Hoe beginnen met fruit/groentehapjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Duo Penotti, 7 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is bijna 4 maanden en dan wil ik graag langzaam met fruit en groentehapjes beginnen, maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken.

Ipv 1x melkvoeding krijgt ze nu een fruit of groentehap?
    In de middag of de avond?
    En mag ze op de dag 1x een groentehap en 1x een fruithap of maar 1 in totaal?

2. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Met vier maanden mag je een melkvoeding nog niet vervangen door een fruit of groentehap. Dit is nog puur bijvoeding en geen volledige voeding.
    Begin in de ochtend met een paar hapjes fruit tussendoor of bij het avondeten een paar hapjes groente.

3. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    Wij zijn begonnen met groentehapje. (heb wel eens gelezen dat als je met fruit begint dat ze de groente dan niet zo lekker vinden).

Wij hebben geen flesvoeding weg gelaten. Gewoon in de middag beginnen met een paar hapjes (3 theelepeltjes ofzo)

Als ze dan tussen de middag een broodje eet kan je een fles weg laten.

Maar je merkt snel genoeg als je een fles weg kan laten!

4. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Het is inderdaad niet ter vervanging, maar dat geef je extra. Misschien ook handig om 1 soort fruit/groenten per week te geven.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad heel langzaam opbouwen, gewoon een klein hapje en niets forceren. Geef een soort groente (groente is aangeraden omdat het zachter is dan fruit) voor 3 dagen achter elkaar zodat je zeker weet dat ze er niet op reageert. Reageert ze er wel op (krampen, onrustig) stel je het nog gewoon uit.

Het is zeker niet de bedoeling dat groente of fruit een melkvoeding gaat vervangen. Dat mag pas na 6 maanden.

6. Duo Penotti

Duo Penotti Bekend lid

28 jul 2012
    669
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje voor jullie reacties.
    Kijk dat wist ik niet dat het geen vervanging is met 4 maanden. Zo zie je maar wat een leek ik ben haha.

Ze is trouwens met 37 weken geboren, dus zou ik met 4 maanden al kunnen starten of zou ik beter 3 weken langer kunnen wachten?

7. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Rustig beginnen met wortelpuree, courgette, bloemkool, broccoli, appel, etc etc. Kies een moment dat jij er de tijd voor hebt en niet te lang voor of na een voeding. Hier ook begonnen met groente. Kan je ook makkelijk invriezen, in ijsblokjesbakjes bijvoorbeeld, heb je meteen handige porties.
    Begin met een paar hapjes, het gaat eerst om het proeven en het ervaren van een andere smaak en textuur dan melk. Na het wennen kan je steeds meer introduceren, tot 6 maanden is het lekker proberen, daarna gaan ze vanzelf wat beter en meer eten en gaan de flessen er langzaam af. Maar dat gaat eigenlijk een beetje vanzelf.

Misschien heb je hier wat aan: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

8. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Bij onze grote eter is het heel snel gegaan. Wij zijn met 4 maanden begonnen.

Hij kreeg toen we begonnen met de groentehapjes 4x 210/7. (Nu inmiddels 2x 210/7 en 2x 240/8)
    Ik wilde het groentehapje tussen zijn voorlaatste en laatste fles geven. Dus zo rond 18 uur want om 19 uur krijgt hij zijn laatste fles. Helaas bleek dit niet echt te werken want dan begon hij daarna meteen te krijsen omdat hij honger had en meteen zijn fles er achteraan wilde. Alleen was het dan eigenlijk nog te vroeg voor zijn fles.
    Om etenstijd zelf, dus om 19 uur, werkt ook niet want dan is hij aan het huilen omdat hij honger heeft en dan heeft hij niet het geduld om rustig zijn groentehapje te eten. Dus wij geven het (vrijwel) direct na de fles. Maar nog zeker niet als vervanging van de fles!

We begonnen met een paar hapjes en steeds 2 dagen achter elkaar dezelfde groente. Ons mannetje vind de groentehapjes heerlijk en we hebben dan ook nooit problemen gehad met kokhalzen, terug spugen of wat dan ook.
    Het enigste "probleem" dat wij hebben is dat meneertje het zo lekker vind dat hij met een paar hapjes absoluut niet genoeg neemt. Met gemak eet hij na zijn fles een heel potje groente. En wanneer ik eerder probeer te stoppen laat hij goed horen dat hij het er niet mee eens is.

Ik ga nog zeker niet de fles voor de groente vervangen maar als hij graag een heel potje wil en kan eten zonder problemen dan ga ik niet na een paar hapjes stoppen. Maar hier zijn de meningen over verdeeld.

Deel Deze Pagina