Baby 9 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Manolito, 8 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Vraagje;
    Wij krijgen een pleegzorg plaatsing van een baby van 9 maanden.
    Nu wel ik graag wat voorbereiding doen.
    Ik wil wat luiers halen, maar welke maat?
    En wat is een beetje gangbare kledingmaat voor 9 mnd?
    Heb nog geen idee of het een groot of klein kindje is en wat het weegt.
    Dus hou maar gemiddeld aan.
    Contact met ouders is er nog niet geweest en voogd kon me geen maten vertellen.
    Is er verder nog iets waar ik rekening mee moet houden?
    Tips?
    Wat is een beetje een ritme voor 9 mnd qua eten en slapen?

    Het is onze eerste baby.
    Eerste plaatsing was een kleuter en daarna 2 dreumesen.
     
  2. JpaigeS

    JpaigeS Lid

    7 jan 2021
    33
    16
    8
    Vrouw
    Mijn dochtertje is nu (bijna) 7 maanden en 7 kg. Hiermee past ze ruim in de maat 4 luiers van kruidvat, die gaat tot 18 kg. Kruidvat heeft ook als voordeel dat je dichte pakken altijd mag omruilen naar een grotere maat (filiaal-afhankelijk of je de bon nodig hebt).
    Qua voeding en ritme kijk ik op de site van Ouders van Nu, maar ik moet eerlijk zeggen dat ze zich daar niet echt aan houdt :roflmao:

    Voedingsschema baby per maand | Ouders van Nu
     
    Manolito vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Hier waren ze met 9 maand al 10 kilo en ruim 75 cm.

    Ze kregen nog borstvoeding, dus is wat lastiger te vergelijken.
    Verder aten ze gewoon mee in ons ritme. Sochtends yoghurt met havermout, tussendoor fruit. Lunch brood. Tussendoor maiswafel of rauwkost en avondeten wat van ons mee.
    Gewoon alles in stukken. M’n oudste at nog niet zoveel ervan, m’n jongste begon met 9 maand wel echt alles mee te eten.

    Maar als het kindje dat niet gewend is, is dat een stuk lastiger natuurlijk. Ik verwacht wat brood, een fruitpapje en groentepapje. En eventueel sochtends een papfles of bordje pap.
    Ligt er ook een beetje aan waar je zelf achter staat en wat je wilt aanwennen. En ook voor hoe lang de plaatsing verwacht te zijn.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    9 maanden is vaak maat 74. Beter iets te groot dan te klein, dus 80 kan je ook wat van halen (ze groeien snel tenslotte)
    Luier maat 4.

    met 9 maanden gaan ze vaak over of zijn ze al op 2 slaapjes op een dag. Eten vaak 3 maaltijden maar wel prak want ze hebben over het algemeen nog geen tanden. Ze drinken nog wel flesjes: gemiddeld 180ml of 210ml per keer. Meestal rond de 3 a 4 flessen. Vaak hebben ze geen nachtflessen meer, maar elke baby is anders.

    Maar ik zou vooral de baby volgen. Ik gok dat hij veel wakker zal worden snachts en dan heeft hij vooral heel veel liefde nodig. Leren doorslapen zou ik persoonlijk niet gaan oefenen aan het begin.

    Ik vind het super dat jullie dit mannetje een veilige plek geven. Ik wens jullie heel veel liefde en plezier toe <3
     
    Manolito vindt dit leuk.
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Ik zou luiers maat 4. Kleding maat 80 halen (beter iets te groot dan te klein)
    Qua ritme vaak nog 3 flessen en in overgang van 3 naar 2 slaapjes. Hier bij 1 wel nog een nachtvoeding en bij de ander niet. Op zich heel normaal tot een jaar dus zou kunnen. Overdag redelijk mee in je eigen ritme en dan maar kijken wat kind aangeeft en daarin proberen mee te gaan. Heel veel succes en tof dat jullie dit doen!
     
  6. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Wat mooi dat jullie dat kunnen doen!

    Mijn oudste zoontje droeg net maat 80 met 9 maanden, de jongste ging toen net in maat 74. Met luiermaat 4 zit je denk ik wel goed.

    Ritme was hier met 9 maanden ongeveer:
    Fles + wat brood of papfles
    Slaapje 1
    Fruit
    Brood
    Fles
    Slaapje 2
    Tussendoortje
    Avondeten (gepureerd)
    Fles
    Nacht
    Evt nog late voeding

    De oudste dronk 210/7 per fles, de jongste 120/4, dus dat scheelt echt per kind.
     
  7. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.920
    3.968
    113
    Vrouw
    Onze dochter is nu ruim 9 maanden en heeft maat 74 aan. Wij hebben luiers maat 4 (7-15kg).

    Ons ritme is ongeveer
    07.00 opstaan, boterham met boter en pindakaas, (tuit) beker drinken, fles (nutrilon 2, 180ml water +6schepjes).
    Fruit voor of na het slaapje
    09.30 slaapje (uur of anderhalf)
    Lunch met boterham (meestal zuivelspead, hummus, jonge kaas oud) beker thee
    14.00 slaapje (meestal iets korter dan in de ochtend).
    Na slaapje fles en iets lekkers/cracker
    17.15 warm eten (100g groente, 80g aardappel/pasta oid, soms gekookt eitje of stukje vis). Die van ons krijgt dat op een bord met een zuignap en dan stopt ze de stukjes zelf in haar mond. Als toetje krijgt ze wat Griekse yoghurt.
    19.00 fles en dan naar bed (en hopen dat ze slaapt)

    Wat mij verder te binnen schiet, maar je misschien al lang hebt: tandenborstel. Die van ons heeft nu 5 tandjes. Dus zou ook bijtringen halen, de goedkopere ringen (zachter) van Hema zijn hier favoriet. Wij maken s nachts gebruik van witte ruis. Ik zou het bedje op een lage stand zetten want hier worden verwoede pogingen gedaan het bedje/box uit te klimmen.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.902
    113
    Vrouw
    Ik zou een klein pakje maat 3 en een normaal pak in maat 4 en 5 halen. Als de luier veel te groot zit dan werkt het ook voor geen meter.

    Qua kleding zou ik een beetje maat 80 en een beetje maat 86 halen. Genoeg om even wat tijd door te komen tot je de juiste maat kan kopen. Van maat 80 zou ik nog niet teveel kopen.

    Het kan zoveel verschillen per kind. Mijn dochter zat tot een jaar in maat 3 luiers en maat 74 kleding. Mijn middelste zoon had met 9 maanden ongeveer maat 5 luiers en maat 86/92 kleding. Mijn oudste zat ertussen in en volgde het gemiddelde.
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    #9 GroeneBomen, 10 apr 2021
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    Maat 3 of 4 luier. zou van beide klein pakje kopen. Kleding is lastiger, die van mij zat net in 68/74 (met 15 maanden nog in maat 80)
    Ritme was bij ons: opstaan met de oudste en vanaf dan na 3 uur wakker tijd weer slapen. Hij sliep lang en maakte zeker 2x2 a3 uur slaap en dan om 19:00/19:30 op bed met de oudste. Melk kreeg hij elke 2/3 uur: ook avond en nacht. Eten deed hij niet, hij had eetachterstand dus wij lopen daar nog steeds achter mee ;)
     
  10. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.521
    1.945
    113
    Thnx voor je antwoord!
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  11. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Misschien van alles wat halen en dan terugbrengen als je weet hoe groot hij gaat zijn? Al die maten die de anderen zeggen was onze baby met 9 maanden allang ontgroeid...
     
  12. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier met 6,5 maand tegen de 10 kilo aan en in maat 74. Luiers maat 4 in wegwerp.
    Zoontje begint net wat te proeven aan vaste voeding ( rapley methode), iedere 3 uur een voeding ( wel bv ), ritme hebben we niet echt. Nog 3 slaapjes per dag. Ochtend, vroege middag en einde vd middag nog een powernapje. hou ook nog rekening met evt een nachtvoeding.
    slaapzak ook belangrijk.
     
  13. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Krijg je geen kleding mee dan? Ik neem aan dat het kind waar het nu is ook wel kleding zal hebben? Dan kun je op je gemakje kijken zodra het kind bij jou is..

    Zo als gezegd kan de maat best wisselen per kind. Mijn oudste had met 9 maanden nog maat 62/68. En de middelste maat 80 en de jongste maat 80/86. En de luier maat wisselde ook van maat 3 tot maat 4+.

    Mijn kinderen zaten meestal aan 1 a 2 slaapjes per dag. En aan 3 flesjes.
    Verder lekkere hapjes eten. Broodje, pap en ook warm eten werd vaak al lekker van gegeten..

    En ze kunnen op deze leeftijd al lekker op verkenningstocht gaan. Dus inderdaad bedje om laag enzo.
     

Deel Deze Pagina