebben honger. En in de avond om half 6 een broodje, ik eet als iedereen in bed ligt zo om 7 uur.

8. Lieslie

Lieslie Actief lid

May 30, 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Bedankt voor jullie reacties. Ik merk dat ik het tijdens spitsuren vooral lastig vindt.
    Ik probeer er inderdaad voor te zorgen dat de oudste iets te eten en drinken of te doen heeft als ik aan het voeden ben. En dat hij ook zijn persoonlijke aandacht krijgt. Vaak kan ik mijn jongste zoontje moeilijk wegleggen vanwege reflux klachten. En op de een of andere manier gaat hij altijd huilen als ik met de oudste bezig ben. En hij komt ook altijd met zijn voedingen op "onhandige" tijden voor ons....maar ja, daar proberen we maar gewoon in mee te gaan, dan wordt het allemaal maar iets later ofzo, ritme zal vanzelf wel komen toch?

9. Lieslie

Lieslie Actief lid

May 30, 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Zo petje af hoor!!
    Maar misschien een domme vraag maar hoe doe je dat dan met boodschappen doen, slaapje van de oudste en even naar buiten voor de oudste,en de voedingen? Mijn oudste moet echt altijd even naar buiten om zijn energie kwijt te kunnen (en vind het zelf ook wel lekker) maar slaapt ook nog tussen de middag.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,253
    6,140
    113
    Ja, het is deze tijd gewoon go with the flow. En soms 'flowt' het helemaal niet :p
    Draagdoek nog een optie? Kan je de kleine bij je houden (rechtop) en toch wat doen voor je oudste.
    En ja, hier heeft mijn dochter ook echt wel gehuild als ik met de oudste bezig was. Maar ja, je hebt maar 1 paar handen en je kan niet altijd alles uit je handen laten vallen voor de jongste. Wat mij hielp is het hardop benoemen: ja lieverd, ik hoor je, maar mama is nu even met je broer bezig, straks ben jij weer aan de beurt.
    Gek genoeg gaf mij dat de rust om af te maken waar ik mee bezig was. En andersom ook. 'Ik geef nu je zusje te eten, als ik klaar ben ga ik met jou met de trein spelen oid.

Lieslie likes this.
  11. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik heb gelukkig een makkelijke dochter.
    Tijdens het voeden van N is zij aan het spelen. Soms komt ze even vragen of ik wil helpen met bijv een luier aan doen bij der pop maar als dat niet lukt gaat ze iets anders doen.

Avondeten; ik zet alles klaar als ze allebei slapen. Rond 17:00 uur hoef ik het dan alleen maar aan te zetten en rond 17:30 kunnen we eten.

Bad; eerst deed ik N in bad terwijl C er op een krukje bij stond. Als N dan klaar was en ik ging hem afdrogen en aankleden stond C onder de douche.

Naar buiten; als N zijn voeding heeft gehad en in slaap is gevallen leg ik hem gelijk in de reiswieg. Als we dan later naar buiten willen kunnen we zo weggaan.

Het is even zoeken. Maar voor ons werkt dit prima

Lieslie likes this.
  12. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik had de jongste vanaf 2 maanden wel redelijk in het ritme van de oudste. Smiddags om 13.00 lagen ze standaard alletwee in bed. Gaf mij even een momentje om wat in het huishouden te doen. Toen de jongste nog wat kleiner was deed ik haar 's ochtends in bad en de oudste 's avonds onder de douche. Nu gaan ze alle twee 's avonds onder de douche. Verder is het echt go with the flow..... het ritme van de kleinste veranderd met de week

13. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

Jul 6, 2014
    1,263
    119
    63
    Go with the flow! Dat is absoluut mijn leefwijze.
    Hier een dochter van 4, zoon van anderhalf en 1 van 3 maanden.

Hoe doen wij het.
    Rond 6 uur komt de jongste meestal voor een voeding, deze geef ik half slapend liggend in bed. Hij valt al drinkend vaak ook weer in slaap. Rond 7 uur eruit. (Slapende baby laat ik liggen met een reeks bescherming om hem heen voor als hij om zou draaien). Soms is dochter al wakker soms niet, oudste zoon evengoed. Ik kleed mij eerst aan, dan het kind dat al wakker is en als ze beide wakker zijn leg ik de spullen voor de oudste weg (na haar lijf helemaal ingesmeerd te hebben voor haar eczeem), kleed zij zich aan en doe ik zoon. Als de jongste wakker is gaan we allemaal naar beneden, slaapt hij nog dan blijft hij nog even liggen.
    Beneden snel drinken pakken en brood smeren. Haren kammen, dochter naar de wc manen, tussendoortje maken ed.
    Zoontje naar beneden halen als hij wakker is. Rond 10 over 8 is iedereen gevoed en klaar om te vertrekken richting school.
    Bij terugkomst is het meestal tegen etenstijd voor de jongste. Oudste zoon speelt dan lekker. Daarna fruit maken voor zoon en mijzelf. Rommelen met zijn 3e.
    Als zoon het volhoudt dan gaan we zijn zus halen, snel eten smeren. Iedereen eten inclusief de baby aan de borst. Dan oudste zoon naar bed en dochter weer naar school.
    Avondeten is 1 kookt de ander zorgt voor de kinderen. En naar bed is 1 brengt naar bed en de ander zorgt voor wie nog niet hoeft/baby.
    Bad is meestal in het weekend of als ze echt vies zijn. Even wassen is snel met washandje bij het naar bed brengen.
    In bad gaan de oudste 2 samen en de jongste slaapt dan meestal of ligt te kroelen met de andere ouder.

14. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    De jongste gaat in de draagdoek of kinderwagen mee op haar slaapstijd. Zo kunnen we naar de speeltuin en kleine boodschapjes doen. Weekboodschappen doet een van ons in avond of weekend. Willemijn slaapt uurtje en dan uurtje wakker. Dus het is snel zijn soms. En de oudste doen veel zelf :)

15. Lieslie

Lieslie Actief lid

May 30, 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Het Go with the flow moet ik nog even onder de knie krijgen.
    Maar dat heeft denk ik ook met mijn hormonen en slaap te kort te maken. Ik kan nog behoorlijk van slag zijn.
    En baal er zo van dat ik nog niet kan genieten.....
    En merk dat ik toch wel weer onzeker kan worden van vanalles. Terwijl het mijn tweede is en ik weet dat het ook allemaal wel goed komt.

16. Verliefd91

Verliefd91 Bekend lid

May 29, 2014
    863
    13
    18
    Oooh herkenbaar! Hier kan ik ook nog niet tegen de go with the flow!
    Vooral het feit dat onze baby van 2 weken echt mij nodig heeft om in slaap te vallen.. ben weer net zo gespannen daar over als dat ik was bij onze 1e

17. Lieslie

Lieslie Actief lid

May 30, 2015
    247
    7
    18
    Zuid Holland
    Toch weer heftig deze eerste periode he. Ik snap nu wel waarom ik deze periode bij mijn eerste niet kan herinneren, ik heb het geblokt ofzo.
    Wel "fijn" om te lezen dat ik niet de enige ben.
    Als je wil spuien/erover wil praten kan dat altijd @Verliefd91

18. Verliefd91

Verliefd91 Bekend lid

May 29, 2014
    863
    13
    18
    Inderdaad fijn dat er meer mensen deze fase zo ervaren.. niet voor die anderen maar wel voor de herkenning.
    Ik heb ook heel veel dingen geblokt van de 1e en dit was precies de reden dat we heel erg hebben getwijfeld voor een 2e. Maar na 1 jaar vinden we het allebei helemaal geweldig dus moeten we hier even doorheen.. hoe slecht ik me ook voel als ik dat zeg. Ik weet dat ik van mijn kindjes hou ookal vind ik het 1e jaar nog zo pittig ik zou hem al voor geen goud meer kunnen missen!

19. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,253
    6,140
    113
    Oh maar ik denk dat heel veel mensen die eerste maanden (jaar) er zo over denken hoor. Roze wolk? Nou hier nog nooit gezien. ;) Het scheelt dat ik 'm inmiddels niet meer verwacht.
    En ik vind ook dat je het zwaar mag vinden, die eerste periode. Gun dat jezelf.

Verliefd91 likes this.
  20. Meisje012

Meisje012 Actief lid

Oct 28, 2016
    214
    1
    18
    Hier een van 3 & 5 maanden, en heb eigenlijk een vast ritme.
    De eerste 3 maanden dacht ik ook: gewoon maar hun gang laten gaan en hun eigen ritme bepalen. Nou iedereen was geïrriteerd en de jongste kreeg maar geen ritme, ik kreeg niets gedaan in huis en was alleen maar druk. Daarna heb ik een ritme 'gemaakt' voor de jongste & dat sluit min of meer aan bij de oudste. Al gaat de jongste qua voeden wel altijd voor, de oudste kan wel een kwartier langer wachten op zijn brood 's middags. Dit is hoe we het nu doen:
    8.00 u oudste wakker, komt even bij mij in bed liggen
    8.30u jongste wakker en voeden (borstvoeding),daarna broodje eten met de oudste
    Dan gaan we alle 3 omkleden en is het tijd om te spelen.
    rond 10u gaat de jongste voor een uurtje naar bed en heb ik dus even tijd voor huishoudelijke klusjes/aandacht voor de oudste etc.
    als de jongste wakker is eerst fruit en kunnen we evt boodschappen doen of iets dergelijks.
    12u jongste voeden en daarna wij een broodje eten
    rond 13u gaat de jongste naar bed en heb ik weer tijd voor de oudste of kan wat voor mijzelf doen als hij zit te spelen ofzo
    15,30/16u jongste wakker & voeden
    eten klaarzetten/koken zodat ik om 17.30u kan eten
    Na het eten doet de jongste nog even een hazenslaapje en kan ik ondertussen afruimen & opruimen.
    Dan gaan de kindjes om de dag douchen of badderen. Meestal zet ik de oudste onder de douche zodat hij even kan klieren. Kleed ik de jongste uit & mezelf :p zodat we gezamenlijk even douchen. (ik vind dat het meest praktisch) ik ga er dan weer uit en droog/kleed eerst de jongste af/om en dan mezelf. Daarna de oudste in de pyjama. Dan filmpje kijken/voeden en 19-19.30u liggen ze allebei in bed....
    Tijdens het voeden van de jongste mag mijn zoontje wel even een filmpje kijken/boekje lezen of drinken/eten we gezellig wat. In het begin ging hij vreselijk etteren maar inmiddels is dat gelukkig voorbij en weet hij dat zijn zusje even moet drinken.

Het is meestal wel zo als ik een activiteit plan, dan is dat in de ochtend. De jongste kan dan wel in de kinderwagen slapen evt. Alleen mijn kinderen slapen slecht onderweg & willen het liefst in hun eigen bed. Vandaar eigenlijk altijd 's middags thuis en in haar eigen bed.
    Overigens slaapt de oudste 's middags niet meer, daar stopte hij mee in de kraamweek pff
    Ik heb dit ritme zo 'ontwikkeld' omdat ik het anders niet allemaal gedaan krijg qua huis/kinderen. Ik ben gemiddeld 5/6 dagen per week alleen met de kindjes. het is op die dagen ook niet zo dat mijn man bijv. de kinderen naar bed kan brengen want dan is hij nog niet thuis, ik doe dus alles alleen van wakker worden tot naar bed gaan.
    Ik moet wel zeggen dat ik 2 goede slapers heb en dus niet vermoeid aan de dag begin, dat scheelt veel!

Op deze manier heb ik tijd voor beiden :D De eerste 3-4 maanden is het even wennen en uitvogelen met 2 kinderen maar het gaat steeds beter!

Lieslie likes this.

Share This Page