Vaak kokhalzen bij groente en fruithapjes

Discussion in 'Voeding' started by Kleintjuh85, May 5, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Wij zijn ongeveer 2 weken geleden begonnen met af en toe groente hapjes te geven, sinds een paar dagen krijgt ze wat fruithapjes.
    We geven het niet iedere dag omdat het toch alleen voor het wennen is.
    Nu valt het mij wel op dat ze vaak begint te kokhalzen. Ik zie wel dat ze soms het eten probeert door te slikken. Maar soms duwt ze het ook naar buiten met de tong. Gisteren kreeg ze peren fruithapje en deed ze bij de eerste paar hapjes kokhalzen en daarna niet meer en deed ze zelfs haar mondje open om een hapje te nemen.

Ik dacht namelijk wel dat ze er aan toe zou zijn omdat ze het eten zowat van ons bord kijkt. Ze zevert erop los, steekt alles in haar mondje en de fles met rijstebloem gaat erin als zoete koek.

Is dochterlief gewoon nog niet toe aan bijvoeding, of is het puur gewenning en wordt het kokhalzen op ten duur minder? Moet ik haar rechtop in de kinderstoel laten zitten? Zal ik stoppen met het geven van de hapjes en het weer aanbieden als ze 6 maanden is?
    Iemand tips of ervaringen?

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,196
    23,281
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb er geen verstand van, maar ik ga later beginnen met bijvoeding. Advies van de WHO is vanaf 6 maanden, ook bij fv. In jouw geval zou ik denk ik inderdaad later weer aanbieden. Elke week even proberen ofzo? Ben benieuwd naar meiden die wel ervaring hebben.

3. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Ik wil het nog even aankijken, maar als ze blijft kokhalzen, neig ik inderdaad naar het stoppen. Dan zou ik het gewoon na een paar weken weer kunnen proberen.
    Ben ook zeer benieuwd naar ervaringen en/of meerdere reacties.

4. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Het kokhalzen en met de tong naar buiten duwen is inderdaad een kwestie van wennen. Wennen aan een andere structuur, smaak en techniek. Het vereist een hele andere techniek om iets van een lepel te happen, het eten dan met je tong naas achteren brengen en daarna door te slikken. Heel anders dan een fles melk dat je zuigt en doorslikt. Daarbij zit het kokhals reflex van kleine kindjes nog voorin de mond ipv achter zoals bij ons. Het ket de tong naar buiten duwen van de hapjes kan twee dingen betekenen: de techniek nog niet voldoende beheersen om het eten naar achteren te brengen en daarna door te slikken of de smaak niet lekker vinden. In dat laatste geval is het een kwestie van blijven aanbieden want kindjes moeten soms iets 10 tot 15(!) keer proeven om een nieuwe smaak lekker te vinden.

5. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Al die 'symptomen' die je opnoemt is gewoon normale baby ontwikkeling... Elke baby doet dat op die leeftijd, dat heeft verder niks te maken met bijvoeding, ze weten immers niet eens wat dat is :)

Als het zo 'moeizaam' gaat zou ik gewoon stoppen en na een maandje ofzo weer proberen...

Nodig hebben ze het niet, want groeien doen ze op de melk

6. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Kindjes moeten leren slikken, leren afhappen van lepeltje e.d. Dat vergt andere techniek dan drinken aan borst/fles, geeft ook een ander gevoel in de mond, een andere ervaring.
    Kokhalzen is slechts een manier om de luchtwegen te beschermen tegen verslikken (of verstikken). Op een gegeven moment kunnen ze hun spieren (van tong, keel etc) zo coördineren dat ze veilig kunnen afslikken. Het ene kindje heeft dit snel door, de andere heeft er iets langer voor nodig om onder de knie te krijgen.

Ik ben pas met 6 maanden begonnen met aanbieden, maar mijn 2 dochters hebben voor het eerst ook echt wat doorgeslikt toen ze 8 maanden waren. Daarvoor was het spelen, ontdekken, kokhalzen, uitspugen, rare dingen met de tong doen :p... Groeien deden ze op de melk en toen ze 12 maanden waren konden ze gewoon met de pot mee-eten. Ze eten beide als bootwerkers nu ;).

Geef je kindje tijd. Persoonlijk zou ik gewoon stoppen en op een later moment nog eens proberen. En beseffen dat ieder kind een paar weken in zijn leven veel kokhalst, uitspuugt en verslikt, omdat-ie het nog moet leren...

7. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Dank je wel voor jullie reacties. Ik kijk hoe het vandaag gaat, en anders probeer ik het over een paar weken weer.
    Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is. Ze groeien inderdaad nog gewoon op melk en dat is de belangrijkste voeding op dit moment.

8. Anroj

Anroj Actief lid

Jan 9, 2014
    201
    12
    18
    Je verhaal is heel herkenbaar, had onze meid ook (ze is nu bijna 7 maanden). Ik heb toen ook gewoon nog even gewacht, en het elke keer weer voorzichtig geprobeerd.
    Maak je de hapjes zelf, of heb je potjes? Ik heb namelijk gemerkt dat als ik appel of peer zelf maakte ze het niet wou eten omdat de structuur behoorlijk korrelig bleef ondanks de stoom-blender.

Succes :)

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kokhalzen is een normale natuurlijke bescherming van je kind tegen eten waar het nog niet aan toe is. Alles wat geen melk is wordt door de wurgreflex naar buiten gewerkt zodat het niet ingeslikt wordt. Als je kind toe is aan vast voedsel dan slikt het vanzelf door en wordt het eten niet de mond uitgewerkt.
    Gewoon paar weken niets geven en dan opnieuw proberen. 6 maanden is vroeg zat voor bijvoeding.

10. Pianootje

Pianootje Actief lid

Dec 19, 2013
    279
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter gaat kokhalzen zodra ze iets van stukjes krijgt. We blijven het wel geven, maar ik hoop wel dat ze er snel van gaat genieten zoals ze daarvoor deed.

p.s. Het nieuwste advies is starten met vaste hapjes vanaf 4 maanden. Ook met borstvoeding. Alleen gaat het om het proeven en niet om hele potjes of bakjes weg te werken.

11. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet van de WHO hoor.

12. RoIn

RoIn VIP lid

Feb 3, 2014
    5,918
    595
    113
    Female
    Wij zijn ook met groente begonnen. We hebben worteltjes gehad, broccoli en weer worteltjes. Steeds meerdere dagen achter elkaar maar ze vindt het vies. Ze rilt ervan. Herkenbaar voor iemand? Eet het kindje van TS inmiddels wel?

Share This Page