Hoi! Onze zoon is bijna 9 maanden. Hij sliep 's nachts prima door, de klok rond. De laatste 2 a 3 weken is hij veel onrustiger snachts en moet ik er een paar keer uit naar hem toe. Hij begint met kruipen overdag (veel nieuwe indrukken) en rolt nu (ik vermoed in zijn slaap) naar zijn buik in bed en zit dan soms op handen en knieën als ik erbij kom. Of hij ligt op zijn buik of zij strak tegen de zijkant van het bed en bij het proberen terug te draaien knalt hij steeds met zijn hoofd tegen de zijkant. (Het gaat dan echt de hele tijd van 'bonk bonk bonk', te horen bij ons op de slaapkamer!) Lijkt dan half in zijn slaap niet te weten hoe hij weer terug naar zijn rug kan draaien. Gevolg: Hard huilen. Apart is dat hij overdag heel behendig en gemakkelijk van buik naar rug en viceversa draait. Hij slaapt in een slaapzak, en daarover heen deken strak in gestopt tot onder zijn oksels. Hij wurmt zich vaak onder deken uit of draait zich gewoon onder de strak ingestopte deken maar terugdraaien nog lastiger is. Wat al geprobeerd: * Geen deken (maar dan echt het hele bed door en is hij nog onrustiger) * Laten huilen (houdt hij rustig een uur vol) * Als ik naar hem toe ga, is hij direct stil zodra ik er ben en als ik wegloop huilt hij ff maar slaapt daarna vaak wel weer. Tot een uur of 2 later hij weer begint omdat hij met zijn hoofd klem tegen de zijkant ligt. (bonk bonk, omdat hij probeert terug te draaien de verkeerde kant op) Hebben jullie tips? Misschien grotere slaapzak? (deze zak is nu aan kleine kant). Of helemaal geen slaapzak maar een boxpakje? Wel of niet naar hem toe? Wel of geen deken? Kortom, ik zou het fijn vinden als jullie meedenken of jullie ervaringen vertellen.
İk lees mee want hier precies hetzelfde. Hij wilt zelfs niet eens meer alleen slapen alleen bij ons in bed. Leg ik hem daarna terug in zijn eigen bed wordt hij wakker na een half uur( ik weet ondertussen echt niet meer wat ik moet doen want als hij wakker wordt wilt hij soms zelfs niet meer verder slapen(
Is een co-sleeper een optie? Hier begon het bij 7 maanden en het begint nu pas minder te worden. We hebben haar dure ledikant vervangen door een goedkope Ikea variant die een stuk smaller is. Is misschien ook nog een optie. Speent je zoontje? Hier wel maar zijn we aan het afbouwen en dat werkt ook. Verder gebeurt er ontzettend veel in deze fase. Bijv. ook verlatingsangst! Bij ons was het helaas ook een kwestie van de fase uitzitten. M'n vriend en ik wisselden elkaar af in opblijven en zo. We zien gelukkig wel wat verbetering nu. Ze slaapt nu ook bij ons in de kamer.
Hier hebben we dat bij mijn dochter ook gehad. Ze was alleen wel een stuk jonger. Zij kon draaien, maar ze wilde eigenlijk niet op de buik liggen. We bleven haar maar terugdraaien en zij bleef maar huilen. Toen hebben we een snoozzz gekocht en haar daarmee vastgelegd. Dat hebben we anderhalf maand gedaan totdat ze zo behendig was dat ze alle kanten op kon draaien. Daarna weggelaten en toen ging het goed. En ik weet dat het vastleggen wordt afgeraden, maar een goede nacht slaap is voor ons, maar zeker voor onze kinderen, heel wat waard.
Dankjewel voor jullie tips! Een co-sleeper is niks voor ons... want dan slapen we echt niet. Elk zuchtje en steuntje horen we en worden/blijven we zelf wakker van. De Snoozzz had ik nog nooit van gehoord! Ziet er wel mooi uit, en lijkt me ook wel veilig. Ik heb hem nu een slaapzak van 110 cm aangedaan (nog veel te lang) en het uiteinde achter de matras ingestopt. En deken strak over z'n buik. Hij sliep direct in, ben nu benieuwd hoe het vannacht gaat. Als het niet helpt, duik ik MP op voor een Snoozzz. Ik vind zo gek dat hij overdag totaal geen moeite heeft om alle kanten op te draaien. Met de overdagslaapjes is er ook niks aan de hand. Het lijkt wel alsof hij in het donker niet snapt hoe het moet... Misschien moet ik wel een bedlampje aan doen hihi.
Het is ook de fase van verlatingsangst, dus als dat het is dan zal een Snoozz niet veel helpen natuurlijk. Het enige dat helpt is dan naar hem toegaan en troosten. Hij moet zeker zijn dat jullie er nog zijn, ook al ligt hij in zijn eigen bedje. Over samen slapen, mijn ervaring is dat je heel snel went aan die geluidjes en dan alleen wakker wordt als er echt iets is. Ik word meestal standaard 5 min wakker voordat mijn dochter begint te huilen
Ik denk ook aan verlatingsangst... Soms is het dan inderdaad genoeg om even je gezicht te laten zien: Zo van: mama is in de buurt. Succes!
Dit is een fase die straks vanzelf weer beter word. Hier ook even lastig en vaker wakker worden rond de 9 maanden en na deze fase gewoon weer lekker slapen zoals daarvoor. Wat ik wel doe is toch los laten en lekker door bed laten gaan (hoor hier ook veel gebonk maar hij word daar eigenlijk niet echt wakker door of wel maar kan zelf weer verder slapen) en niet onder een deken doen. En wat ook kan helpen als je baby een speen heeft is als jij naar bed gaat even een paar extra spenen in bed leggen. Daar went hij aan en dan vind hij vast een nieuwe als hij die ene kwijt is. Ideaal en soms word hij wakker met 4 spenen in bed en soms word hij zonder 1 speen wakker.
Na maar liefst zeven maanden structureel doorslapen begint mijn negen maanden oude dochter nu soms oom onrustiger te worden. Vaak nadat ze een uurtje in bed ligt, rond een uur of 1 en ik hoor haar rond 6 uur vaak even. We wachten het altijd even af, meestal valt ze zelf weer in slaap. Als ze een uur na bedtijd wakker wordt is even vasthouden en een liedje zingen genoeg. Als ze s nachts wakker wordt en echt niet meer inslaapt is mijn laatste troef een extra flesje (succes gegarandeerd). Dacht hier ook even dat het aan de slaapzak, warmte/kou of weet ik wat lag totdat ik de boekjes van mijn oudste doorlas... ik denk dat het een fase is.
Onze kleine heeft er snachts (nog) geen last van. Maar met de overdag slaapjes gaat hij heel hard huilennals we weg gaan. Nu doen we het zo: we blijven bij hem zitten tot hij slaapt. Ik wrijf dan over zn rug heen en praat zachtjes over vanalles. Als hij slaapt gaan we naar beneden. Ik denk dat het de verlatingsangs fase is dus ik weiger hem te laten huilen. En dit is eenoplossing waar iedereen blij van wordt....
Dankjewel voor de reacties! Verlatingsangst, klinkt ook wel logisch. Hij heeft trouwens geen speen, dus daar zit geen oplossing. Afgelopen nacht ging trouwens super met de slaapzak achterin gestopt. Hij was veel rustiger en heeft op 2 keer kletsen na de hele nacht geslapen van 19 tot 7.30!