hoi hoi, mijn dochter kreeg eerst standaard voeding van nutrilon, alleen ze kwam heel snel weer voor een fles, soms al wel na een half uur! wij zijn toen begonnen met forte, mixen met de standaard voor de overgang. werkte super tegen de honger! kwam om de 4/5 uur. alleen met de ontlasting ging het niet goed, werd erg stevig en het lukte haar niet meer om te poepen. inplaats dat het beter werd, werd het erger. ze heeft het ongeveer 4 weken gehad. en om het laatst kon ze alleen nog poepen als ik haar hielp met de termometer. vandaag heb ik besloten om over te stappen, ze krijgt nu omneo comfort van nutrilon gemixt met de standaard. op advies van nutricia blijf ik de standaard erbij gebruiken, want volgens de voedingsdeskundige daar is de omneo lichter verteerbaar dan de standaard. en vanwege haar honger zou ze het hierop dus langer moeten kunnen volhouden. nou niet dus. ze komt na anderhalf/2 uur weer. maar ze kon vanmiddag na 2 flessen wel weer super poepen! kan ik nog iets doen zodat ze wel verzadigt raakt?
Hier hielp het om 20 cc water extra bij de fles te doen. Dus ik zou forte gebruiken en dan met wat extra water voor de ontlasting
wel eens wat over gelezen ja, maar heb niet het idee dat zei het heeft. als ze honger heeft doet ze het volgende, druk te smakken, op het vuistje te zuigen en als ik haar de speen geef, zit ze daar gretig op om te zuigen. een kindje met verborgen reflux spuugt toch veel? of heeft last van voeding dat omhoog komt? hik enz? vanessa heeft wel regelmatig de hik, maar dat had ze in mijn buik ook altijd zo'n 2/3 keer per dag.
Maar op de vuistjes sabbelen en gretig op de speen zuigen zijn niet per se honger signalen. Onze dochter begint al heel snel na de fles op haar vuistje te sabbelen maar ze heeft dan gewoon erge zuigbehoefte. Na een half uurtje op de speen of pink sabbelen valt ze heerlijk in slaap!
1 maand en dan al 180/6 ? Vind ik persoonlijk heel erg veel. Met verborgen reflux spugen ze niet maar slikken ze de voeding weer in. Wat je niet ziet is dat de slokdarm hevig geïrriteerd kan raken tot zelfs verbranden! Je schrijft dat je kleintje gretig op de speen zuigt en op de handjes sabbelt. Ruikt ze zuur uit haar mondje? Mijn dochter rook ook erg zuur uit haar mondje, die zoog niet op haar speen, die vrat m gewoon op! Als ze het zuur heeft, wil ze namelijk zuigen om de pijn te verminderen. Persoonlijk zou ik de flessen erg omlaag brengen naar 150/5 en misschien zelfs 120/4. Ik zou toch even langs het cb of de kinderarts gaan en je bevindingen voorleggen. Als je nu al comfort voeding hebt is dat beter dan standaard voeding. Misschien helpen medicatie nog tegen het zuur. (het lost de verborgen reflux niet op, het zijn maagzuurremmers). Mijn dochter kreeg met 10 weken zantac en ben ik met 7 weken al overgestapt van de HA voeding naar friso comfort. Binnen 24 uur had ik een ander kind! Van onhoorbaar huilen (niet willen liggen, dan kwam de voeding omhoog) naar lekker kraaien en geluidjes maken!
ze heeft wel veel de hik, en ze geeft zo nu en dan wel een heel klein beetje melk terug, maar ze ruikt niet zuur. ze slikt ook niet steeds. en huilen doet ze alleen als er echt wat is. en in overleg met het cb geef ik haar 180/6. ze drinkt het niet altijd allemaal op. volgens het cb heeft zei, en wij er niks aan als ze huilt om voeding. erge zuigbehoefte heeft ze ook niet. ze wilt 5 min de speen en dan is ze er zat van. vandaag is ze trouwens nog niet eerder voor voeding geweest! en vannacht heeft ze doorgeslapen van gister 10 tot vanmorgen 6. ik moet de 27ste pas weer naar het cb. moet ik hun bellen? of de afspraak afwachten? en wat is er eventueel te doen aan verborgen reflux? behalve medicijnen? kan het bijv met andere voeding ook over zijn? en welke voeding is dat dan? van het cb hier hoef ik weinig te verwachten, van internet en forums word ik wijzer. hier hoor je het standaard antwoord: gaat wel over, hoort er allemaal bij.
Bij verborgen reflux de volgende regels toepassen: -kleine flessen geven, meer verspreid over de dag. Rek niet, maar geef haar per keer 120/4 of nog kleiner. Laat haar dan zelf bepalen hoeveel tijd er tussen de flessen zit. Grotere flessen zeker NIET doen. -Alles waarop ze ligt bij het hoofdeinde ophogen, dan kan het zuur niet direct omhoog komen -Haar op de buik laten slapen -Minstens 30 min. na de voeding rechtop houden Refluxkindjes spugen niet altijd en huilen ook niet altijd van de pijn. Desondanks kan de slokdarm al aangetast zijn. Kijk hoe het gaat als je bovenstaande punten toepast. Blijft ze direct weer willen drinken, zou ik ermee naar de huisarts. Een half uur na de fles (zeker een van 180/6) weer willen drinken is namelijk niet normaal. Ze zou verzadigd moeten zijn en rustig.
Is het niet wat voorbarig om te spreken over reflux, gewoon omdat het kindje wat sneller lijkt te willen drinken? TS geeft aan dat haar dochter niet zuur ruikt, en dat is nou net wel een belangrijk kenmerk van reflux. Sabbelen op handjes is echt niet altijd een hongersignaal, mijn dochter deed dat zo ongeveer de hele dag door Wat gebeurt er als je dat sabbelen gewoon negeert? Huilt ze dan?
Zuur ruiken hoeft niet per se, reflux kan zich ook uiten op andere manieren (veel slikken, de hik hebben, 'rare' bewegingen maken, en dat is juist verradelijk want alle baby's maken natuurlijk ongecontroleerde bewegingen). In ieder geval is het iets om in de gaten te houden.
Maar als de baby niet zuur ruikt, komt er toch geen zure melk omhoog? En als er geen zure melk omhoog komt, dan is er toch geen sprake van reflux?
Het zuur hoeft niet zover omhoog te komen dat het echt te ruiken is. Er zijn gevallen bekend van reflux die pas veel later werden ontdekt, omdat de kinderen gewoon niet de signalen afgaven.
Ik vind ook dat er te snel op reflux gegooid wordt hoor... Iedere baby geeft wel eens mondjes terug, heef de hik en maakt spastische bewegingen, zeker in het begin! Bijna alle baby's hebben last van reflux, omdat de maagklep nietgoed afsluit maar bij de een komt het zure melk omhoog en de ander heeft er gewoon geen last van! Als je baby echt last heeft van reflux heb je een heel ander kind, die veel huilt! Mijn dochter vond de speen in het begin ook niet veel aan en ze moest ook echt een beetje leren hoe op dat ding te zuigen en binnen te houden.. In het begin ook een hongerlapje en wat ik van cb moest doen haar echt op haar verzoek voeden, maar wel met kleinere flessem 120/4! Ze heeft een soort inhaal slag toen moeten maken. En soms kwam ze idd elke 2 uur! Een baby die op de vuisten sabbelt kan overigens ook gewoon moe zijn.. Het is niet raar dat je baby van 7 weken na een uur weer naar bed wil..
Ik zou gewoon friso comfort of nutrilon omneo geven (weet niet meer welke je gebruikt?) En ik zou iig even met het cb overleggen. Wat anderen aangeven: reflux klachten zijn niet altijd zichtbaar duidelijk. En over het "teveel afschuiven op reflux": veel baby's hebben een niet goed sluitend maagklepje en overige klachten die in het begin niet altijd duidelijk zijn. Maar hoe het ook zij: je kan beter ff overleggen. Andere voeding kan denk ik geen kwaad, baat het niet, schaadt het niet denk ik. Wat er aan tedoen is MOCHT het verborgen reflux zijn: - bedje ophogen - comfort voeding - met ha / ka overleggen voor medicatie - zeker kleinere voeding geven
Ik ken een voorbeeld van een kindje van 3 maanden waarvan de slokdarm dus wel aangetast was. Huilde niet veel, gaf niets terug, maar trok gekke grimassen, maakte ongecontroleerde bewegingen. Daarom duurde het zolang voor de ouders erachter waren. Toen bleek de slokdarm wel degelijk verbrand te zijn. Je hoeft ook niet direct aan reflux te denken, maar steeds willen drinken nog geen half uur na de fles is wel een teken aan de wand.
Maar misschien wilt de kleine meid niet per se drinken. Zoals hierboven al door verschillende mensen werd aangehaald: de 'hongersignalen' waarover TS spreekt kunnen ook gewoon iets anders betekenen.
ze krijgt nu sinds maandag nutrilon omneo, dit omdat ze ook al nutrilon voeding kreeg, dus blijf liever eerst bij het zelfde merk. mocht dat niet beter worden kan ik altijd nog friso comfort proberen. ik geef haar nu kleinere flessen, 150/5. ze lijkt er nu wel ineens genoeg aan te hebben. ik mix haar voeding nu nog met de standaard van nutrilon, is het beter om gewoon helemaal omneo te geven in 1 keer? of word dan de overgang te zwaar? ze heeft veel last van kramp, en de ontlasting blijft moeizaam. dus misschien is het beter om helemaal omneo te gaan geven in plaats van het eerst een tijdje te mixen? ik kijk het nog even aan, als ze weer eerder wilt drinken etc, dan ga ik met de huisarts in gesprek. het sabbelen,smakken etc is wel echt honger. want als ze haar zin niet krijgt zet ze het op een schreeuwen net zolang tot ze voeding krijgt. als ik haar dan wat water geef, is ze daar niet tevreden mee en word dan erg boos.