Volgens mij een eeuwig terugkerende vraag; hoe voorkom ik dat mijn dochter 's ochtends zo vroeg wakker is? Half zes is de max, maar meestal begint ze om vier uur al wakker te worden. Het is niet altijd meteen huilen, ze begint eerst met zichzelf loswerken uit haar inbaker doeken. Honger is het niet, ze lijkt gewoon de slaap uit te hebben. Nu slaapt ze overdag ook best veel. Ze is bijna vier maanden en haar ritme is ongeveer als volgt: 6.30 fles (al veel eerder wakker, maar niet met honger) 7.00 slapen 10.30 wakker +fles 12.00 slapen 14.30 wakker + fles 16.00 slapen 18.30 wakker + fles 20.00 slapen 23.00 wakker maken voor fles Dit is globaal. Meestal houdt ze het niet vol om anderhalf uur wakker te zijn tussendoor. Meestal wordt ze na een uurtje alweer moe. Hierdoor slaapt ze overdag volgens mij erg veel. Volgens het boek baby in een droomritme moet je ervoor zorgen dat je kind voor 16.30 uur wakker is om de nacht goed te kunnen slapen. Maar ik vraag me dan af hoe je dit doet zonder dat ze bekaf worden? Mijn dochter wordt na de middagfles rond 16.00 moe en dan gaat ze weer naar bed. Haar volgende fles is dan 18.30 uur. Als ik haar tussendoor niet naar bed doe, is ze toch bekaf?
En als je haar met het laatste slaapje 's middags na een uurtje weer wakker maakt? Mijn ervaring is toch ook wel dat hij even een poosje wakker moet zijn geweest voor hij de nacht weer in gaat. Hier was dat op die leeftijd zo'n 2-2,5 uur 's avonds. Hij sliep dan vaak nog van 18.00-19.00, kreeg om 21.00 z'n laatste fles en lag rond 21.30 dan vaak in bed. Sliep dan tot 5.00, kreeg een fles en sliep verder tot 9.00. Mijn ervaring is wel dat baby's vaak minimaal 1 moment op de dag wat meer wakker zijn en het lijkt erop dat jouw kindje dat nu naar de nacht heeft verplaatst. Hier moest ik hem soms dus ook een beetje 'helpen' om niet al de hele namiddag en avond te gaan slapen, zodat hij 's nachts klaar wakker was. Maar soms is het lastig te sturen hoor, dus zou ook niet al te veel gaan rommelen. Ik weet niet hoe makkelijk ze te sturen is. Hier ging en gaat dat vrij makkelijk, maar het moet uiteraard niet ten koste van de rust van je kindje gaan.
En als je dan in de vroege ochtend wel een fles geeft, ook al heeft ze dan nog niet enorme honger, misschien gaat ze dan weer een paar uur slapen en schuift alles een beetje door?
Op zich is een wakker tijd overdag van 1.5 uur voor een 4 maanden oude baby goed. Mijn dochter werd op die leeftijd ook na 1 tot 1.5 uur weer moe en sliep ook nog 4 keer overdag. Ze werd dan in de ochtend rond 6 uur wakker en ging dan gelukkig na het geven van een fles wel direct weer verder slapen. Met 6 maanden verschoven de slaapjes naar 2x per dag en vanaf een jaar slaapt ze 1x per dag. Ik zou dan inderdaad ook niet teveel aan de slaapjes gaan rommelen, die zijn keurig en ze heeft ze gewoon ook nodig. Wel zou ik inderdaad als ze vroeg wakker wordt direct de fles geven in een donkere kamer, zodat ze ook geen extra lichtprikkels krijgt om wakker te worden. Wellicht dat de warme melk en de donkerheid haar ertoe zetten om nog een paar uurtjes verder te slapen, bij mijn dochter werkte dat toentertijd heel goed.
Ik gaf borstvoeding dus ik voedde op verzoek, maar is het een idee om haar niet meer wakker te maken voor de laatste fles en haar zelf te laten komen? Misschien slaapt ze wel in 1x door tot vier uur of later en dan heeft ze wel honger waarschijnlijk. Dan kun je dan in het donker een fles geven en dan hup... weer terug naar bed en doorslapen. Bij mij werkte dit prima, maar nogmaals ik gaf borstvoeding en voedde op verzoek. Maar als mijn dochter dan om 19.00 borstvoeding kreeg sliep ze al gauw door tot 05.00 en dan na ochtend voeding op haar kamer sliep ze zo door tot 8.00 soms 9.00.