Hallo allen, Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit topic wil... Ik hoop misschien wel op herkenning of dat iemand me gerust kan stellen. Wij zitten hier een beetje in de knoop met onze baby van 9 weken. Hij slaapt overdag heel erg weinig en is dan vaak onrustig. Vandaag heeft hij bijvoorbeeld 's morgens een half uurtje geslapen en 'smiddags een kleine 2 uur. Maar vanaf 15:00u is hij wakker geweest tot 20:30u. Hij is zichtbaar moe, maar ik krijg hem niet in slaap. Hij verzet zich hevig wanneer ik hem vasthoud.... Ik let heel erg op zijn slaapsignalen, maar hij komt gewoon niet in slaap. Als ik hem voed, valt hij vaak wel in slaap, maar wanneer ik hem wegleg, wordt hij bijna altijd na een kwartier weer wakker. Ik twijfel er aan of hij reflux heeft. Hij spuugt namelijk best veel. Maar daarentegen huilt hij niet zo heel veel. (dochter heeft het ook gehad en die huilde heel erg veel erbij). Hij zit wel het liefst in de wipstoel, misschien omdat hij daarin een beetje schuin ligt? Ik zie dat mijn zoontje moe is, maar hij kan zich er overdag niet aan overgeven. 's Avonds valt hij tegen een uurtje of 9 in slaap en komt dan pas weer halverwege de nacht. Na de voeding slaapt hij gelijk weer verder tot een uur of 8. Dus dat gaat hartstikke goed. Nu alleen overdag nog.... Is dit herkenbaar voor iemand? Is dit normaal babygedrag of kunnen we er iets aan doen? Bedankt voor het lezen!
Ik heb toen de puckababy aangeschaf en madameke sliep binnen 5 minuten in dat wondermiddel en echt uren achtereen overdag. Snachts ook goed Voorheen kon ze overdag ook gerust 2x 4,5 uur wakker zijn en niet kunnen slapen ook al was ze kei moe Ze is er met 2 weken ingegaan en ligt er nu nog in Ze is nu 15 weken
hoi, ook hier een dochter die niet vast gehouden wil worden als ze moe is...zodra ik haar in bed leg, is ze met 5 minuten in dromenland. probeer idd eens in te bakeren, met de pacco op de puckababy. sinds 1 week doen wij dat ook, en slaapt onze dochter snel. soms duurt het nog wel 15 min licht jengelen, maar dat is het dan ook. einde van de dag en de avond is ze wel onrustig en doen we haar vaak in de draagdoek. Maar dat vind ze lang niet altijd prettig dus dat is gewoon even handen vol dan....dat hoort er ook bij! evt. een keer extra voeden als je BV geeft wil ook weleens helpen. Soms gaat oververmoeid gedrag over in eerder honger en dan zie je die signalen over het hoofd. Als ze niet slaapt, voedt ik haar vaak al weer na 2 u of 2,5 uur...maar dat is vaak alleen 's'avonds het geval
Herkenbaar! Ons zoontje heeft tot 6 maanden erg weinig geslapen overdag, 4 x 30 minuten en heel soms iets langer. Kon er bijna de klok gelijk op zetten. Hij kwam ook erg moeilijk in slaap, hebben hem 6 maanden in slaap gelopen omdat we hem niet wilde laten huilen. Toen we de wanhoop nabij waren ging hij ineens langer slapen. En nu slaapt hij wel 3,5 à 4 uur per dag!!! Achteraf snap ik niet waarom we de puckababy niet gekocht hebben, daar heb ik zoveel goede verhalen over gehoord, echt wel de moeite waard om te proberen denk ik. Succes hoor!
Al eens aan een osteopaat gedacht? Misschien zit er een werveltje in zijn nekje scheef. Of spanning rond zijn maagje. Het lijkt alsof hij zich niet prettig voelt dat hij daarom ook niet goed kan slapen. De puckababy zou je ook kunnen proberen idd. hier heel veel aan gehad hietdoor sliep ze wel.
Herkenbaar! Alleen hier vooral ook last van darmpjes, en niet echt veel spugen (wel terugslikken). Dochter valt vaak tijdens de voeding in slaap en als je er dan weg wilt leggen is ze wakker, of ze wordt wakker na een kwartier idd, en huilt ze veel. Al moet ik zeggen, mijn dochtertje is nu ruim 9,5 week en de laatste drie dagen gaat het eigenlijk heel goed. Al is het vandaag wel zo dat ze steeds na korte periodes wakker wordt, even kort huilt en weer in slaap valt. Heel gek. Ik merk dat ze niet teveel prikkels moet hebben, en ook niet te grote flessen (op dit moment 6 flessen van 100-120 cc, een combi van afgekolfde melk en kunstvoeding). Als ze echt zo'n onrustige bui heeft, doe ik haar vaak in zo'n ergonomische babydrager (ik heb zo'n voorgevormde draagdoek met klittenband (Marsupi), ideaal). Dan valt ze snel in slaap en kan ik nog de afwas doen en een beetje computeren enzo. Ik ben met haar naar de osteopaat geweest, maar ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat dat nu zoveel uitgehaald heeft. Ik hoop dat ze de meest onrustige tijd nu gehad heeft en dat het blijft gaat zoals het nu gaat... Ik wacht maar gewoon stilletjes af verder. Inbakeren ben ik ook mee begonnen, maar dat doe ik alleen nog s nachts. Ik merkte, na de eerste twee dagen inbakeren, eigenlijk niet zoveel verschil of ik dochter nu in een slaapzakje onder een lakentje of in de pacco had liggen.
Bedankt voor de reacties! Eigenlijk wel 'fijn' dat het herkenbaar is, dat stelt me toch enigszins gerust. @juni83: De Puckababy heb ik wel even aan gedacht, maar mijn zoontje slaapt op zijn buik. Op zijn rug slaapt hij nog veel minder. Ik heb zijn armpjes wel eens met een hydrofiel luier omwikkeld en op zijn rug te slapen gelegd, maar dat is geen enkele keer een succes geweest. @Petra2278: ik voed hem vaak al om de 2,5 uur. Ik weet niet hoeveel hij dan drinkt (ik geef bv), maar ik heb ook het idee dat hij alleen maar kleine beetjes drinkt. Hij drinkt ook heel erg onrustig en laten boeren helpt niet tegen de onrust. Ik kolf af en toe de laatste dagen en geef het dan in een flesje, dan drinkt hij een stuk makkelijker. Dan drinkt hij ongeveer 130cc. Ik heb het alleen nog niet zo vaak gedaan, dus ik weet niet of hij daar beter op slaapt. @kimski: Poeh, dat is niet echt een fijn vooruitzicht... 6 maanden. Hebben jullie nog iets anders gedaan, waardoor jullie zoontje ineens beter ging slapen? @frannie82: De osteopaat vind ik momenteel nog een stapje te ver. Ik zou dat wel sneller overwegen wanneer hij een voorkeurshouding heeft, maar dat heeft hij niet. Ik denk ook dat ik het een beetje eng vind om daar heen te gaan hoor. @elmootje: Het besef dat je niet alleen bent, doet me toch wel goed. Misschien hoort deze onrust er wel gewoon bij inderdaad. Hoe ben je op het ritme van 6 flessen gekomen? Ik geef bv, maar hij wil bijna elke 2 / 2,5 uur graag drinken en drinkt dan heel onrustig.( Vanochtend 3 keer na een uur alweer...). En ik vind dat best lastig, vooral met een eigenwijze peuterpuber er nog bij. Dan heb ik wel eens het gevoel dat hij voelt dat ik me dan opgejaagd voel en dat hij daarom zo onrustig drinkt. Ik zal ook eens kijken naar een babydrager oid... Misschien is dat wel een oplossing. Eerst maar eens met de fysio overleggen of dat geen kwaad kan. Ik heb erg last van mijn bekken en dat gaat nu best goed, dus wil dat graag zo houden haha.
@allistar: hier ook een onrustige drinker: huilen tijdens en na t drinken, na een windje op poepbroek is dat weer voorbij. maar soms geen poepbroek of windjes, maar gewoon direct al krijssen/huilen....te gulzig drinken? te veel lucht opslokken? verborgen reflux? (vaak de hik en wegslikken)...nu dikken we de voeding iets in met een papje nutriton. ik weet het ook niet...het is wel frustrerend...jij zegt nu dat hij uit een flesje rustiger drinkt...Frustrerend is dat toch!! wat is er toch met die ukkies.... succes met de zoektocht...
Hier hadden we een erg onrustige baby die overdag ook niet sliep en dan werd het krijsen. Hier helpt de osteopaat echt. We zijn nu 1x geweest en gaan donderdag weer. Ze is ongeveer een klein uurtje wakker na de voeding en ik krijg haar nu ook op schoot in slaap. Doe dan een dekentje over haar hoofdje zodat ze niks ziet (ze kijkt teveel rond en raakt overprikkeld), ze krijgt wel gewoon lucht hoor en wieg haar dan op en neer. Ik heb haar dan binnen 10 minuten in slaap en als ze goed slaapt, leg ik haar weg. In elk geval s middags slaapt ze echt tot de volgende voeding en daar zit dan ook 4 uur tussen. Soms moet ik een paar keer een speentje geven of ze wordt wat eerder wakker. 's Avonds slaapt ze niet echt meer, doe haar als ze onrustig wordt in de draagzak tot een uur of 8. Dan wil ze er uit en hou ik haar op schoot tot we op bed gaan. Osteopaat is niet eng hoor. Hier staat haar hoofdje wat scheef naar achteren waardoor ze teveel schuin omhoog kijkt en overprikkeld raakt. Haar bovenste wervels liggen op elkaar en drukken ook op de zenuwen die daar langs lopen. Hier echt al een wereld van verschil na 1 behandeling. Inbakeren werkt hier ook niet en slapen deed ze alleen op haar buik. Nu ook regelmatig op haar zij.
Als je een osteopaat overweegt, vraag even in je omgeving naar ervaringen. Je hebt osteopaten en osteopaten. Je hoeft niet terughoudend te zijn hoor. Bij mijn zoontje heeft het erg geholpen tegen de krampjes en een lichte voorkeurshouding. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar in zuidoost brabant weet ik wel een goede.
@Petra: een zoektocht is het inderdaad, het zou zo handig zijn om een gebruiksaanwijzing bij je baby te krijgen he... @Allistair: ik heb mezelf steeds voorgehouden dat het vanzelf wel een keer zou gaan lopen, dat was bij mijn zoontje uiteindelijk ook zo. Het is trouwens wel zo dat mijn zoontje duidelijk verborgen reflux had, dus er was lichamelijk iets aan de hand. Bij mijn dochtertje is het allemaal wat vager; onrustig drinken, als ze wakker is steeds huilen, overstrekken, last van winderigheid en weinig/moeilijk poepen. Het is zo frustrerend als je baby nooit tevreden lijkt te kunnen zijn. Maar de goede lijn zet zich vooralsnog voort. De wijkverpleegkundige op het CB zei vanochtend nog dat sommige kindjes gewoon wat meer tijd nodig hadden om aan het leven te wennen. Vond ik wel een mooie uitspraak. Ik heb niet echt iets gedaan om haar op 6 flessen te krijgen. Ik denk dat het in een ritme komen nu iets sneller is gegaan, omdat ik inmiddels voor een groot deel kunstvoeding geef (ik krijg steeds minder gekolft nu). Ik heb begrepen dat dat vaak willen drinken heel normaal is bij volledige borstvoeding. Mijn zoontje had dat trouwens ook, dat onrustige drinken en heel vaak willen. Ik werd daar zo onzeker van, zeker omdat schoonmoeders en anderen in mijn omgeving me toch wat raar aankeken dat ik 'nog steeds niet om de 3 of 4 uur' voedde. Wist ik veel dat dat meer een flessenschema is dan borstvoeding. Bij mijn zoontje was het zo dat hij in een zo'n ritme kwam tegen de drie maanden aan. Dus misschien moet je nog heel even geduld hebben... Zo'n peuter om je heen maakt het niet makkelijker nee, met flesjes geven is zo'n stuiterbal al niet erg handig, maar als je de borst geeft lijkt me dat idd onrustig, vooral ook voor jezelf. Is het bij jou ook zo dat je peuter op de bank gaat klimmen en aan de baby wil zitten en kusjes wil geven? Een babydrager waarbij je kindje goed tegen je aanzit en stevig zit op de rug en schouders, zou geen problemen op moeten leveren voor je bekken lijkt me. Maar zou dat idd even overleggen, heb er verder niet zoveel verstand van... Op internet kun je evt fora vinden waar je met zulke vragen terecht kunt, op het viva-forum is bijvoorbeeld een uitgebreid draagdoekentopic. Ik heb zelf een Marsupi en een Bondolino, hoef dus niet moeilijk te doen met zelf knopen leren.
Nee wij hebben niks anders gedaan eigenlijk. Het is dus vanzelf beter gegaan, en zoals ik schreef slaapt hij nu langer dan ooit overdag. Met veel dingen hebben wij gemerkt dat het vanzelf over ging, of beter werd. Voor een eventueel tweede kindje zou dat wel rust geven ( denk ik nu . Ons zoontje was verder niet erg onrustig, en had geen gezondheidsproblemen, dus dat is misschien wel anders. Wel is hij altijd erg nieuwsgierig en beweeglijk geweest, en dat is hij nu nog, misschien is dat ook herkenbaar?
Wat ik wel eens doe als ik zeker weet dat hij heel moe is: gapen, jengelen, rode oogjes. Ik leg hem dan toch in bed en blijf er net zo lang bij totdat hij slaapt. Vaak moet ik hem dan al liggend knuffelen, aaien over z'n bolletje en z'n speentje er 80x in doen. Maar als hij dan eenmaal slaapt en weer wakker wordt is hij weer super vrolijk.