Hallo, Ik weet niet of ik hier mijn vraag mag stellen, maar hoop wat medische info over een koortslip te kunnen krijgen. Mijn dochtertje is afgelopen donderdag 1 jaar geworden. Zaterdag (eergisteren dus inmiddels) feestje gevierd en er was iemand die een koortslip had. Was me eerlijk gezegd niet opgevallen, maar zag het gisteren op een foto. Lieve foto van mijn dochter met diegene. Ik zoomde in en toen dacht ik het te zien. Ze heeft bij hem op schoot gezeten. Hij heeft haar niet gekust denk ik, maar wel slagroom van haar gebakje van zijn vinger (sowieso niet blij mee) laten likken. Nu is het een korstje, wat schijnbaar ontstaan is doordat hij op zijn lip gebeten heeft?!? Ik maak me nu toch een beetje zorgen. Is dat terecht? Tot welke leeftijd is het gevaarlijk? Waar moet ik op letten? En tot wanneer is een koortslip besmettelijk? Pfff...bedankt alvast! Een bezorgde mama
Hoi hoi, Een koortslip is altijd besmettelijk, maar vooral voor kinderen onder de vier jaar kan het gevaarlijk zijn. Door kussen en ook inderdaad door handen kan het worden doorgegeven. Let op gedrag, temperatuur en blaasjes op de lippen. Een koortslip is besmetteljk vanf het begin tot dat het is ingedroogd en er een korstje op zit. Maar begrijp ik het goed dat hij zelf zegt dat hij op zijn lip gebeten heeft? Maak je meteen al teveel zorgen, waarschijnlijk is er niets aan de hand. Groetjes Adrienne
Hoi Adrienne, Bedankt voor je reactie! Gevaarlijk voor kinderen tot 4 jaar ! Waar moet ik dan aandenken? Nu ik het teruglees snap ik de verwarring, maar hij zegt zelf dus inderdaad een koortslip te hebben gehad en het korstje wat er nu zit zou zijn gekomen doordat hij op z'n lip gebeten heeft. Geloof ik niet helemaal maar goed. Wat ik erg vervelend vind is dat hij zegt dat het niet meer besmettelijk is (korst) en dat hij zijn partner ook niet aangestoken heeft...ja da's niet hetzelfde als een klein kindje en niet iedereen krijgt het. Ik neem aan dat ik me niet teveel zorgen moet maken . Binnen hoeveel dagen moet het zich dan openbaren?? Bedankt namens een iets minder bezorgde mama
Hoi hoi, Een kindje kan er allerlei onstekingen van krijgen, zelfs hersenvliesontsteking. Maar dan moet er al echt een kus gegeven worden, met open blaasjes. Het wordt soms wel the kiss of death genoemd. Maar het gebeurt gelukkig maar zelden. Hoe lang de incubatietijd is, daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Ik zou dat even navragen bij de huisarts. Inderdaad krijgt niet iedereen het, en kunnen kinderen eerder worden besmet dan volwassenen. IK zou hem er zeker op wijzen, het gaar om de jullie kind. Groetjes Adrienne
Hoi Adrienne, Bedankt weer voor je reactie! Ik heb tot op heden nog niets "geks" geconstateerd bij haar, dus hoop dat het gevaar geweken is. Maar ik blijf not amused :x. Ja, we gaan hem er zeker nog wel op aanspreken/uitleg geven. Groetjes, Moon