Slaaptips gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lelie12, 14 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Hai dames

Onze dochter is nu 4,5 maand oud.
    Ze sliep al een hele tijd door, zat op 4 flessen.
    Maar werd sinds 2 weken weer snachts wakker. Dus weer terug gegaan naar 5 voedingen op advies van cb.
    Nu slaapt ze snachts redelijk. 21u laatste fles.
    Wordt wel weer rond 4/5u wakker.
    Maar het in slaap vallen is een ramp!
    Ze slaapt overdag ook maar heel weinig. Wil constant in mijn armen slapen en als ik haar wakker in bed leg gaat ze huilen. Als ik bij haar bedje sta, is ze stil, maar slaapt ze niet...
    Als ze na even huilen in slaap valt, wordt ze na een half uur weer huilend wakker.
    Net of ze niet in een diepe slaap kan komen.

Dat huilen voor ze in slaap valt deed ze eerst ook. Dus hebben we haar even laten huilen en op een gegeven moment huilde ze niet meer en viel ze zelf zonder problemen in slaap.
    Maar nu blijft ze dus huilen en krijg ik haar alleen in slaap in mijn armen.

Herkent iemand dit? En wat hebben jullie er aan gedaan?
    Ik begin soms aardig aan mezelf te twijfelen.
    Als ze 1.5 uur op een dag slaapt is het veel.

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Muziekje afspelen?

3. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Hier hetzelfde. Mij kindje is nog wel een stuk jonger. Zit alweer 1,5uur naast haar bed met haar in mijn armen want als ik ze neerleg wordt half breda wakker. Het mag niet.in je armen in slaap laten vallen maar ja. ..wat dan?

4. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Muziekje afspelen helpt niet. Als ze in zo'n bui is huilt ze daar gewoon doorheen.
    In de avond gaat het nog wel redelijk maar die slaapjes overdag is echt weer een drama.

Siren die van jou is nog zo klein! Dan hoor he het veel vaker. Kan ook gewoon behoefte zijn aan jullie.
    Hier heeft ze altijd weinig geslapen en heeft altijd erg gevochten tegen haar slaap.
    Het is een tijdje goed gegaan maar nu even niet meer.
    Ik zou ook gewoon denken als ze maar slaapt, dat is t belangrijkste. Hoe en wanneer telt dan even niet.
    Slaapt ze wel bij jullie bijv? Of valt ze dan ook niet zelf in slaap?
    Hier namelijk wel.. Daarom lijkt het alsof ze gewoon een extreme mamabehoefte heeft. :) dan zal t wel n fase zijn.
    Maar soms twijfel ik wel n beetje omdat ik over veel baby's van dezelfde leeftijd hoor dat ze goed slapen.

5. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Er zit met 4 maanden een sprongetje. Onze dochter heeft tijdens dat sprongetje ook minder goed geslapen en kon soms ontroostbaar huilen. Dat ging gelukkig zoals alle sprongetjes vanzelf weer over. Verder zou ik haar gewoon in de armen in slaap laten vallen. Onze dochter kon de eerste 6 maanden alleen maar in onze armen in slaap vallen. Daar is helemaal niets mis mee. Met 6 maanden konden we haar ineens wel wakker in bed leggen. Het duurt gewoon even voordat baby's het vertrouwen hebben dat ze in deze grote vreemde wereld veilig alleen kunnen slapen.

6. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    is ze misschien te warm of te koud? je hoort ook nog wel eens als kleintjes niet warm genoeg worden ze niet in de diepere slaap komen.

7. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ik zou het niet weten. Ik hou er altijd wel rekening mee maar zelf heeft ze het heel snel warm.
    Ik ga het toch is proberen om haar wat warmer neer te leggen.

En het zou inderdaad een sprong kunnen zijn..
    Ben benieuwd wanneer het over gaat.
    Ik moet het denk ik tot die tijd maar accepteren.
    Aan de ene kant ben ik bang dat ze er zo gewend aan raakt. Maarja ik lees hier genoeg dat dat niet zo is.
    En als mijn meisje daar behoefte aan heeft kan ik daar beter op inspelen dan negeren lijkt me.

Kon jij haar wel wegleggen als ze in je armen in slaap was gevallen overdag? Dat kan ik hier dus niet.. Meteen wakker

8. kleinesara

Hier ging dat met stapjes. In het begin kon dat niet en sliep ze dus in de draagdoek zodat wij onze handen vrij hadden om andere dingen te doen. En het voordeel daarvan is dat ze nu heel goed door geluiden heen kan slapen omdat ze vanaf de geboorte gewend is om te slapen in de draagdoek terwijl wij gewoon gingen stofzuigen, afwassen, naar de wc enz. Dus nu hoeven we nooit stil te zijn als ze slaapt. Na een tijdje was het zo dat ze 's ochtends langer uit ging slapen en dat we haar 's ochtends alleen in bed moesten laten liggen als wij ons klaar moesten maken voor werk want dan was ze nog niet wakker. En toen kwamen we erachter dat ze het niet erg vond om alleen wakker te worden zolang wij dan maar meteen naar haar toe kwamen. De volgende stap was dus dat we haar slapend weg konden leggen. De volgende stap was wakker wegleggen en er dan wel zelf bij blijven en de laatste stap was wakker wegleggen en dan weglopen. We hebben haar gevolgd en nooit iets gedaan waar zij nog niet aan toe was en haar ook nooit laten huilen en ik denk dat dat heeft geleid tot dat ze zich nu heel veilig voelt omdat ze erop vertrouwd dat wij er altijd zijn. En dat ze daarom nu prima in haar eentje in slaap kan vallen. Ik ben er dus ook van overtuigd dat het niet slecht is om je kindje daaraan te laten wennen maar dat het voor het vertrouwen juist heel goed is om je kindje de eerste maanden bij je te laten slapen. Ze moeten gewoon nog heel erg wennen aan deze wereld nadat ze 9 maanden in een klein warm holletje hebben gezeten. Ik heb het wel eens vergeleken met een volwassene dumpen op een andere planeet met andere wezens. Die zal daar ook niet meteen heel rustig gaan liggen slapen. Dat duurt even.

9. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Kleinesara
    Dankjewel voor je reactie.
    Fijn om te horen dat je dezelfde situatie hebt meegemaakt.
    Mijn contract loopt bijna af dus ben voorlopig nog thuis. Dus heb er wel alle tijd voor dat scheelt.

Ik voel me ook niet fijn bij haar laten huilen.
    Maar mijn vriend is daar dus wel voor, maar dat komt denk ik vooral door bemoei en verhalen van andere mensen.
    Maar hier slaapt ze dus helemaal niet vast overdag.
    Dat maakt het lastig.. Dan kan ik dus ook alleen maar zitten met haar.
    Ach ja het zal allemaal vanzelf beter worden.
    Ik denk dat ik -en vooral mijn vriend- het moet accepteren, dan hoeft hij zich er ook niet meer aan te ergeren.

10. kleinesara

Hier een stukje tekst waar ik veel aan heb gehad. Misschien maakt het voor je man ook wat meer duidelijk over het laten huilen en waarom een baby eigenlijk huilt.

Binnen de groep van de zoogdieren heb je Vluchters, Verstoppers en Dragers.

Baby’s van Vluchters worden min of meer ‘af’ geboren. Denk hierbij aan paarden, koeien, herten (Bambi!): ze worden geboren, afgelikt en binnen een half uur na de geboorte kunnen ze al staan en lopen. Dit is hun manier om de kwetsbare jongen te beschermen tegen roofdieren. De melk van Vluchters is vooral heel eiwitrijk, zodat spieren en botten snel opgebouwd worden.

Verstoppers leggen hun jongen in een nest, komen enkele malen per dag bij ze om ze te voeden en zijn de rest van de tijd op jacht naar voedsel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan katten. De melk van Verstoppers bevat veel vet, om de jongen lange tijd achter elkaar verzadigd te houden. De jongen van Verstoppers houden zich stil op de momenten dat de moeder er niet is, zodat ze niet worden ontdekt door roofdieren.

De baby’s van Dragers worden min of meer ‘onaf’ en hulpeloos geboren, en zijn voor hun veiligheid en verzorging afhankelijk van de moeder/ouders. Denk hierbij aan vrijwel alle primaten, en dus ook de mens. De melk van Dragers bevat vooral veel koolhydraten om de hersenen snel te laten rijpen, maar de jongen blijven lichamelijk nog lang hulpeloos.

Als ze alleen gelaten worden zijn ze kwetsbaar voor roofdieren, en ze zullen dan ook alarm slaan (=huilen) om te zorgen dat hun moeder, die ze zijn kwijtgeraakt, hen zo snel mogelijk weer kan vinden. Hun verdediging tegen gevaar moet van de moeder komen en die ‘hoort’ dan ook continue bij ze in de buurt te zijn.

De mens behoort overduidelijk tot de dragers (kijk bijvoorbeeld naar de melksamenstelling). Maar wij gedragen ons vaak als verstoppers: we leggen de baby in een eigen bedje in een andere kamer, en we verwachten dat hij zich een paar uur stil zal houden. Wíj weten namelijk dat hier geen roofdieren zijn en dat de baby veilig is in zijn eigen bedje… maar de baby weet dat niet! Een baby is een bundeltje impulsen, reflexen en instincten. Dat wij de laatste paar eeuwen geen roofdieren meer in onze omgeving hebben, kan een baby niet weten. Op het moment dat hij ‘veilig’ in zijn bedje ligt, is er voor hem iets helemaal mis: zijn moeder is er niet om hem te beschermen en dus is hij onveilig! Groot Alarm! Mama, waar ben je?...

11. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63

Mooi stukje. Dit ga ik printen en bewaren.

12. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Inderdaad! Heb het net opgeslagen!! :)
    Ik zal het hem straks laten lezen.
    Klinkt heel logisch

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou een draagdoek aanschaffen dan, of een ergonomische drager, (geen babybjorn, stokke of chicco, maar een drager waarbij de beentjes ondersteund worden van knieholte tot knieholte). Ws zal ze dan wel slapen en als je haar op je rug draagt, kun jij ondertussen nog lekker wat in het huishouden doen ook :)
    Ook hier de ervaring dat dat zelf slapen wel lukt zodra ze goed in hun vel zitten. Hier veel slaapproblemen door medische klachten bij beide meiden. De oudste kreeg BV en die viel vaak alleen in slaap met een voeding, de jongste moet ik in slaap wiegen, (helaas nog steeds een hoop medische klachten op dit moment).
    Maar bij de oudste ging het zelf slapen dus vrijwel vanzelf toen die eenmaal goed in haar vel zat en bij de jongste hebben we dat in een korte periode dat het goed ging met haar ook al gezien.
    Komt echt wel goed dus en mijn theorie is inmiddels dat een kind dat zich veilig voelt en gezond is, echt wel zelf gaat slapen :)

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hihi, had dat hele stukje van kleinesara nog niet gelezen, maar voor de groep 'dragers' is dragen dus een hele fijne oplossing ;)

Deel Deze Pagina