he meiden, ook nog een ander vraagje. is het erg dat mijn zoontje aan de borst in slaap valt? ik leg hem daarna in zijn box of bed maar hij gaat dus nooit wakker maar moe in bed( in het kader van zelf leren in slaap vallen). groetjes
Uit mijn eigen ervaring... Ik zou je zoontje af en toe wel wakker in bed leggen. Sasha is nu 1.5 en kan nog alleen maar aan de borst in slaap vallen. Maar heb af en toe wel het gevoel een uniek geval te hebben
Hier gebeurde dat in het begin ook, dan was ze zo moet van het drinken dat ze in slaap viel aan de borst. Nu is dat niet meer, nu is ze ook zo meer wakker en meestal na het drinken ook. Denk dat dat hier ook wel een maand of 2 was voordat ze niet meer zo vaak aan de borst in slaap viel.
Je kan ook proberen om hem te verschonen na het voeden, dan nog een knuffelen/spelen en dan (half) wakker naar bed.
mijn dochtertje viel de eerste weken ook steeds in slaap aan de borst en dan legde ik haar dus slapend in bed. maar naar een half uurtje werd ze krijsend wakker en kon ze niet meer in slaap vallen in haar bedje. nu zorg ik er voor dat ze wakker in bed wordt gelegd, waardoor ze nu ook niet meer wakker wordt naar een half uurtje maar heerlijk doorslaapt. dus hier kon het wel degelijk kwaad!!! groetjes joyce
Zolang het werkt, lekker doen. Je kunt ook wel eens proberen om het ritme om te gooien: wakker worden = voeden ipv voeden als moe. Als het werkt dan is het prima, anders lekker laten. Kindjes worden lekker loom van het drinken aan de borst, dus op zich heel natuurlijk! Mirre is een moeilijke slaper, dus denk ik geen goed vergelijkingsmateriaal.
Kinderen zijn van nature ingeprogrammeerd om aan de borst in slaap te vallen (al doen ze het niet allemaal). Het advies dat je vaak hoort van wakker wegleggen is erg onnatuurlijk en werkt bij veel kinderen gewoon niet. 'Zelf leren slapen' is echt flauwekul. Slaap is iets natuurlijks en in slaap vallen tegen mama of papa is ook heel natuurlijk. Dat hoeft een kind niet te leren, en zonder warm lichaam tegen zich aan in slaap vallen gaan ze op een gegeven moment echt vanzelf doen. Daar heb je helemaal geen schema's boekjes of trainingsprogramma;s voor nodig!
Maar dan een vraag van mij (als ik even je topic mag bevuilen) Sasha is dus nu al 1.5 jaar geweest. Ze komt per avond nog 2 a 3 keer en dan snachts nog 2 keer. Ze kan dus echt niet in slaap vallen, zonder de borst. Maar na 1 jaar, 6 maanden en 6 dagen geen nacht te hebben doorgeslapen, begint mama er een beetje doorheen te zitten. Ze slaapt overigens nog steeds bij ons.
Wendy, wij hebben met 12 maanden een nogal rigoreus besluit genomen (ik vooral omdat ik er echt echt echt doorheen zat): snachts geen tiet meer. Mn man kreeg vanaf dat moment ook nachtdiensten, maar we wisselden wel af. De eerste nachten waren niet zo leuk (zacht gezegd), maar uiteindelijk is dit besluit wel een ommekeer geweest: met 14 maanden sliep ze door! Een andere mogelijkheid is haar bij jullie in bed nemen zodat het wakker worden en voeden niet zo veel inspanning kost, maar ik zou dat zelf niet willen (maar ieder mens is anders)
Het hoeft niet verkeerd te gaan. M'n ventje viel ook altijd al drinkend in slaap. Zolang ik hem 's avonds de borst gaf, bleef dat ook zo. Toen hij tandjes kreeg, moest ik hem dan alleen nog wel tanden poetsen waar hij wakker van werd. Maar dat ging prima: na het tanden poetsen nog even een knuffel, in bed leggen, verhaaltje voorlezen, knuffels welterusten zeggen, muziekje aan en weg was hij. Die overgang is hier heel soepel gegaan. Wat volgens mij gigantisch goed heeft gewerkt, is een vast ritueel. De knuffels en het muziekje heeft hij al bijna z'n hele leventje en dat geeft gewoon veel herkenning. Nou hebben we ook gewoon mazzel, dat hij zo enorm goed slaapt!
@salapio... Sasha slaapt al meer dan een jaar bij ons in bed, dus dat doen we al. Heb wel eens geprobeerd om geen tiet te geven, lukte een uurtje, daarna sliep ze wel wat langer achter elkaar. Maar ik ben steeds bang dat ze te weinig gegeten heeft overdag (ze is niet zo'n supereter)
Maar dat vroeg ik me nog wel af.... als je 's nachts voedt, ga je denk ik niet ook nog haar tanden poetsen. Ben je niet bang dat ze caries gaat krijgen? Ook BV is slecht voor de tanden, zo heb ik tenminste begrepen.
@Wendy, misschien eet ze overdag ook juist wat minder, omdat ze 's nachts ook krijgt. Ik begrijp je bezorgdheid hoor, maar ik denk dat het op een gegeven moment ook een beetje gewenning wordt dat ze 's nachts wakker worden voor voeding o.i.d. Tenminste, als ik voor mijn werk om half 7 de wekker zet, word ik in het weekend ook vaak op de minuut af om half 7 wakker. En hetzelfde geldt voor een jetlag, aan de andere kant van de wereld lig je met een knorrende maag klaarwakker in bed, omdat je gewend bent op dat tijdstip te eten. Duurt vaak wel een paar nachten voor je het juiste ritme terug hebt. Hoe laat krijgt ze haar laatste avondvoeding? Misschien haar toch rustig in slaap knuffelen als ze 's nachts wakker wordt (ik weet het, klinkt makkelijker dan het is) of een paar slokjes water geven. Dorst kan ze dan in ieder geval niet meer hebben en misschien gaat ze overdag dan wat meer eten. Kan me voorstellen dat je wel weer naar een goede nachtrust terug verlangd. Misschien heb je dit allemaal al geprobeerd hoor . W.b.t. aan de borst in slaap vallen. Ik liet ze altijd boeren na een voeding, want anders kregen ze later krampen, dus dan werden ze vaak wel weer wakker als ze in slaap waren gesukkeld. Maar zo tukken ze makkelijk weer door. En andere keren zit er gewoon een half uur tussen de voeding en het op bed leggen, dan leg ik ze wakker op bed, dus ik doe het allebei.
@lauraatje.. sorry dat ik een vraag stelde in je topic. Neem hem zowat over oeps. @bri... ik heb mij laten vertellen dat bv bacterievrij is. Ik poets voordat ze naar bed gaat haar tanden en sochtends. @jo... ja ik moet er ook echt mee beginnen. We gaan sowieso a.s. zondag een 'groot' bed voor dr kopen, omdat ze dat namelijk wel al gewend is. Ik denk dat ik er dan mee begin. Dan maar wat slapeloze nachten. Ik verdien het dubbel en dwars weer terug. Haar laatste avondvoeding.... Ja dat ligt eraan wanneer ze naar bed gaat. We hebben eigenlijk geen vast rooster. Maar meestal rond 7 uur half 8.
Als ik 't allemaal over mocht doen zou ik Milan wat minder vaak aan de borst in slaap hebben laten vallen en ook gewoon wakker in bed hebben gelegd. Hij is nu 16 maanden en kan dus ook alleen maar aan de borst in slaap vallen (net als Sasha), en hij slaapt dus ook bij ons in bed, omdat het anders gewoon niet te doen is. Hier ook nog nooit een nacht doorgeslapen en hij komt nu nog steeds minimaal 8 keer per nacht (meestal voor een paar slokjes, net genoeg om weer in slaap te vallen, maar soms laat 'ie zelf per ongeluk te vroeg los en dan issie meteen klaarwakker). En als ik ook nog even 't topic mag vervuilen: @ Wendy: hoe zijn jullie dat van plan, gewoon de borst niet meer geven 's nachts? Ik wil daar ook al een tijdje mee beginnen, maar het lukt gewoon niet, omdat hij echt kwaad wordt als ie 'm niet krijgt en begint te graaien enzo. Hij valt ook echt niet meer in slaap dan, als ie 'm niet krijgt. En dan is 't krijsen, waardoor ik uiteindelijk toch toegeef... Moeilijk!
Pfff Linda... Als ik het zo hoor, zitten we echt PRECIES in hetzelfde schuitje! Sasha komt nadat ze om 7 uur naar bed is gegaan, zo'n 2 a 3 keer nog. Ooow valt wel mee denk je, ja dat is tot 12 uur snachts. Daarna komt ze snachts ook nog 3 keer ofzo haha. Is je vriend wel eens naar boven gegaan, als Milan wakker wordt? Kris is wel eens naar boven gegaan en dan pikt ze het wel eens! Maar ja, op hem kan ik niet rekenen, want hij is vrachtwagenchauffeur en heel weinig thuis. Hoe we het gaan aanpakken. Ik denk niet meteen radicaal. Misschien om en om, als ze wakker wordt, eerst niet geven, dan proberen te sussen, op haar inpraten zachtjes, naast haar gaan liggen in ieder geval en dan de keer erop wel, misschien zoiets? Ik weet het eigenlijk nog niet. We kunnen ook wel hyven? Je staat in mn lijst toch?
Over dat per ongeluk wakker worden. Ik heb wel eens gehad, van ja daagg bekijk het maar. Of ze laat inderdaad los oid. Dan is ze dus meteen 2,5-3 uur wakker, pfff. Hoe vaak dat wel al niet is voorgekomen.
@ Wendy: goed idee, dat hyven, je staat in m'n lijst ja, Piels . Ik reageer morgen wel even, heb 't iets te druk in de Lounge nu .