Baby aan de kleine kant met 31 wk??? Hoe groot/zwaar met de bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Joosie, 29 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joosie

Joosie Bekend lid

27 sep 2008
    614
    0
    0
    We hebben net een echo gehad, en het blijft dat de kleine aan de kleine kant is.
    Ze hebben een percentage ofzo, en die van ons zit op 15...dat houdt in dat op de 100 baby's 14 baby's kleiner dan die van ons zijn, en 85 groter. Ook weegt het minder dan gemiddeld, nu 1500 gram.

De vk zei dat het niet zorgelijk was, maar dat de kleine wel klein blijft, tot aan de bevalling.

We hebben over 4 week de liggingsecho, en dan kijkt ze weer naar de waardes van de kleine.

Wie herkent dit, en hoe groot/zwaar was de kleine toen met 30 wk en met de bevalling?

2. geetje

geetje Lid

14 aug 2010
    86
    0
    0
    Overijssel
    Hallo Joosie,

Ik zal me niet te druk maken over het gewicht. Ik lag tijdens mijn vorige zwangerschap met 31 weken in het ziekenhuis en toen schatten ze onze zoon op krap 1400 gram. Ik ben drie dagen later bevallen en onze zoon woog 1750 gram en was netjes op gewicht volgens de artsen!!

Het ene kindje is nu eenmaal kleiner dan een ander en dat maakt volgens mij niet uit!!

3. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    met 30 weken woog de baby 1400 gram , de baby had een groeiachterstand en ik kwam in het ziekenhuis terecht met volledige bedrust.
    iedere 10 dagen kreeg ik een groeiecho en door de rust werd de achterstand minder erg.
    uiteindelijk is ze geboren met 39,3 weken en woog ze precies 2900 gram en 48 cm

ze moest nog wel 10 dagen in het ziekenhuis blijven i.v.m prematuurachtig gedrag (ze vergat te ademen tijdens het drinken)

4. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    ik denk ook niet dat je je zorgen hoefd te maken als de vk dat zegt...Anders word je volgens mij meteen doorgestuurd naar het zkh voor een groei echo....

Mijn schoonzusje moest naar het zkh voor zo'n extra echo en daar zagen ze dat haar kindje te klein was en bij de geboorte viel dat allemaal heel erg mee...

Maar dan is het natuurlijk niet echt prettig om te horen!

5. jmama

jmama Lid

16 feb 2011
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter was ook te klein, ik heb een hele tijd twee keer in de week een echo gehad en hartfilmpjes om alles goed te monitoren. Achteraf was het allemaal helemaal niet nodig geweest. Ze was een kleine dunne baby, en tot op heden (bijna twee) zit ze altijd onder het gemiddelde gewicht. Ze heeft nooit een vetrolletje gehad :). Maar is helemaal gezond en vrolijk. Mijn man en ik zijn ook tenger, dus de appel valt niet ver van de boom. Als in jou familie er ook tengere mensen zijn, kan het ook best genetisch zijn. Ik zou me niet te snel zorgen maken, het is maar een gemiddelde!

6. Joosie

Joosie Bekend lid

27 sep 2008
    614
    0
    0
    Ik maak me er ook niet zorgen om...het is wel makkelijk met de bevalling;) maar ik ben nieuwschierig hoe de kleine het doet als het is geboren.

De vk had nu ook een uitgebreidde groei echo gedaan hoor...wel een half uur lang...

7. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw

Bedoel ik niet dat je vk geen goede echo maakt maar zoals ik begreep hebben ze in het zkh daar betere app voor en kunnen ze beter inschatten in hoever het erg is...Maar misschien zit je onder die lijn?
    Mijn zoontje is met 35 weken geboren jammer genoeg weet ik niet hoe groot hij was met 30 weken...Hij was iig 2550 gram dus mooi gemiddelt...

Sorry verder kan ik je niet helpen en snap dat je een beetje een idee wilt hebben!

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    met 26 weken ben ik in het ZH geweest omdat de mijne ook te klein zou zijn. het zat met hoofdje en beentje aan de onderlijn.

2 weken later nog een groei echo gedaan ter vergelijking en toen was het aardig bijgetrokken en liep het weer goed. het zou alsnog een kleintje worden maar volgens de vlos kan het alle kanten op.

en daarbij, ze hoeven de meetlijntjes maar een halve of een hele mm te ver zetten en kindje loopt zo een paar dagen of een langer achter in groei. vandaar dat ze ook meestal nog een vergelijkings echo doen na 1-2 weken. de gyn in het ZH deed de metingen 2x achter elkaar (tijdens 1 echo). dit om zeker te weten dat ze het goed gemeten had en de waarden dus juist waren. ze heeft het ook laten zien. metertje iets voorbij het hoofdje gezet en kindje liep "ineens" 1,5 week voor op groei.

9. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Hier dachten ze ook dat mijn dochter klein was, met 31 weken was ze zgn 1500 gram. Daarna nog een aantal groeiecho's gehad en ze bleef te klein. Dus ik zou worden ingeleid met 38 weken, ook vanwege een hoge bloeddruk (die ik niet had, maar overtuig een gyn daar maar eens van) en te weinig vruchtwater (wat tijdens het bevallen toch ruim voldoende bleek te zijn). En tadaaaa daar was toch een grote baby :(
    Ik had een veel leukere zwangerschap gehad als ze me niet gek hadden lopen maken met al die dingen.

Dus ik zou me er niet teveel zorgen over maken hoor. Het is volgens mij helemaal niet nauwkeurig en het ene kindje is het andere niet.

10. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    ons kindje zat op p3 en was dus erg klein. werd met 35,3 geschat op 1400 gram hij is geboren met 37,4 weken en woog 2100 gram.

ik heb wel al die tijd met volledige bedrust in het ziekenhuis moeten liggen en werd erg goed in de gaten gehouden.

Na de bevalling moest hij ook nog een dag of 6 in de couveuze maar het is gelukkig allemaal goed gekomen.

11. mama079

mama079 Fanatiek lid

30 apr 2010
    1.065
    30
    48
    Het blijft een schatting. Mijn zoontje zou met 29 weken krap 900 gram wegen, maar toen hij met die termijn geboren werd, woog hij 1055 gram

12. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik weet niet meer hoe groot onze dochter met 31 weken was, maar sinds die termijn ook groei echo's gehad, zat iedere keer op de grens van zh bevalling omdat ze zo klein zou zijn.
    Ze is met 38+6 geboren en woog 2960 gram, helemaal niet zo klein dus. Wat heb ik me zorgen gemaakt.

Bij mij was de oorzaak oa te weinig vruchtwater, dit bleek ook wel tijdens vliezen breken kwam er niets!

13. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Je moet je geen zorgen maken hoor.
    Bij mij werd met 36 weken ook gezegd dat m'n dochtertje (te) klein was voor het aantal weken dat ik zwanger was. Heb toen allerlei echo's in het ziekenhuis gehad. Achteraf was t paniek om niks, m'n dochtertje was namelijk toen ze geboren werd 52 cm lang en ze woog 3370 gram.. geen kleine baby dus!

De gyneacoloog zei toen ook tegen mij, wat maakt het uit dan als een baby wat kleiner is? Zelf ben ik ook niet echt groot. Verschil moet er nu eenmaal zijn toch:)

Dus maak je geen zorgen!!

14. Denise K

Denise K Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    Ik ben bevallen met 31 weken en had een ukkie van 1370 gram. Dat is wat aan de kleine kant, maar als je geen (verhoogde) kans hebt om vroeger te gaan bevallen heeft je baby nog 9 weken om aan te komen. Wie weet moet ze nog een groeispurt krijgen!

15. Joosie

Joosie Bekend lid

27 sep 2008
    614
    0
    0
    @ denise,

Nou ik heb met 25 week een week in het ziekenhuis gelegen met weeen...
    Dus een vroeggeboorte kan...we gaan er nog steeds niet vanuit maar het kan wel...mede omdat ik al ontsluiting heb, baarmoedermond verweekt, en baarmoederhals verkort..

16. sweetangel1984

18 mei 2008
    42
    0
    0
    Den Bosch
    Maak je niet zoveel zorgen het komt allemaal goed.

Mijn dochter was ook aan de kleine kant, met 31 wk moest ik absoluut rust houden, 2 keer in de week een CTG en om de week dan ook een groei echo. Ik ging nog bij de VK op controle, en waa hun de echo's laten maken hebben ze die niet zo goed gemaak, daarom we ze nog kleiner dan normaal, dus werk ik doorgestuurd naar de Gync.
    Uiteindelijk werd ik met 38ek ingeleid wat ze dachten dat ze buiten sneller zou groeien. Ze was 46 cm en 2460 gram. Nu is ze pas 2 jaar en ze is nog steeds klein 9,5 kilo en 78 cm, ze draagt gewoon kleding van een kind van 9-12 mnd.
    Maar ja moeders is niet groot dus kan ook niet een reusje krijgen.

succes nog

17. Aecatz

Aecatz Actief lid

2 apr 2009
    276
    1
    0
    Lynn was met 28+1 1097 gram toen vonden ze haar wat klein, ze is geboren met 40+5 en woog netjes 2940 gram.

Dochter nu met 28+3 weegt 994 gram en zou prima op gewicht zijn. Pfft, de vorige was rond die tijd zwaarder en die vonden ze wat klein??? Ik geloof er allemaal niet meer zo in hoor.

Bij de geboorte van mijn dochter hebben we een week in het ziekenhuis gelegen ivm slechte start en het dysmatuur zijn. Heb de kinderarts toen al gezegd dat zij geen dysmatuur was. Ik en zuster waren kleiner en had ik ook geboortestatistieken bij, van mijn moeder gehad. Ook mijn vriend is nog kleiner geboren. Dus een krappe 6 pond was voor ons al niet klein..... Ach ja, helaas heb je het te doen met de statistieken van het gemiddelde. Maar sommige zijn gewoon niet gemiddeld en dan val je buiten de boot!!

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

joh die schattingen kloppen vaak niet. Ties is met 35 weken opgemeten (echo) en zou met 40 weken uitkomen op een 5,5 á 6 pond was de voorspelling.

hij werd op de uitgerekende datum geboren: precies 7 pond.

19. Fayy

Fayy Niet meer actief

Ik had vorige week een 3D echo (29weken precies).. die helaas niet voort kon zetten omdat de baby op dr buikje lag en niet wou draaien..hahahaha
    verder is ze wel gemeten en ze loopt een klein weekje op achter kwa groei..maar nog wel in de groeicurve hoefde me geen zorgen te maken..en dat probeer ik dan ook niet! ze zei het hoeft niet perse 8 pond te wegen!
    en dan nog.. babys groeien per week en niet per dag..dus stel ik was wat later geweest was t verschil misschien nog wel kleiner of precies 29 weken.
    had ook met geslachtsbepaling dat het iets achterliep dat was met 16w4d en met de 20 weken echo met 19w6d was alles precies 19w6d..dus het is ook maar net hoe je kindje groeit...
    wij mogen zaterdag weer een 3D laten maken hopelijk laat ze dr dan wel goed zien en is het lengte verschil wat minder...en ach anders maar een kleine baby.. ze woog trouwens 1207 met 29 weken :)

20. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier werd de baby ook "te"klein geschat, en ik had een te hoge weerstand in de navelstreng wat duidt op een slechter functionerende placenta. Met 36 weken en drie dagen werd ik ingeleid, , baby werd toen geschat op 2100 gram. Bij geboorte woog hij echter (gelukkig) 2700 gr. Scheelt toch net weer de couveuse...
    PLacenta en navelstreng zagen er overigens ook gewoon normaal uit .

Deel Deze Pagina