Nou er is weer een nieuwe fase aangebroken. Sinds een maand weigert hij de fles. Zelfs na een lange nacht wil hij nog geen slok in de ochtend, echt niks. Uit een beker drinken proberen we maar kan hij niet. We geven hem nu 2x 180ml pap, heeeel veel fruit (300 gr) en een kleine portie avondeten. Nu is het eten echt drama. We moeten hem continue afleiden maar hij wordt gewoon boos en heeft er geen zin in. Wil alleen maar spelen. Springt half uit zijn stoel en beweegt alle kanten op. Op de opvang en bij mijn ouders eet hij als een bouwvakker, alles gaat erin, zonder enig probleem. Hier thuis heeft hij er alleen echt geen zin in. We zijn de hele dag bezig om hem kleine beetjes aan te bieden en met veel pijn en moeite komt er nog wat in, maar verre van genoeg. Hij is van zichzelf een erg tenger mannetje en enorm veel ziek geweest waardoor hij ook is afgevallen. Op dit moment is hij niet ziek, heel alert en vrolijk, totdat we aan tafel gaan. De afgelopen 4 dagen was ik bij mijn ouders en hij at zo opvallend veel en makkelijk. Sinds vandaag weer thuis en eten is een drama. Lijkt erop dat hij bepaalde associaties heeft hier waardoor hij niet wil eten. Ik heb de strijd allang opgegeven en probeer het leuk te houden met hem. Bied hem speelgoed aan tijdens het eten, afleiding, maak er een spel van, maar alles is even leuk en dan is hij klaar na 3 happen. Als hij nou nog heel goed zijn melk dronk was het minder erg, maar nee geen slok. En als hij nou een vol mannetje was met reserves, maar die zijn ook allang verdwenen. Iemand nog tips hoe ik het eten leuk kan maken? Hoe hij toch zijn voeding binnenkrijgt zonder dat het weer een strijd wordt? Ik wil echt niet dat hij nog meer afvalt of blijft stagneren in groei. Hij weegt nu hetzelfde als 3 maanden geleden, lijkt me ook niet de bedoeling. Ohja Rapley methode heb ik ook geprobeerd, hij vindt het erg leuk om ermee te spelen maar hij moet altijd heel snel overgeven. Dacht eerst dat het door de kokhals reflex kwam maar aangezien hij ook bekend is met ademhalingsproblemen en extreme slijmvorming lijkt het er meer op dat het daar mee te maken heeft (daarvoor lopen we bij kinderarts). Dus op die manier eten leuk maken werkt eigenlijk averechts: 100% kans op overgeven en daardoor nog minder binnenkrijgen...
Onze middelste weigerde ook rond de 9 maanden de fles. Sindsdien dronk ze uit een Avent rietjes beker, misschien werkt dat. Succes niet leuk..
Bij de opvang (en misschien ook bij je ouders?) ziet hij andere kindjes/mensen eten. Eet je zelf ook tegelijk met hem? Misschien zou dat verschil kunnen maken. Hier hebben ze ook wel van die fases gehad, er zijn een hoop dingen interessanter dan eten op die leeftijd Oh en de fles gaf ik al 's morgens in bed, als ze net wakker lagen te worden. Dan dronken ze m zelf leeg en waren erna klaar voor de dag. S avonds deed ik het ook wel zo of op ons bed in het schemerdonker zonder afleiding. En als het nodig was overdag bijv in de kinderwagen of maxi cosi tijdens het wandelen, dan hadden ze wel het geduld.
Bedankt voor de tips! Het lijkt nu iets beter te gaan. Fles weigert hij nog steeds, maar denk dat hij die gewoon echt niet meer wil... Probeer het nu wel gelijk uit bed te geven, dan drinkt hij soms een paar slokken, maar slaat hem dan weg. Wil heel graag uit een beker drinken dus het is niet dat hij echt niet wil drinken. Beker kan hij alleen nog echt niet goed en er gaat meer naast dan in haha. Eten gaat nu wel wat beter! Samen eten werkt inderdaad! Voorheen deden we dat eigenlijk nooit, maar elke keer dat wij nu zelf eten doet hij zijn mondje open dat hij ook wil, super schattig. Nog wel een enorme druktemaker en probeert regelmatig uit zijn stoel te springen, maar beetje bij beetje lijkt het toch iets beter te gaan.